Forfatter Emne: Peugeot 3008 på "slingrekurs".  (Læst 4718 gange)

Esbjerg

• Gæst
Peugeot 3008 på "slingrekurs".
« Dato: 20. Januar 2011, 11:22 »
Jeg er blevet ejer af en 3008 - købt i sept 2010.
Her i vintertrafikken har den opført sig sært. Manglende vejgreb vil jeg kalde det. På trods at gode vinterdæk.
Hele vinteren har den haft nogle sære "udsving" med bagenden, hvor jeg føler bilen er ude af kontrol.
Helt galt gik det en aften da jeg skulle hjem. På motorvejen kunne jeg slet ikke styre bilen, den skred ud til højre og venstre og jeg måtte helt ned i fart (30 - 40 km/t). Alt imens de andre billister kørte forbi mig i næsten normalt tempo. Jeg udsatte både min familie og de andre i trafikken for fare ved denne kørsel.
Jeg talte med Peugeot. De havde hørt om andre med samme problem og 3 biler af typen blev testet. Resultatet var at bilen opfører sig som den skal. Det undrer mig at en bil der markedsføreres som en rigtig "vinterbil" har så ringe køreegenskaber i vintervejr.
Har andre ikke oplevet noget tilsvarende?

midph

• Gæst
RE: Peugeot 3008 på "slingrekurs".
« Svar #1 Dato: 20. Januar 2011, 13:13 »
..JO..JO..og atter JO..der er rigtig mange Peugeot ejere der oplever det samme...der er et indlæg her et sted..(side 4 "406 slinger på is") med masser af spørgsmål og svar om dette emne..oplevede NØJAGTIG det samme som du,da vi lige havde købt bilen sidste år..og nu igen i år..nå,men svaret er nok,at du skal se at få den sporet (4hjul)..det er der et pat stykker her,der har haft gode resultater med..jeg har ikke lige haft tid til det endnu,men smed mine 15" Micheliner på igen og nu ruller den lige ud igen..så mine for billigt brugte indkøbte vinter micheliner var vist et meget stort fejlkøb..men jeg vil hurtigst muligt få min sporet og købe nye hjul/dæk så de er klar til næste år..så se at få den ned til Peugeot igen og bed dem spore den på garantien!!! mvh.
« Senest Redigeret: 20. Januar 2011, 13:25 af midph »

silverfox

• Gæst
« Svar #2 Dato: 20. Januar 2011, 22:17 »
Hvad kalder du "gode vinterdæk"? Og lyser ESP lampen når du oplever at den slingrer?
Desuden er din påstand jo næsten umulig at efterprøve, da du ikke kan bede en tekniker om at køre ud og "slingre" i vintervejret.
Jeg siger ikke at dit problem ikke er reelt, det er som sagt bare svært at efterprøve.

midph

• Gæst
« Svar #3 Dato: 21. Januar 2011, 06:21 »
..fulstændig enig..og det er jo netop der problemet ligger,at det sådan ikke lige kan efterprøves og jeg må indrømme at jeg ikke lige lagde mærke til ESP`n i mit tilfælde,da jeg også fik travlt med at styre bilen ud af problemet uden at ramme de andre billister..gode vinterdæk er en smagssag,men skal siges mine har set deres bedste dage,så der ligger en del af problemet,men en ny 3008/nye dæk burde ikke slingre..mvh

Esbjerg

• Gæst
« Svar #4 Dato: 21. Januar 2011, 14:39 »
Det drejer sig om Michelin Alpin vinterdæk - købt hos forhandleren. Og nej, lampen lyser ikke.
Jeg har haft en tekniker ude at køre i bilen - han oplevede det samme. Værkstedet siger at de har haft flere biler af typen med samme problem - med forskellige type vinterdæk.
Mit værksted er i gang med at tjekke bilen endnu en gang.

silverfox

• Gæst
« Svar #5 Dato: 22. Januar 2011, 10:51 »
Det tyder da umiddelbart på en fejl i ESP systemet, da det ikke griber ind når du begynder at slingre? Jeg håber værkstedet finder løsningen fordi det er da ret interessant!?

midph

• Gæst
« Svar #6 Dato: 22. Januar 2011, 11:45 »
..lyder umiddelbart som en forklaring på,hvorfor vi overhovedet kommer i slinger og hvorfor vi alligevel selv skal styre os ud af problemerne..men jeg har bemærket,at ESP lampen blinker hvis jeg skal sætter igang på is eller spind i sne..så tyder det på at ESP virker alligevel Silver???...og hvis vi en anden gang kommer i slinger..skal vi så bare stole blindt på ESP`n og fortsætte...gi`mere gas eller mindre..??...mvh.

Esbjerg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 27. Januar 2011, 13:37 »
Bilen fejler intet:@ siger de........................

silverfox

• Gæst
« Svar #8 Dato: 30. Januar 2011, 10:07 »
Du skal kunne stole på ESP systemet. Det skal jo forhindre, at du kvajer dig! Men stole blindt på sådan noget elektronik, ville jeg nu ikke. Selvfølgelig er systemet en hjælp, men derfor skal man ikke være dumdristig.

Piv

• Gæst
RE: Har samme problem
« Svar #9 Dato: 04. Februar 2011, 20:33 »
Jeg har en 2.0 HDI som jeg fik i December hvor der jo var glat. Allerede første dag oplevede jeg samme løse bagenden. Så snart bilen kommer på glatis med bagenden føles det som den kører på skinner der er skæve. Bagenden begynder at "rokke" fra side til side. Jeg gav mine dæk skylden, de er jo rimelig brede. Det gode kan man jo sige er, man ved når der er glat. Det er slet ikke så bagenden skrider ud og derfor skal ESP´en hellere ikke gøre noget og det gør den hellere ikke.
Man kan nærmest beskrive det som når man kører i sporriller, men kun med baghjulene.

Esbjerg

• Gæst
« Svar #10 Dato: 05. Februar 2011, 10:48 »
Det er sådan ca. det opleves.
Jeg har skrevet til Peugeot Danmark, da min egen forhandler siger han ikke kan gøre noget - selv om det er dem, der solgte mig bilen! Svaret fra P.D. er at de testkører 3008 i øjeblikket og vender tilbage engang i februar. Det kan jeg bare ikke bruge til ret meget, da jeg skal køre til Østrig i næste uge. Og kan se at vejrudsigten ikke er for god.
Jeg har efterhånden haft et antal Peugeot - 8 mener jeg vi når op på - og aldrig før oplevet problemet. Jeg har kørt i al slags vejr - også i Norge, Sverige, Østrig, Italien m.m.
Så jeg mener der er tale om en fejl fra Peugeots side. Og at de må gøre noget nu.

HenrikSchneider

• Gæst
« Svar #11 Dato: 09. Maj 2011, 18:26 »
Er der noget nyt i denne sag?

Jeg oplevede netop dette som at det var svært at definere om det blæser vildt meget eller om man kørte i spor.
Jeg har undret mig meget over fænomenet i vinteren 2010/2011 og havde som andre her på forum undren over at andre blot sugseede forbi mens jeg sneglede mig af sted.  Jeg fik mulighed for at stoppe bilen 2-3 gange og måtte konstatere at der i alle tre tilfælde var sindsygt glat nærmest isslag, 2 af gangene stoppede jeg pga. ulykker umiddelbar forude (så der var nok også glat for disse bilister) Jeg oplevede på intet tidspunkt at bilen var ude af kontrol men det var meget ubehageligt måske ligeså meget pga. frygten for at miste kontrollen.

Så mit spørgsmål igen, er der noget som ved om PD har foretaget sig noget i sagen?

/Henrik Schneider
« Senest Redigeret: 09. Maj 2011, 19:49 af HenrikSchneider »