Forfatter Emne: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997  (Læst 10728 gange)

Mikkelline

  • Gæst
Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Dato: 09. August 2010, 16:54 »
Min peugeot 406 fra 1997 har problemer med varmeblæseren.
Den blæser hele tiden på fuld styrke, er der mon lidt hjælp at hente, fra en af jer..

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #1 Dato: 09. August 2010, 18:46 »
Der sidder en transistor der styrer blæserhastigheden. Den er stået af og skal skiftes. Den er placeret i selve blæser-enheden, som du kan komme til under/bag handskerummet.
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

morgan

  • Gæst
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #2 Dato: 10. August 2010, 09:31 »
En transistor... den var ny...du ved vist ikke hvad en transistor er.. " det er et elektronisk relæ, der styres ved spændingsforhol på 400-700 millivolt". den har en drift spænding på ca 3.7 volt

Det plejer at sidde en modstands bro, og det der sker, er at modtandene brænder af....

Der findes 2 forskellige typer broer.... enten er modtandene parallel forbundet ellers er de sat op med forskellige ohm.

som regl er de parallelforbundet, for så halvere du modstanden når du kobler flere modstande til via blæserkontakt... og blæser køre hurtiger.

Det gode ved at parallel forbinde er at man kan trække mere strøm igennem uden der sker noget. dvs at modstandene kan ha samme antal watt uden at de brænder af... det er en god ting for ellers ville de fylde meget pga de skal kunne tåle større belastning jo mere du skruer op for blæseren.
« Senest Redigeret: 10. August 2010, 09:46 af morgan »

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #3 Dato: 10. August 2010, 10:05 »
Hvordan er det lige man styrer en blæser TRINLØST med en styrespænding over en modstandsbro?? Den vil jeg gerne lige have forklaret nærmere.
Næh, en transistor var det i hvert fald på de tidligere modeller.
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

morgan

  • Gæst
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #4 Dato: 10. August 2010, 10:18 »
hmm ... ved du hvad et potentiometer er.  

Jeg prøver igen... en transistor kender kun 2 ting... on eller off...

Du kan IKKE hæve en spænding på en transistor flydende, kun via modstand.

Tror du har misforståedet svagstrøm og hvordan det styres.... Nu er jeg uddannet som elektonik tekniker, så jeg burde vide hvordan det forløber sig.

eks.. tag en lysdæmper til huset.... jo mere du drejer op, jo mere modstand... mht til en blæser i bil, er det bare det modsatte.

men men... du får ret og jeg får fred... selvfølgelig kan man lave en transistorstyrret regulator, men det gør man bare normalt ikke, da det koster moneter og for ustabilt mht holdbarheden....

Vi er alle enig om at en styreenhed til blæser er på størrelse med en pakke smøger... hvis du skal lave det mned transistore, så ville det fylde som en pakke smør... transistorene skal a med varme og så skal der kølepladerpå osv.. Du kan lavde den samme effekt med 4 stk modstande og de fylder som en tændstikæske eller pk smøger...
« Senest Redigeret: 10. August 2010, 10:26 af morgan »

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #5 Dato: 10. August 2010, 10:24 »
Nu er det jo sådan, at man godt kan styre en spænding (eller strøm) over en transistor. Den virker jo egentlig bare som en "forstærker". Du sætter en styrespænding på, og alt efter, hvor høj styrespændingen er jo mere vil den åbne for effektgennemgangen.

Hvordan kan man lave en transistorradio, hvis en transistor kun er til´on/off brug??

Det er rigtigt man tit bruger transistor til on/off drift i digital sammenhæng.

OK...
Kan du ikke så lige hurtigt tegne den trinløse blæserstyring med modstande. Det er jo bare et potentiometer du drejer på.
« Senest Redigeret: 10. August 2010, 10:29 af sgt »
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

morgan

  • Gæst
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #6 Dato: 10. August 2010, 10:30 »
man bruger altså thyristor til variabel strømstyring.....I en forstærker sidder der thyristore..................... øf

Mht en transistor, så har du base, emitter og colector.... du bruger ikke dette for at regulere strøm, da du regulere imellem b&e og c er føde...og den køre som en low volts relay.

Mht til transistor radio..... det er et nick name pga der blev brugt rør før.....

Min ven vi kan diskutere dette hele dagen...
« Senest Redigeret: 10. August 2010, 10:51 af morgan »

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #7 Dato: 10. August 2010, 10:54 »
Okay....

Men det er nok bare bedst vi kommer tilbage til arbejdet :)
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

morgan

  • Gæst
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #8 Dato: 10. August 2010, 11:09 »
yep....

Sjov disku vi havde.... der er ikke mange herinde der ved hvordan en thy og trans fungere......

nu har de fået leksikon på første stadie om dette punkt.... grine....

Go arb dag... jeg har fri...he he;)
« Senest Redigeret: 10. August 2010, 11:10 af morgan »

tvmanden

  • Gæst
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #9 Dato: 10. August 2010, 23:57 »
Ja men sjovt nok, så har jeg skiftet 2 stk BD246 PNP transistorer i 406 blæser regulering. Reguleringen findes også med en transistor og er placeret ved eller oven på blæsermotoren.

Potentiometret /modstanden bruges til at styre transistoren og er så lille at den vil brænde af, hvis den alene skulle regulere motorhastigheden.

Grunden til man bruger transistor regulering, er for at sikre motoren en næsten konstant hastighed, uanset dens belastnig
En modstand der skulle regulere strømmen til motoren alene, ville udvikle for megen varme.

En thyristor ville være on hele tiden indtil spændingen afbrydes, den ville kunne bruges hvis der var vekselspænding i vognen, men nu har vi altså, som standard, kun 12v jævnspænding i Peugeot.

lindenkron

  • Gæst
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #10 Dato: 11. December 2010, 19:13 »
Lige en kommentar fra et nyt medlem til nogle af de indlæg her i tråden.
Det er meget svært at forstå nogle af de svar der gives når de ikke opfølges af facts eller links.
Transistorer har i mange år været brugt i forbindelse med trinløse blæsestyringer og de fylder ikke ret meget.
Som svar på første spørgsmål i tråden, har samme problem, kan jeg beskrive følgende: Har demonteret varmeblæseren på en 406'er fra 1998, og skruet reguleringsprintet af.
Printet er udstyret med 1 diode, en kondensator, 6 smd(small micro divices) modstande, 3 smd drivertransistorer og 2 Darlington kraft transistorer af PNP typen.
For de nyskærrige hedder de FW26025A1 på mit print.
Kortslutter kraft transisteren, ledes 12v spænding direkte gennem transistoren uden at blive reguleret og blæseren køre for fuld kraft.
Afbrydes transistoren( det mest normale) stopper blæseren med at køre.
Det er som regel kun den ene der fejler hvis der som på mit print er to transistorer, og kan man lidt med en loddekolbe og en boremaskine, (til udboring af nitter), er det muligt at reparerer det selv.
Da det tilsyneladende er svært at opdrive den originale transistor har jeg fundet en erstatning der hedder MJ11015G til 52- hos Farnell.
Da jeg ikke er uddannet indenfor elektronik, kan jeg desværre ikke svare på andet end det elektronik jeg sidder med i hånden.
Kunne nok godt fortælle om virkemåden, men synes ikke det er relevant for at reparerer printkortet
« Senest Redigeret: 11. December 2010, 20:31 af lindenkron »

Dino

  • Gæst
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #11 Dato: 31. Januar 2011, 22:49 »
Jeg har en bil magen til, med samme problem. Har også udskiftet den nævnte transistor, men den holdt kun knabt et år. Er der nogen som har kendskab til
en mere holdbar transistor.

mulle

  • Gæst
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #12 Dato: 01. Februar 2011, 00:33 »
Man skal skifte begge transistor. Har fikset min egen og en på en Citroen Xantia med 2 nye BDX66 ,de virker stadig.
Det er nogle Darlington pnp transistorer, som kan klare op til 16A
 Har efterfølgende set data på  MJ11015G ,som lindenkron brugte ,de klarer op til 30A .Dem vil jeg bruge hvis det bliver aktuelt igen.
Man kan kun bestille MJ11015G hos Farnell ,hvis man har et moms nummer
http://dk.farnell.com/
varenummeret er 9556575
 Uden moms nummer kan de købes hos "  http://dk.mouser.com  " de koster 25.- stykket og så lige 175.- for at sende dem. De kommer fra USA så der kommer nok lige en gang told på

Dino

  • Gæst
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #13 Dato: 01. Februar 2011, 08:51 »
Ja - men på min Peugeot 406 er der kun en transistor, men den kunne som sagt
ikke holde . Jeg købte den hos EL-SUPPLY, Industrivej 2, DK-3730 Nexø
og den kostede 31 kr + varmepasta 10.20 + forsendelse 39kr, men den hedder
godt nok MJ11015 120V/30 og ikke MJ11015G, hvad det G så egentlig står for ?.

silverfox

  • Gæst
RE: Varmeblæser i peugeot 406 fra 1997
« Svar #14 Dato: 01. Februar 2011, 21:59 »
Hold da kæft.....jeg troede JEG var en nørd.....!?