Forfatter Emne: ac lugt  (Læst 4366 gange)

aanonymoss

  • Gæst
ac lugt
« Dato: 01. September 2011, 12:26 »
hej.

hvis ac lugter ved brug hvad skyldes det? og hvad gør man ved det? vi køre min. med det 10 min om ugen... men meget bruger vi det ikke her i det danske sommer vejr.

det er en peugeot 307 t6 st car. 2006.

der er ikke klima.

sttn

  • Gæst
RE: ac lugt
« Svar #1 Dato: 01. September 2011, 14:55 »
Citér
aanonymoss skrev:
hej.

hvis ac lugter ved brug hvad skyldes det? og hvad gør man ved det? vi køre min. med det 10 min om ugen... men meget bruger vi det ikke her i det danske sommer vejr.

det er en peugeot 307 t6 st car. 2006.

der er ikke klima.


Som mange andre der ikke bruger det og så lidt som jer, er der helt sikket kommet mug/skimmel i systemet, så lad det køre noget mere det skal renses, koster vel ca 1200-1500 kr

hilsen
steen

aanonymoss

  • Gæst
RE: ac lugt
« Svar #2 Dato: 02. September 2011, 10:23 »
hvad kan man selv gøre for at rense det? Og er det lige så godt?

sttn

  • Gæst
RE: ac lugt
« Svar #3 Dato: 02. September 2011, 15:11 »
Citér
aanonymoss skrev:
hvad kan man selv gøre for at rense det? Og er det lige så godt?


Der findes rense middel du kan købe ( se på net ) men om det virker ved jeg ikke , min søn,s lugtede osse ville spare benzin men hvad hjælper det når man bagefter skal af med lomme ulden:D

Du skal jo også huske at den affugter din vogn når som du skriver den danske sommer, måske der er nogle der har prøvet hjemme model,

Og hvis du er meget uheldig kan dit anlæg blive utæt grundet pakninger/andet bliver tørt ved ikke at blive brugt, en ny pumpe den koster helt sikket.

så få lavet Airc, lad det køre hele tiden, personligt slukket jeg da mit når jeg køre med åbne vinduer det sker der jo intet ved så lidt omtanke så køre det med lidt rens/ måske væske tjek .

hilsen
steen
« Senest Redigeret: 02. September 2011, 15:20 af sttn »

morgan

  • Gæst
RE: ac lugt
« Svar #4 Dato: 03. September 2011, 09:30 »
Citér
aanonymoss skrev:
hej.

hvis ac lugter ved brug hvad skyldes det? og hvad gør man ved det? vi køre min. med det 10 min om ugen... men meget bruger vi det ikke her i det danske sommer vejr.

det er en peugeot 307 t6 st car. 2006.

der er ikke klima.


Du har fået den sædvanlige....:@
Du bruger A/C for lidt og der kommer baktusser i kondensatoren, og det er det du kan lugte.

Syntes du skal køre ned og få renset og efterfyldt din A/C..
lad A/C være tændt konstandt når du kørere... sluk for den 5 min inden du stopper ved lang køresel, det kan den godt lide.... Men lad den altid være aktiv, og det påvirker ikke din varme og minimal forbrug af brædstof.
Desuden får du aldrig fugt problemer i bilen, når du har aktiveret A/C
Vil skyde på at det koster en lille tusse.... "for rens og efterfyld"

dsm

  • Gæst
RE: ac lugt
« Svar #5 Dato: 03. September 2011, 09:45 »
hej aanonymoss,

ved ikke hvor i landet bor du,men jeg fik AC serviceret hos Fyns auto i Odense for 399 dkk før 3 uge siden og den fungere perfekt nu...

aanonymoss

  • Gæst
RE: ac lugt
« Svar #6 Dato: 03. September 2011, 18:11 »
jeg bor nær kbh.

vi køre med det min. 20 min om ugen og vi køre måske hverdag i 40 min...

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: ac lugt
« Svar #7 Dato: 03. September 2011, 23:27 »
Morgan   det er nu ikke i kondensatoren der lugter for den sidder ude foran sammem med køleren  ,  det er fordamperen der er belagt med microorganismer som sidder inde i varmeapp. kassen

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: ac lugt
« Svar #8 Dato: 04. September 2011, 08:10 »
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

Skovby

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: ..
« Svar #9 Dato: 04. September 2011, 08:22 »
morgan.

Når A/C er tændt så bruger bilen 3-5% mere i brændstof fordi den skal slæbe den ekstre belastning der kommer ved at den skal trække kompressoren

sttn

  • Gæst
RE: ac lugt
« Svar #10 Dato: 04. September 2011, 18:05 »
Citér
EvtSkovby skrev:
morgan.

Når A/C er tændt så bruger bilen 3-5% mere i brændstof fordi den skal slæbe den ekstre belastning der kommer ved at den skal trække kompressoren


Tja vores køleskab bruger jo strøm derfor slukker vi vel ikke for, synes nu når man har købt en bil med anlæg kan man vel lige så godt bruge det.

vores har kostet en ny køler /væske (6år);)

Hilsen
steen
« Senest Redigeret: 04. September 2011, 18:06 af sttn »

morgan

  • Gæst
RE: ac lugt
« Svar #11 Dato: 07. September 2011, 09:50 »
Citér
EvtSkovby skrev:
morgan.

Når A/C er tændt så bruger bilen 3-5% mere i brændstof fordi den skal slæbe den ekstre belastning der kommer ved at den skal trække kompressoren


nope......ikke på de nye... Min A/C er elektronisk, ikke rem trukket... dvs at det koster minimalt af forbrug og GEOT SIGER AT DEN ALTID SKAL VÆRE AKTIV..yeps

Min A/C og servo osv er elektronisk... dvs der er INGEN rem der trækker og belaster systemet......basta...
« Senest Redigeret: 07. September 2011, 09:54 af morgan »

Thomas 307 SW

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 462
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: ac lugt
« Svar #12 Dato: 07. September 2011, 18:45 »
Citér
morgan skrev:
Citér
EvtSkovby skrev:
morgan.

Når A/C er tændt så bruger bilen 3-5% mere i brændstof fordi den skal slæbe den ekstre belastning der kommer ved at den skal trække kompressoren


nope......ikke på de nye... Min A/C er elektronisk, ikke rem trukket... dvs at det koster minimalt af forbrug og GEOT SIGER AT DEN ALTID SKAL VÆRE AKTIV..yeps

Min A/C og servo osv er elektronisk... dvs der er INGEN rem der trækker og belaster systemet......basta...


Fordi A/C og servo osv. er elektriske, skal generatoren levere strøm til de pågældende dele. Derved bliver generatoren tungere at dreje rundt for motoren, og derfor skal den bruge mere brændstof. Det er ikke gratis, fordi de er elektriske. Men det er muligt, merudgiften er mindre. ;)

Min kompressor på klimaanlægget kører heller ikke konstant, selvom klima anlægget er sat på auto. Jeg kan høre den kobler til og fra.
« Senest Redigeret: 07. September 2011, 18:46 af Thomas 307 SW »
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: ac lugt
« Svar #13 Dato: 07. September 2011, 20:40 »
Citér
Thomas 307 SW skrev:
Citér
morgan skrev:
Citér
EvtSkovby skrev:
morgan.

Når A/C er tændt så bruger bilen 3-5% mere i brændstof fordi den skal slæbe den ekstre belastning der kommer ved at den skal trække kompressoren


nope......ikke på de nye... Min A/C er elektronisk, ikke rem trukket... dvs at det koster minimalt af forbrug og GEOT SIGER AT DEN ALTID SKAL VÆRE AKTIV..yeps

Min A/C og servo osv er elektronisk... dvs der er INGEN rem der trækker og belaster systemet......basta...


Fordi A/C og servo osv. er elektriske, skal generatoren levere strøm til de pågældende dele. Derved bliver generatoren tungere at dreje rundt for motoren, og derfor skal den bruge mere brændstof. Det er ikke gratis, fordi de er elektriske. Men det er muligt, merudgiften er mindre. ;)

Min kompressor på klimaanlægget kører heller ikke konstant, selvom klima anlægget er sat på auto. Jeg kan høre den kobler til og fra.

Hej
Er helt enig. at lave kulde i varmen, eller tryk til en servo, kræver energi, og den energi kan kun komme ét sted fra i sidste ende.;)
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: ac lugt
« Svar #14 Dato: 09. September 2011, 22:23 »
morgan  din kompressor er ikke elektrisk  den er trukket at remmen som også trækker generatoren  , hvis du mener jeg tager fejl så sæt et billede ind af den elektriske kompressor til AC