Forfatter Emne: olie 306 hdi  (Læst 1728 gange)

litt@u

  • Gæst
olie 306 hdi
« Dato: 14. December 2010, 19:47 »
nu er tiden inde til olie skift.. hvad for noget olie skal den køre på.. og det skal ikke være thansen olie..

en anden ting hvad er drift temp på sådan en min kommer kun op 70grader. max 80 når den er i tomgang.

sidste ting. den køre dejligt og langt på literne.. men den har en metalisk lyd som stopper ved 3000 omdr. har lad mig fortælle det er egr ventilen. der skal blændes af. synes det lyder underligt. :o

Danni

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: olie 306 hdi
« Svar #1 Dato: 14. December 2010, 20:31 »
Peugeot kører med Castrol olie.

Din skal køre med en 10W40, nu skriver du det ikke skal være thansen olie, men de har også castrol olie ;-)

carsten0

  • Gæst
RE: olie 306 hdi
« Svar #2 Dato: 14. December 2010, 20:50 »
Du kan sagtens hælde 5w/40 olie på den. Det bliver den glad for, her i vinter. Det kommer hurtigere rundt i motoren, ved koldstart.

carsten0

  • Gæst
RE: olie 306 hdi
« Svar #3 Dato: 14. December 2010, 20:50 »
Du kan sagtens hælde 5w/40 olie på den. Det bliver den glad for, her i vinter. Det kommer hurtigere rundt i motoren, ved koldstart.

litt@u

  • Gæst
RE: olie 306 hdi
« Svar #4 Dato: 14. December 2010, 21:13 »
det gør jeg bare... i ved ikke hvad drift temp er

midph

  • Gæst
RE: olie 306 hdi
« Svar #5 Dato: 14. December 2010, 22:19 »
..normalen er ..at en termostat åbner ved ca. 80gr..og min ligger også der omkring det du beskriver...den er længe om at blive rigtig varm..men ligger typisk mellem 80-90gr. ved drifttemp...tjek at der er fyldt op til max stregen i expationsbeholderen v. varm motor ...ellers er mit bud,at termostaten åbner for tidligt..eller luft i systemet...eller temp.føleren i motoren...har også hørt/læst om at A/C evt. skal efterfyldes,hvis den ikke kan varme ordentligt..(kan dog også være selve instrumentet der viser forkert..det bedste/nemmeste er vel at få målt drifttemp. i køleren  med et ..enten "gammeldaws" kviksølvtermometer der kan klare over 80gr....eller et digitalt måleinstrument...kan nok købes i biludstyrs/reservedelsbutik..mvh.
« Senest Redigeret: 15. December 2010, 07:02 af midph »