Forfatter Emne: MD-biler i/s snyder mig  (Læst 2029 gange)

Holde

• Gæst
MD-biler i/s snyder mig
« Dato: 07. December 2009, 09:10 »
Hej

Så er det meldt til FDM.
« Senest Redigeret: 16. December 2009, 10:40 af Holde »

Martinovitz

• Gæst
RE: MD-biler i/s snyder mig
« Svar #1 Dato: 07. December 2009, 10:19 »
Hej,
Jeg synes at det lyder svigagtigt, den måde sælger har handlet på.

Som forbruger har du som udgangspunkt 2 års reklamationsret overfor salgsgenstanden. Ved bilkøb kan du påberåbe dig en mangel umiddelbart efter købet (hvilket 2 mdr. stadig er efter efter min mening). Dog kan du ikke komme med så meget efter 2 år, idet slid og ælde også gør sit indtog.

Du er forbruger og han er professionel sælger. Derfor kan du gøre krav gældende, idet han "ved bedre" end en privat forbruger. Han skal som udgangspunkt løse problemet eller give et nedslag i prisen.

Jeg vil sige at en kobling er en groft uagtsom fejl, idet en professionel ofte vil kunne erkende fejlen.

Se købeloven §75a, §76, §77a og §78 på
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

men jeg vil foreslå dig at læse hele loven igennem og derefter rejse sagen hos FDM eller den nye klageindstans (kan ikke huske hvad den hedder).

Kør alt på skrift fra nu af! Jeg kan ikke understrege det nok. Send et brev hvori du skriver at du vil påberåbe dig en mangel og vil have den udbedret i rimelig tid. Skriv en tidsfrist og sig at du vil rejse sagen for FDM, hvis ikke der sker noget. Hvis jeg var dig, ville jeg måske bruge 1500 kr på at få en FDM test på bilen, så de kan dokumenterer bilens tilstand. Så står du stærkere, især hvis der er grove fejl, som bilen ikke burde have.

PS. En professionel kan ikke skrive "købt som beset". Har du en slutseddel med hans CVR nummer på, er det et forbrugerkøb og ikke et civilkøb. Han prøver bare at udnytte din uvidenhed omkring købeloven.

Lykke til!

silverfox

• Gæst
« Svar #2 Dato: 07. December 2009, 11:27 »
Du har altid 2 års reklamationsret, uanset hvad MD Biler siger. Købt som beset eller ej. De første 6 måneder skal forhandleren bevise, at fejlen IKKE var der, da de solgte bilen. Derefter vender bevisbyrden, så det er dig der skal bevise at fejlen ikke var der.
Under alle omstændigheder har sælger ret til at udbedre de fejl der måtte være. Du får ikke sælger til at dække en reparation du har fået udført et andet sted.

Martinovitz

• Gæst
« Svar #3 Dato: 07. December 2009, 12:04 »
....... "du får ikke sælger til at dække en fejl som du selv har udført". Derfor skal man altid give sælger mulighed for at udbedre fejlen (også selvom han ikke gør det). Så har du handlet efter bogen og har dit på det rene rent juridisk.

Hvis ikke han har responderet på din henvendelse, må du få udbedret fejlen anden steds og præsentere regningen for sælger. I en eventuelt klagesag/retssag, vil du kunne gøre krav gældende mht. udbedring af fejl. Altså fejl som skal udbedres af brugsmæssige eller sikkerhedsmæssige grunde.

pegot406

• Gæst
« Svar #4 Dato: 11. December 2009, 13:01 »
Lyt til nogle af de ovenstående råd og vigtigst af alle er at få alt på skrift !!!!!!!! så kan han da ikke rende fra det, trods alt.
Held og lykke til med din sag.

Holde

• Gæst
« Svar #5 Dato: 16. December 2009, 10:34 »
Citér
Holde skrev:
Hej jeg har købt en peugeot 306 D.20-07-09 og har ikke haft andet end problemer med bilen og det fortsætter endnu :( har fået den rep for over 20000kr indtil videre og nu er min kobling så også stået af. nu fik jeg så mere end nok og kontaktet MD biler i silkeborg hvor jeg købte bilen og sagde tingene som de nu var. det var de sådan set ligeglade med og vil ikke betale en ny kobling, hmm han havde skreven på slutseddlen at bilen var købt som beset og så var der ingen garanti på bilen.kan det være rigtig?? og er det måske en sag for FDM da jeg synes jeg er bleven snyt af MD biler på det groveste. ikke nok med det har jeg fundet et grimt rust angreb under gummi lister. den der løber langs taget oppe i toppen af døren hmmm er der nogen der ved om det er rigtig at der ingen garanti er som MD biler siger der ik er og hvad gøre man evt. hvis der er garanti og MD biler løber fra den??? Mvh Mads H.

Martinovitz

• Gæst
« Svar #6 Dato: 16. December 2009, 21:49 »
Perfekt!

Jeg håber dig alt muligt held og lykke i sagen!

Holde

• Gæst
RE: MD-biler i/s
« Svar #7 Dato: 16. December 2009, 23:23 »
Vil bare lige sige tak for hjælpen og tak for de gode svar jeg har fået  :)