Hej,
Jeg synes at det lyder svigagtigt, den måde sælger har handlet på.
Som forbruger har du som udgangspunkt 2 års reklamationsret overfor salgsgenstanden. Ved bilkøb kan du påberåbe dig en mangel umiddelbart efter købet (hvilket 2 mdr. stadig er efter efter min mening). Dog kan du ikke komme med så meget efter 2 år, idet slid og ælde også gør sit indtog.
Du er forbruger og han er professionel sælger. Derfor kan du gøre krav gældende, idet han "ved bedre" end en privat forbruger. Han skal som udgangspunkt løse problemet eller give et nedslag i prisen.
Jeg vil sige at en kobling er en groft uagtsom fejl, idet en professionel ofte vil kunne erkende fejlen.
Se købeloven §75a, §76, §77a og §78 på
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419men jeg vil foreslå dig at læse hele loven igennem og derefter rejse sagen hos FDM eller den nye klageindstans (kan ikke huske hvad den hedder).
Kør alt på skrift fra nu af! Jeg kan ikke understrege det nok. Send et brev hvori du skriver at du vil påberåbe dig en mangel og vil have den udbedret i rimelig tid. Skriv en tidsfrist og sig at du vil rejse sagen for FDM, hvis ikke der sker noget. Hvis jeg var dig, ville jeg måske bruge 1500 kr på at få en FDM test på bilen, så de kan dokumenterer bilens tilstand. Så står du stærkere, især hvis der er grove fejl, som bilen ikke burde have.
PS. En professionel kan ikke skrive "købt som beset". Har du en slutseddel med hans CVR nummer på, er det et forbrugerkøb og ikke et civilkøb. Han prøver bare at udnytte din uvidenhed omkring købeloven.
Lykke til!