Forfatter Emne: Vandpumpe på 407 benzin  (Læst 4893 gange)

Svend Borg 206

  • Gæst
Vandpumpe på 407 benzin
« Dato: 30. Juli 2011, 10:40 »
Hej

Jeg er seneste nye medlem af jeres klub, og den lykkelige ejer af en 206 2.0 HDI med 412.000 km på bagen... Jeg laver det meste selv, og når jeg giver op får jeg super service hos Peugeot her i Svendborg...

Nu har jeg¨fået lov at "lege" med min søsters 407 SW 1.8 fordi hun føler sig dårligt behandlet på sit lokale Peugeot værksted, (ingen nævnt og ingen glemt) og hun lever gerne med småting, hvor jeg kender værdien af at tingene bare "spiller"... Derfor har jeg nogen spørgsmål til alle jer erfarne og kloge mennesker:

- Jeg skal skifte tandrem på den, og jeg skifter ALDRIG en tandrem uden at skifte vandpumpen, når jeg er helt derinde hvor det gør ondt i tegnebogen hvis vi skal derind igen unødigt. Hvordan skifter jeg den vandpumpe ?? Jeg er kommet dertil hvor jeg har skilt ad, så jeg kan mærke at hvis jeg skifter hele huset, så skal jeg slås med et fast rør, som går ind i pumpen fra venstre side og nogle ca 5 cm lange skruer, som gør at pumpen skal kunne trækkes disse 5 cm bagud før den kan tages af. Dette kan jeg mærke med fingrene og se i et spejl. Alternativt kan man skille huset ad og nøjes med at skifte pumpedelen, det andet burde jo ikke fejle noget, men får man nogensinde det hus tæt igen ??
- Når jeg træder på bremsen melder den ofte fejl på en blinklyspære og når jeg blinker melder den fejl på et stoplys... Nogen ideer ??
- Den melder fejl på ESP og ABS... Nogen ideer ??

Håber nogen af jer kan hjælpe, jeg lover til gengæld at jeg vil hjælpe alt hvad jeg kan på 206, som jeg har temmelig meget erfaring med, og min kommer til at holde mange år endnu, jeg har en ekstra bil i samlesæt, hvor kun karossen var i stykker pga hærværk...

Mvh Svend Borg 206:)

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #1 Dato: 30. Juli 2011, 11:25 »
med hensyn til fejl på lysende bag på, køb nye pære dertil, og når du har soklen ude så tager du en skrutrækker og trækker plusen lidt ud i de pæreholdere der har problemer.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Skovby

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Fejl på ESP & ABS
« Svar #2 Dato: 30. Juli 2011, 14:10 »
Der skal du nok lige have en tester på den en tur og så vil den nok melde fejl på din stoplyskontakt hvis du udlæser Motorstyring og ABS. Er 99,99% sikker på at der skal en ny stoplyskontakt på den, det er en vi skifter ofte på de dejlige 407 :)

Skovby

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: ..
« Svar #3 Dato: 30. Juli 2011, 14:11 »
+ den nye stoplyskontakt du får ved Peugeot der skal der gerne være et ekstra stykke ledning med som skal sidde i mellem stikket på bilen og stikket på kontakten

brugge

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #4 Dato: 30. Juli 2011, 18:34 »
Jeg skifter også altid vandpumpe ved skift af t-rem. mht vandpumpen skal du løsne støtteboltene for at afmont. hele huset ( husk at tjekke om o-ringen der sidder i vandpumpen bliver sidende ), røret der sidder i enden af vandpumpen er ingen problem, der sidder en o-ring på røret som PLEJER at kunne bruges igen. En anden ting er at vandpumpen fra fabrikken plejer at være af plast, den nye skal være af aluminium. god fornølelse !!!:)

Svend Borg 206

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #5 Dato: 30. Juli 2011, 19:23 »
@Brugge:

Hvordan løsner du støtteboltene, det var netop dette råd jeg søgte, jeg ved bare ikke hvordan det skal gøres :)

Svend Borg 206

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #6 Dato: 30. Juli 2011, 20:23 »
@Brugge

Den hedder E7... Sorry, jeg var bare ikke langt nok inde til at jeg kunne se at der var en ende på de bolte, jeg havde kun konstateret at det var en stor afstandsmøtrik mellem varmeskjoldet og pumpen jeg var ved at skrue af...

Jeg er videre. Tak for hjælpen.

Også tak til de andre for råd. De vil blive afprøvet så snart bilen er på hjulene igen.

Svend Borg 206

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #7 Dato: 31. Juli 2011, 19:45 »
@Brugge

Hvadgør man så når en af skruerne sidder så godt fast, at det lille E7 hoved knækkede af ?? Det er en 8 mm bolt, og jeg synes ikke at jeg havde for hårdt ved den, tror nærmere at den har været skruet for hårdt fast, de to andre var meget løsere, da jeg skruede dem af...

Kan man komme afsted med at svejse en møtrik fast, så den kan løsnes med en 13 mm nøgle, eller brækker man pumpehuset i stykker, så man kan løsne den med en rørtang ??

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #8 Dato: 01. August 2011, 07:30 »
Citér
Svend Borg 206 skrev:
@Brugge

Hvadgør man så når en af skruerne sidder så godt fast, at det lille E7 hoved knækkede af ?? Det er en 8 mm bolt, og jeg synes ikke at jeg havde for hårdt ved den, tror nærmere at den har været skruet for hårdt fast, de to andre var meget løsere, da jeg skruede dem af...

Kan man komme afsted med at svejse en møtrik fast, så den kan løsnes med en 13 mm nøgle, eller brækker man pumpehuset i stykker, så man kan løsne den med en rørtang ??


Det er vel den her så kan du se hvoedan den han skilles.
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

Svend Borg 206

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #9 Dato: 01. August 2011, 10:45 »
@Goldwing

Billedet viser nøjagtig mit projekt, så der har du ret. Problemet er, at den lille spids (E7-top) som er på skrue nummer 4 er knækket af, så skruen sidder stadig i hullet, midterste bagerste på den store tegning. Nu mangler jeg en form for skrueudtrækker til at få skruen ud, så jeg kan få vandpumpen af. Og her er det så at jeg spørger hvad man gør på værkstederne, for de må da have det samme problem indimellem...

Kan ikke finde ud af at sætte tegning ind, ellers kan jeg markere det og sætte tegningen ind igen.
« Senest Redigeret: 01. August 2011, 10:45 af Svend Borg 206 »

morgan

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #10 Dato: 01. August 2011, 13:14 »
Citér
Svend Borg 206 skrev:
@Goldwing

Billedet viser nøjagtig mit projekt, så der har du ret. Problemet er, at den lille spids (E7-top) som er på skrue nummer 4 er knækket af, så skruen sidder stadig i hullet, midterste bagerste på den store tegning. Nu mangler jeg en form for skrueudtrækker til at få skruen ud, så jeg kan få vandpumpen af. Og her er det så at jeg spørger hvad man gør på værkstederne, for de må da have det samme problem indimellem...

Kan ikke finde ud af at sætte tegning ind, ellers kan jeg markere det og sætte tegningen ind igen.


Hejsa..

Kan du ikke trække pumpen ud så du kan komme ind med en nedstryger og skære bolten over... Der efter kan du evt svejse en møtrik på... eller varme bolt op og tage den med en rørtang.

Go' arb lyst..:)

Svend Borg 206

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #11 Dato: 02. August 2011, 13:46 »
:) Jeg tror da nok lige at jeg lærer bilen at kende nu... :)

Røret skal løsnes... Det betyder at termostathuset skal af for at få røret løst i den anden ende... Og der er et kæmpe bundt ledninger... Skulle vist aldrig have sagt ja til opgaven... B)

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #12 Dato: 03. August 2011, 21:02 »
Når du nu engang får hovedet ud fra vandpumpen og kommer om til baglygterne  så tjek kabelsko og stikben til stelledningen ofte er der korrosion på den selv om de virker

brugge

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #13 Dato: 06. August 2011, 21:31 »
hej svend borg 206.

Undskyld jeg først vender tilbage nu, der var lidt ferie.... Jeg må sige at jeg aldrig har oplevet at hovedet knækker af !!! Men en gang skal jo være den første. Jeg vil gøre som andre har foreslået, af med vandpumpen, enten smadre den eller pille vandrøret af ( puha en omgang ) derefter svejse en møtrik på for at fjerne den gamle stump. Giv gerne et praj når missionen er lykkes.

Svend Borg 206

  • Gæst
RE: Vandpumpe på 407 benzin
« Svar #14 Dato: 07. August 2011, 15:20 »
Jamen er det ikke morsomt at jeg har bestilt et sæt nye bolte, og WUPTI så kommer der 3 nye støttebolte på det originale varenummer. Så kigger jeg på dem, og konstaterer at det lille stykke med E7 er IKKE længere på bolten... Nogen har altså konstateret at det ikke kan holde og lavet det om...

Jeg har været i udlandet, og derfor ikke haft tid til at kigge på det de sidste dage, men nu er jeg klar til at rive mig selv i håret igen...

Hvis man så kunne sætte billeder ind i det her system, så kunne jeg vise jer hvad jeg bokser med... Men det skide faste rør, som kommer sidevejs ind i pumpen sidder kilet fast mellem motorblokken og udstødningen, og der er så mange buk og bøjninger at det lader sig ikke umiddelbart gøre at trække termostathuset af for at frigøre røret i den anden ende... Endnu engang må vi konstatere at franskmænd ikke kan lave noget som er servicevenligt... Og vandpumpen er trods alt en sliddel, så det burde være forholdsvis nemt at gå til... Jeg er med på at jeg kan skære bolten over og forsøge at trække den ud af blokken efterfølgende. Men det vælger jeg som sidste udvej, fordi i det øjeblik den er skåret over er det slut. Som det er nu, kan den genbruges på den nye vandpumpe, hvis jeg bare kan få skidtet af.