Forfatter Emne: 406 Klimanlæg problem  (Læst 9245 gange)

Aktuar1

  • Gæst
406 Klimanlæg problem
« Dato: 28. April 2010, 16:00 »
Jeg har følgende problem med klimaanlægget på min 406'er årgang 2000:

Når jeg slår aircon fra, så dugger bilens ruder fuldstændig til. Selv hvis jeg blæser kraftig varme op på forruden, er det meget svært at komme af med duggen. Problemet sker selv i helt tørt vejr, og duggen kommer meget hurtigt, så efter 1 minut er det stort set umuligt at se ud af ruderne. Duggen forsvinder så snart, jeg slår aircon til igen. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Det opstod første gang i vinter, hvor de kolde udendørstemperatur automatisk slog aircon fra for at undgå frost i kondensvandet. Jeg var stort ikke i stand til at se ud af bilen.

Er der andre, der har oplevet noget lignende og har en løsning?

Jeg har ringet til et Peugeot værksted, som anbefaler at få renset systemet til klimaanlægget. Men selv hvis anlægget skulle være tilstoppet, så forstår jeg ikke, hvordan der kan komme så meget dug, som der gør! Et tilstoppet anlæg bør vel ikke give meget anderledes resultater end at køre med recirkulation slået til eller hvad? Jeg har da tidligere kunnet køre med recirkulation og uden aircon i min. 15 min uden af bilen duggede, mener jeg?

Mvh. Lars

silverfox

  • Gæst
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #1 Dato: 28. April 2010, 20:33 »
I bilen sidder en fordamper, som luften cirkulerer igennem. I den fordamper samles der kondensvand når AC kører. Dette aftappes langsomt under bilen. Når du slukker for AC cirkulerer luften stadig gennem fordamperen og opsamler derved fugt.
Iøvrigt er der ingen grund til at slukke for AC pga frost. Den bedste måde at sikre systemets holdbarhed på, er aldrig at slukke det.

DaVaSt

  • Gæst
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #2 Dato: 03. Maj 2010, 12:11 »
Jeg tror at det er din friskluft/recirkulations klap som ikke bevæger sig.

Den står nok i recirkulations position.

Af med pollenfiltret i h side nedenfor visker i motorrum.
Så kan du se ned til blæseren. Der kommer en klap ud som gør at du ikke kan se ventilatoren hvis positionen er recirkulation.

Jeg har selv oplevet dette og da var det et par tænder på noget gear værk som gjorde at klappen ikke flyttede sig.

Check det lige.

Groftnok

  • Gæst
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #3 Dato: 14. Februar 2013, 19:54 »
Hejsa, jeg syntes også at min 406 dugger til rigtig meget i forhold til min gamle bilpark. Jeg kan dog høre på luften, når jeg trykker på recirc., at det har en effekt, så jeg tror ikke at det er min recirc. klap der fejler noget - og varmelegemet lugter ikke utæt.

Derimod syntes jeg at jeg kan mærke forskel på den luft (både mængde og temperatur) der kommer ud af dyserne når jeg kører ind og ud af en rundkørsel. Lidt som om der er en klap der dingler inde i klimaanlægget et sted.

Er der nogen der har et godt bud på hvor jeg kan starte med at lede, da jeg helst ikke vil afmontere hele instrumentbordet forgæves. :)
« Senest Redigeret: 14. Februar 2013, 19:56 af Groftnok »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #4 Dato: 14. Februar 2013, 21:04 »
Hvis du kan lugte kølvæske i kabinen er varmeapparatet sikkert utæt og så kommer der damp på ruderne  og den er umulig at holde tør selv aircon må gi op  , for samtidig er det også fedtet

Du kan godt tage elementet ud i venstre side hvis du fjerner ratstammen

Groftnok

  • Gæst
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #5 Dato: 14. Februar 2013, 22:53 »
Citér
KHJ skrev:
Hvis du kan lugte kølvæske i kabinen er varmeapparatet sikkert utæt og så kommer der damp på ruderne  og den er umulig at holde tør selv aircon må gi op  , for samtidig er det også fedtet

Nej varmelegemet er ikke utæt, den lugter ikke, bruger ikke kølervæske eller viser andre syptomer på en utæthed.

Jeg tjekkede også om recirc. klappen i motorrummet under viskerbladet fungerede som den skulle - og det gjorde den...

Til gengæld var filteret over blæseren MEGET snavset, men da bilen stadig har svært ved at komme af med duggen selvom recirc. er slået til, kan det jo ikke have været årsagen...
« Senest Redigeret: 14. Februar 2013, 22:57 af Groftnok »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #6 Dato: 14. Februar 2013, 23:35 »
Citér
Groftnok skrev:


Til gengæld var filteret over blæseren MEGET snavset, men da bilen stadig har svært ved at komme af med duggen selvom recirc. er slået til, kan det jo ikke have været årsagen...


Jeg kan ikke li du skriver at rec. er slået TIL  , for hvis det er tilfældet får du duggede ruder

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.533
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #7 Dato: 15. Februar 2013, 06:16 »
Recirkulation er kun til når du passerer en mark hvor der bliver spredt gylle eller lignende, bilen kan ikke komme af med fugten. Det samme gør sig gældende hvis pollenfilteret er stoppet, skift filteret og jeg vil tro problemet er løst.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Groftnok

  • Gæst
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #8 Dato: 16. Februar 2013, 00:48 »
Citér
KHJ skrev:
Citér
Groftnok skrev:


Til gengæld var filteret over blæseren MEGET snavset, men da bilen stadig har svært ved at komme af med duggen selvom recirc. er slået til, kan det jo ikke have været årsagen...


Jeg kan ikke li du skriver at rec. er slået TIL  , for hvis det er tilfældet får du duggede ruder


Vil det sige at en 406'er ikke affugter med A/C når recirc er slået til?

Jeg har altid brugt recirc. + A/C til hurtig kabineopvarming og affugtning om morgenen (+ når jeg passerer en gyllemark :))... Jeg gør det samme i min bil nr. 2 (en KIA Clarus) hvor jeg opnår gode resultater uden fugt...

Uanset hvad kan det jo ikke passe at en bil skal dugge fuldstændig til så snart man slår A/C fra. I så fald er bilen jo ubrugelig uden A/C i vinterhalvåret.

Er der nogen der har et tip til hvordan man kan tjekke om bilen kommer af med sit kondensvand fra A/C'en eller har et tip til hvilke klapper i klimaanlægget der kan drille (udover recirc. klappen)?
« Senest Redigeret: 16. Februar 2013, 01:00 af Groftnok »

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #9 Dato: 16. Februar 2013, 01:29 »
Citér
Groftnok skrev:

Vil det sige at en 406'er ikke affugter med A/C når recirc er slået til?

Jeg har altid brugt recirc. + A/C til hurtig kabineopvarming og affugtning om morgenen (+ når jeg passerer en gyllemark :))... Jeg gør det samme i min bil nr. 2 (en KIA Clarus) hvor jeg opnår gode resultater uden fugt...

Uanset hvad kan det jo ikke passe at en bil skal dugge fuldstændig til så snart man slår A/C fra. I så fald er bilen jo ubrugelig uden A/C i vinterhalvåret.

Er der nogen der har et tip til hvordan man kan tjekke om bilen kommer af med sit kondensvand fra A/C'en eller har et tip til hvilke klapper i klimaanlægget der kan drille (udover recirc. klappen)?

hvis den har lavet en sø af vand under.

A/C kan da ikke varme;)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Groftnok

  • Gæst
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #10 Dato: 17. Februar 2013, 19:59 »
Citér
pug407aut skrev:
hvis den har lavet en sø af vand under.

A/C kan da ikke varme;)


Ja den er jeg med på :-)
Men hvor har drænet udløb?
Jeg bruger i øvrigt heller ikke A/C til at opvarme kabinen, men til at affugte den.

Jeg afmonterede i øvrigt mit pollenfilter i torsdags idet det var meget beskidt. Allerede fredag morgen var der langt mindre fugt i kabinen hvor fugten til tider har drevet ned af vinduerne - og det endda på trods af at jeg slet ikke har kørt i den.

Jeg smed pollenfilteret et smut i opvaskemaskinen og lod det tørre til lørdag morgen hvor jeg monterede det igen. Jeg har slet ikke fugt i kabinen længere... Det kan selvfølgelig være tilfældigt at luftfugtigheden har været lavere, men jeg tror at det var løsningen på mit fugtproblem.
« Senest Redigeret: 17. Februar 2013, 20:09 af Groftnok »

rem-dk

  • Gæst
RE: 406 Klimanlæg problem
« Svar #11 Dato: 17. Februar 2013, 20:21 »
Citér
Groftnok skrev:
Citér
pug407aut skrev:
hvis den har lavet en sø af vand under.

A/C kan da ikke varme;)


Ja den er jeg med på :-)
Men hvor har drænet udløb?
Jeg bruger i øvrigt heller ikke A/C til at opvarme kabinen, men til at affugte den.

Jeg afmonterede i øvrigt mit pollenfilter i torsdags idet det var meget beskidt. Allerede fredag morgen var der langt mindre fugt i kabinen hvor fugten til tider har drevet ned af vinduerne - og det endda på trods af at jeg slet ikke har kørt i den.

Jeg smed pollenfilteret et smut i opvaskemaskinen og lod det tørre til lørdag morgen hvor jeg monterede det igen. Jeg har slet ikke fugt i kabinen længere... Det kan selvfølgelig være tilfældigt at luftfugtigheden har været lavere, men jeg tror at det var løsningen på mit fugtproblem.


Det duer ikke at smide filteret i opvaskemaskinen.
Det er lavet af papir, og bliver ødelagt af at blive vasket. Køb et nyt i stedet for, og skift det en gang om året. Så er dine indeklimaproblemer sikkert forbi. :-)