Lige en kommentar fra et nyt medlem til nogle af de indlæg her i tråden.
Det er meget svært at forstå nogle af de svar der gives når de ikke opfølges af facts eller links.
Transistorer har i mange år været brugt i forbindelse med trinløse blæsestyringer og de fylder ikke ret meget.
Som svar på første spørgsmål i tråden, har samme problem, kan jeg beskrive følgende: Har demonteret varmeblæseren på en 406'er fra 1998, og skruet reguleringsprintet af.
Printet er udstyret med 1 diode, en kondensator, 6 smd(small micro divices) modstande, 3 smd drivertransistorer og 2 Darlington kraft transistorer af PNP typen.
For de nyskærrige hedder de FW26025A1 på mit print.
Kortslutter kraft transisteren, ledes 12v spænding direkte gennem transistoren uden at blive reguleret og blæseren køre for fuld kraft.
Afbrydes transistoren( det mest normale) stopper blæseren med at køre.
Det er som regel kun den ene der fejler hvis der som på mit print er to transistorer, og kan man lidt med en loddekolbe og en boremaskine, (til udboring af nitter), er det muligt at reparerer det selv.
Da det tilsyneladende er svært at opdrive den originale transistor har jeg fundet en erstatning der hedder MJ11015G til 52- hos Farnell.
Da jeg ikke er uddannet indenfor elektronik, kan jeg desværre ikke svare på andet end det elektronik jeg sidder med i hånden.
Kunne nok godt fortælle om virkemåden, men synes ikke det er relevant for at reparerer printkortet