Forfatter Emne: Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk  (Læst 5154 gange)

tonnyhaunstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk
« Dato: 02. Oktober 2010, 14:42 »
Hejsa, har en peugeot 06' 307 1,6 hdi 90hk, den starter sådan set fint, men det første minut den er igang i tomgang, hakker den i det, det er ligesom om den mangler diesel engang imellem, eller et cylinder falder ud, selvom en diesel nok ikke kan "falde" ud. Nogle gange ryger den også blå bagud når man starter den, nogen der har stødt på det problem ? - der er skiftet indsprøjtningsdyser og skiftet gløderør og en eller anden egv ventil.

bilen kører ellers perfekt, accelere super og kører rigtig langt på literen ved konstant fart.

- Vi er tæt ved at være der hvor et aut. peugeot værksted giver op, så det er virkelig en ekspert, vi mangler her :-)

motoren har gået 134000km
« Senest Redigeret: 04. Oktober 2010, 20:12 af tonnyhaunstrup »

morgan

  • Gæst
RE: Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk
« Svar #1 Dato: 03. Oktober 2010, 21:59 »
Hejsa..

Blå røg, siger mig at den forbrænder olie... Tror du har en defekt toppakning...Også det at den kun går på 3 cylinder når den er kold.

TN307HDI

  • Gæst
RE: Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk
« Svar #2 Dato: 12. Oktober 2010, 12:11 »
Hej tonnyhaunstrup.

Jeg har oplevet nøjagtig det samme, som du beskriver, endda også med en 1.6 90hk.
Jeg blændede EGR-ventilan af med et stykke stålplade...problem løst.
Jeg ved naturligvis ikke, om det er det samme, der er galt med din bil, men symptomerne er fuldstændig magen til dem, jeg oplevede.
MvH. Torben

huseauto

  • Gæst
RE: Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk
« Svar #3 Dato: 12. Oktober 2010, 20:46 »
Kan ikke førstå at peugeot (autoriserede værksted til peugeot) har ikke fundet fejl.
hvis man laver mange målinger igenem så skulle fejlen dukke op.

huseauto

  • Gæst
RE: Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk
« Svar #4 Dato: 12. Oktober 2010, 20:47 »
Kan ikke førstå at peugeot (autoriserede værksted til peugeot) har ikke fundet fejl.
hvis man laver mange målinger igenem så skulle fejlen dukke op.

tonnyhaunstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk
« Svar #5 Dato: 13. Oktober 2010, 12:47 »
Hej torben, det snakkede værkstedet godt nok om at man kunne, men så ville den bare sodde hurtigere til i motoren, men tak for svaret, måske det er løsningen, synes bare det er lidt mærkeligt at den skal blænes af, hvorfor er den der så hvis den skal blænes af ?

:-)

tonnyhaunstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk
« Svar #6 Dato: 13. Oktober 2010, 12:48 »
Citér
huseauto skrev:
Kan ikke førstå at peugeot (autoriserede værksted til peugeot) har ikke fundet fejl.
hvis man laver mange målinger igenem så skulle fejlen dukke op.

hej huseauto, de kan ikke finde fejlen, den melder ingen fejl, og de kan ikke måle noget siger de :-)

huseauto

  • Gæst
RE: Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk
« Svar #7 Dato: 13. Oktober 2010, 21:29 »
Det er ikke rigtigt at man ikke kan måle noget.
Man kan godt aflæse live data på bilen mens motor kører og se om der er noget forkert. Man kan godt måle brændstof tryk, måle strømen til dyse , mængde på dyse, indsuget luft masse, AGR ventil genemstrømning.

KJ

  • Gæst
RE: Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk
« Svar #8 Dato: 16. Oktober 2010, 21:10 »
EGR er "kun" for miljøet og ikke for motoren.
EGR står for exhaust gas recirkulation altså udstødnings recirkulation til indsugningen hvilket er rigtig skidt for motorgangen.
EGR giver en dårlig forbrænding pga. iltunderskud i forbrændingen og det er netop det man forsøger at opnå for at begrænse udledningen af kvælstofilter (NOX) i udstødningsgassen.
På ældre dieselmotorer kunne man blænde EGR fra uden at sætte fejl i motorstyreboksen men fra 06 er det lovkrav at den tænder motorlampen hvis man blænder EGR af.
Hvis vi skulle trække vejret igennem en slange fra bagdelen tror jeg også vi ville hive lidt efter vejret i perioder :)

tonnyhaunstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Dårlig motorgang lige efter start 06' 307 hdi 90hk
« Svar #9 Dato: 11. November 2010, 19:41 »
Så fik aut. peugeot værksted endelig løst problemet, de har lukket hullet egr ventilen, men nu er der så bare nyt problem som genere mig ! synes den er gået ned i styrke, før kørte bilen rigtig godt, trækkede rigtig godt, specielt ved 18-1900omdrejninger, der tog den virkelig ved, og den var hurtig til at nå 170kmt, men så gik krudten også af den, - den kunne hurtigt overhale når man havde  brug for det, men nu.... trækker den helt stille og roligt fra 1000omdrejninger og opad, jævnt hele vejen, ikke mere krudt ved 18-1900omdrejninger. Den slæber sig op på 150kmt også ved den næsten ikke mere end mindre den får 20kilometer.

Så har jeg en teori, ved ikke om der er noget om det, men det bilder jeg mig ind. Jeg har fået den idë at peugeot værkstedet har skruet ca 20hk fra den inde i computeren får at kompensere for at få forureningen ned, som stiger når de lukker lidt ned for egr ventilen. Er ikke mekaniker, men bare træt af værkstedet :-)
Håber der er nogen der kan hjælpe mig, er frustreret over at den ikke trækker rigtigt godt mere :-(

Det skal lige siges at det hele laves på garantien, da det er 2måneder siden vi købte bilen, men den har bare holdt på værkstedet lige siden fordi de ikke har kunne finde ud af at lave den.
« Senest Redigeret: 23. November 2010, 13:25 af tonnyhaunstrup »