Forfatter Emne: Peugeot 106 '94: Blinklys virker ikke - symtomer, fejlfinding og resultat  (Læst 5732 gange)

Martinovitz

• Gæst
Hej alle

Mit blinklys på bilen virker ikke. Først var det en periodisk fejl, men nu virker den overhoved ikke. Når jeg blinker til højre eller venstre, kommer der en summen/knitren fra sikringsboksen. Tilgengæld virker mit havariblink upåklageligt.

1) Først troede jeg at det var et defekt blinkrelæ, hvilket jeg i dyre domme købte hos Peugeot. Dette var ikke tilfældet. Som kontrol af relæet kan man se om bagrudeviskeren virker, da de deler samme relæ.

2) Jeg læste på internettet at defekte pære også kunne give et problem, da elektronikken er følsom overfor ændringer i spændingen. Jeg fandt ud af, at én af mine sideblinklys ikke virkede. Rust og ir havde gjort forbindelsen dårlig, så efter en tur i toiletrens (ja, det er effektivt!) og med en flad skruetrækker, var den fin igen og virkede.

3) Dernæst kom turen til "Blinkarmen/afviserkontakten" som er en kendt synder ifm. blinklys. Jeg kørte ned til en autohugger og prøvede en anden blinkarm. Stadigvæk summen og ingen blink. Så det var heller ikke den.

4) Jeg har heldigvis købt mig en Haynes værkstedsbog med komplette diagrammer for den elektroniske del. Så jeg begyndte at måle stel, hvilket kunne være et problem, men ikke var det i mit tilfælde.

5) Til sidst var gode råd dyre og jeg ringede til Peugeot for at få et råd eller to (det skyldte de mig efter den ublu pris på et plastic relæ!). Den flinke reservedelsmand sagde, at det måske kunne være haveriblinkkontakten son lavede ballade, eftersom at blinklyset er i serieforbindelse med havariblinket. Jeg fik efter møje og besvær fundet frem til kontakten, tog den ud af fatningen og gav den en tur med WD40 og samlede den igen et par gange. Samme sekund derefter virkede mit blinklys igen.

Jeg har pt valgt at beholde den gamle havarikontakt for at se om hvor længe den holder. Ellers skal den skiftes ud. Hos Peugeot kosten den ca. 250 kr, men lur mig om en hugger ligger inde med en billigere én.

Jeg håber at denne beskrivelse har været til hjælp, idet jeg selv har søgt internettet fladt for netop en løsning på denne problematik. Hvis der er nogle spørgsmål, så skriv endelig.

dennisp 106racing

• Gæst
det lyder sku som det kan være til hjælp for mig i stor stil . da det er galt med mit blinklys .
den summer os ..
mit havari blink virker dog heller ikk som det skal .
kun de 2 bagerste der blinker ved havari .
brugerj eg blink armene er det kun det bagerste høre side som virker ;S .
kunne være man skulle prøve og rense diverse stik

Martinovitz

• Gæst
Hej igen,

UPDATE: Efter at have givet haveriblinkkontakten WD40 virkede den fint i en periode, men derefter begyndte den igen at summe/knitre. Så jeg kørte ned til en hugger og købte en "ny" for 125 kr. inkl. moms. Indtil videre har det virket upåklageligt.

Med hensyn til de bagerste blinklys... Hvis den blinklyset ikke virker korrekt og den blinker med bremselyset, er det tegn på dårlig stel. Det kan løses ved at trække en ekstra stel og fæstne den på baglygten.

Ved måling af stel kan se læse om dette i Haynes bog. Et hurtigt tjeck er, at der ikke må være nogen modstand når man måler med et multimeter fra et kendt stelpunkt, til det punkt man gerne vil måle.

Allan-HH

• Gæst
Rart at vide;) Personligt har jeg meget lidt tålmodighed når der skal rodes med ledningsnet. I et sådant tilfælde ville jeg nok ende med den kortsigtede løsning og sætte ild til bilen i afmagt...:@

Martinovitz

• Gæst
Hehe, Jeg er heller ikke en ørn til det med ledningsnet, men da alternativet var en korrupt og overvægtig automekaniker, med hang til øl og pin-up piger på værkstedet, så valgte jeg DIY løsningen! B)