Forfatter Emne: instrumentlys på 106'er  (Læst 2765 gange)

deikrogh

  • Gæst
instrumentlys på 106'er
« Dato: 08. September 2010, 17:34 »
Pæren (-erne) er gået bag speedometeret, er der nogen der kan fortælle hvor nemt det er at skifte - og hvordan ?

Martinovitz

  • Gæst
RE: instrumentlys på 106'er
« Svar #1 Dato: 08. September 2010, 20:47 »
Hey,
Det er relativt nemt at komme om bagved instrumentpanelet. Man skal dog være lidt opmærksom på, at ledningerne og kabler er monteret med en klemme-dims, som har det med at ryge af når man vrikker lidt med instrumentpanelet. Derudover er der speedometer kablet.

Hvis du har en Haynes bog, så er der en ok beskrivelse af hvordan man gør, men det er ikke svært. Blot nogle skruer som holder panelet på plads i rammen.

Når du har fået panelet ud, så er pærerne monteret i en holder som er skruet/drejet ned i en plasticbelagt printplade, så der skabes kontakt. Pærerne kan sikkert købes i metervis hos Peugeot, men ta' en pære ud og med, så du er sikker på størrelsen.

Jeg har spekuleret lidt i, om det ikke var bedre at købe flere pærer + holdere, så der kommer mere lys i panelet. Det er ikke alle huller til lys, som er udnyttet. Men jeg ved ikke hvad det koster.

Held og lykke med det

deikrogh

  • Gæst
RE: instrumentlys på 106'er
« Svar #2 Dato: 15. September 2010, 21:22 »
Så lykkedes det uden at afmontere speedeometerkabel etc.. Ved at løsne plasticrammen på vinylet kan man få "kassen" ud, dog skal man pille det blå, grønne, gule og hvide stik af først, herefter sidder der små sorte drejedimser med pære i, som kan skiftes ( sindsygt dyre 11/stk ). Vær opmærksom på at de sidder ulogisk hvad speedometeret angår i hø. øvre hjørne og under grå plast dæksel. Så hvis man har lidt "bøssehænder" kan man spare ca. 1000- for et pæreskift :p

midph

  • Gæst
RE: instrumentlys på 106'er
« Svar #3 Dato: 16. September 2010, 08:21 »
..var det ikke muligt at nøjes med at skifte pærerne??..det er ihvertfald muligt med lyset i varmereg. på en 206..og jeg har også før skiftet dem i en Corolla..kun pærerne..også i instrumentet,hvor de også sidder i nogle sorte hylstre der drejes af og på og pærerne kan købes for en slik hos Thansen i sæt m. 3stk..mvh.

deikrogh

  • Gæst
RE: instrumentlys på 106'er
« Svar #4 Dato: 16. September 2010, 12:23 »
Det er lige med at formulere sig ordentligt, men det var faktisk kun pærerene jeg skiftede til den "fantastiske pris" - men tak for T.Hansen tippet