Forfatter Emne: Mayonaise i oliedækslet  (Læst 2639 gange)

AndersRC

  • Gæst
Mayonaise i oliedækslet
« Dato: 21. Marts 2010, 17:32 »
Halløj alle!

Har en herlig 206 RC'er 2.0'er som jeg har set har en smule brunlig mayonaise-snask i olie-dækslet. Efter hvad jeg kan læse frem til forskellige steder på nettet kan det evt. skyldes en begyndende utæt toppakning. Men jeg kan også læse at det kan være "helt normalt" eller et tegn på kondens pga. korte ture.

Jeg opdagede snasket i olie-dækslet da jeg for et par dage siden efterpåfyldte olie. Dette har jeg fået bekræftet hos aut. peugeot-værksted ikke er unormalt at efterfylde olie, da den motor jeg har i er temmelig "tørstig". Har fået lavet olie-skift for godt 4 måneder siden - der var en utæt pakning i olie-filteret, hvilket blev skiftet og nyt olie hældt på - nu har jeg så netop fyldt ½ liter på.

Der er ikke "hvid snask" omkring dækslet, eller i tankens åbning, ej heller i selve tanken - heller ikke på oliepinden. Olien er ikke "chokoladebrun" som ellers kan være tegn på vand i olien (har jeg hørt). Den bruger ikke kølervæske, her er tanken helt fuld. Og jeg ser ikke noget tegn på større olie-forbrug end normalt

Jeg kører godt 2x30 km hver dag - så jeg kan ikke forestille mig at det er pga korte ture at der dannes kondens.
Den anden dag rensede jeg olie-dækslet, og har så kørt et par ture på 30-40 km - og der var ikke tegn på at det kom igen.

Er der nogen herinde der evt. har erfaringer med mayo i oliedækslet, eller ved om det kan forekomme uden der nødvendigvis er noget galt?

sttn

  • Gæst
RE: Mayonaise i oliedækslet
« Svar #1 Dato: 21. Marts 2010, 19:56 »
Hej

TRo ? Det du oplever er fugt i luften som sætter sig som mayonaise?
Da jeg køret MC der ikke var vandkølet var der tit mayo det var som regl i fugtigt vejr den havde ikke luftfilter " Moto-Guzzi" så mon ikke det er det .

hilsen
steen

larsK

  • Gæst
RE: Mayonaise i oliedækslet
« Svar #2 Dato: 22. Marts 2010, 17:45 »
det er begrund af kondens i systemet, men hvis det bliver ved med at komme igen skal du havde renset systemet, ellers ender du med at have olie i hele motorummet på din fine bil.

obak

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Mayonaise i oliedækslet
« Svar #3 Dato: 22. Marts 2010, 18:35 »
Havde det samme i min 405, rensede det en gang i mellem.

Under langture til frankrig forsvandt det af sig selv.
New 308 Blue HDI 2.0 SW

m151a1

  • Gæst
RE: Mayonaise i oliedækslet
« Svar #4 Dato: 18. April 2010, 00:40 »
har haft det samme problem på et par 405. noget der hjælper er at skifte termostaten. jeg ved ikke hvorfor, men det virker.