Forfatter Emne: 406 problemer  (Læst 3216 gange)

mt

• Gæst
406 problemer
« Dato: 21. Juni 2005, 14:51 »
Hej Allesammen.

Jeg ville høre om der er en herfra som har et
godt forslag til hvad der kan være galt med min
406 (fra 6/1997, 1.8i).

Ved jævn hastighed (f.eks. 50 km/t) der begynder
den indimellem at hakke en smule.

Jeg har fået skiftet indsprøjtningsdyser, tændrør
og MAP sensor på garantien, men den er nu udløbet og
fejlen er der stadig.

Kan det være noget så simpelt som benzinfilter
eller luftfilter osv??

Bilen har kun kørt 67.000 Km.

Håber at der er nogen som har en idé :)

Hilsen Martin

Lambertsen

• Gæst
RE: "hakkeri"
« Svar #1 Dato: 22. Juni 2005, 11:08 »
Er den samtidig lidt tøvende når du sætter i gang? Hvis ja så prøv at få efterset det pot.meter der sidder ved gasspjældet. Du kan desuden have gavn af at få motorstyringen opdateret.

Husk at du har 2 års reklamationsret selv på brugte biler - dvs. da du har reklameret allerede inden for garantien (og værkstedet/forhandleren har jo erkendet problemet siden han allerede har skiftet dele) har du noget tid endnu. Jeg ved at de fleste forhandlere vil slå sig i tøjret - men sådan er købeloven og du skal bare holde på. Reklamationsretten gælder for fejl som du kan bevise var der allerede ved købet - modsat de 6 måneders garanti der ikke kræver at du beviser noget som helst.

Hvis du investerer lidt tid i at kigge i ældre indlæg her på foraet vil du se at du ikke er den eneste der har haft det problem du skriver om.

mt

• Gæst
RE: 406 problemer
« Svar #2 Dato: 22. Juni 2005, 14:34 »
Tak for svaret.

Er det muligt at opdatere en Sagem SL96 motorstyring??

Jeg har diskuteret en del med forhandleren ang. dette problem
og de har fra starten holdt fast i at det ikke var et problem at den
hakkede.

Det problem som de tog sig af med omhu, var da den begyndte at
lave "prutte-lyde" fra udstødningen og der hjalp det med nye dyser og
tændrør.
Ér det et motorstyringsproblem med at den hakker ved jævn hastighed??

Og hvordan undersøger jeg det potmeter bedst?? kan det klares med et multimeter??

Hilsen Martin

tmt

• Gæst
RE: 406 problemer
« Svar #3 Dato: 23. Juni 2005, 20:31 »
Åh ja, jeg har tidligere skrevet et indlæg om hyggen i min 406 2.0 st. fra 1999. Der er lavet mange ting og HUSK på garantien!

Jeg tror aldrig, at vi fandt årsagen til problemet, men der er nu lavet så mange reperationer, at det er til at leve med - "sådan en Peugeot skal hugge en smule" var den sidste kommentar efter at den 3. forhandler havde kigget og udskiftet en ny række dele.

Vi begyndte fra en ende, nye tændrør (ingen virkning), nye dyser (ingen virkning), lidt test med tændspolerne (ingen virkning). Herefter satte man en mindre spændeskive for EGR ventilen (det hjalp, men der var stadig lidt huggeri).

Næste step var en større gnist på tændrørene, nye sensor på gearkassen, nyt luft filter samt rensning af alle stelforbindelser. Nu er den så til at leve med. DVS at den hugger meget lidt engang i mellem "som en peugeot nu skal gøre..." og det må jeg jo så lære at leve med ;o)

Hvis nogen kender årsagen til dette problem, ville det være rart, hvis I ville hjælpe -> alternativet er jo at tage cyklen og sælge skidtet.

Mvh TMT