Forfatter Emne: Varierende tomgang - Peugeot 306  (Læst 1676 gange)

Simon-306

  • Gæst
Varierende tomgang - Peugeot 306
« Dato: 21. Februar 2011, 09:15 »
Hej alle sammen.

Jeg har en Peugeot 306 med en 1.6 motor med 90 hk fra 1998 som har kørt 162.000 km og med fuld service bog, men alligevel har den et problem for tiden. Den døjer med tomgangen og var derfor blevet anbefalet at investere i en ny tomgangsregulator. Men da en tomgangsregulator koster 1500 kr. ved mekonomen, valgte jeg af få den testet på et værksted inden. Men det eneste de kunne se, når den blev smidt til en computer, var en fejl i brændstof blandingen. Bilen kører heller ikke mere end 12 km/l, hvilket ikke er så satans meget for en 1.6 L, min kammerat kørte næsten 16 km/l påstod han :P  

Valgte så at købe en tomgangsregulator som blev smidt i og rensede gas spjældet på samme tid, og den første tur efterfølgende, kørte bilen bare som en drøm! Men desværre endte det ikke helt så godt alligevel, selvom den kører meget bedre nu, har den stadig de samme symptomer nogle gange. Den stiger fx i tomgang selvom bilen er varm til 2000 rpm og bliver der for en 10 sek før den igen regulere ned, og nogle gange er den meget langsom til af tage af gassen når man kobler ud for af skifte gear. Men som sagt er problemet blevet noget kun bedre efter den nye tomgangsregulator kom i, men der er stadig noget som påvirker tomgangsregulatoren til af fejle.
Nogen som har stået med samme dilemma som mig, eller har et bud på hvad som kan hjælpe?

Kan det være min lambda sonde som er slidt ned og som derfor giver nogle forkerte signaler til computeren om af lukke op og ned for luftmængden og giver derfor den forkerte brændstof blanding?

Håber i kan hjælpe hilsen Simon