Forfatter Emne: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)  (Læst 4950 gange)

djhyre

  • Gæst
Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Dato: 21. September 2011, 20:43 »
Er der nogen der ved, hvorfor at den nye Peugeot 308 ikke automatisk kan tænde og slukke lyset, så den om dagen (når der er lys nok fra himlen) kun kører med LED dagslys tændt? Så når det bliver mørkt, eller man kører igennem en tunnel, så tænder den alm. lys og baglys også??

Det kan stort set alle andre biler med LED kørelys ?! Opel Insignia, Ford Focus, Mondeo, Citroen C3 / C5, Hundai osv.?!

Jeg synes, jeg har prøvet alle indstillinger. Man kan manuelt slukke lyset, så det kun er LED der er tændt (dog er baglygter tændt stadigvæk). Men det er ikke specielt anvendeligt, og det ville da være noget mere cool, hvis den kunne gøre det samme, som de andre biler med LED lyd :|

djhyre

  • Gæst
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #1 Dato: 21. September 2011, 20:45 »
Peugeot 508 kan også?!?

Når man læser instruktionsbogen for den nye 308 står der også noget om "automatisk" lys, men så står der i parentes (gælder ikke DK).

Det ER jo netop lovligt i Danmark at køre med lyset som beskrevet oppe over?!?

jb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 358
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #2 Dato: 21. September 2011, 21:35 »
Citér
djhyre skrev:
Peugeot 508 kan også?!?

Når man læser instruktionsbogen for den nye 308 står der også noget om "automatisk" lys, men så står der i parentes (gælder ikke DK).

Det ER jo netop lovligt i Danmark at køre med lyset som beskrevet oppe over?!?


Ja 508 kan også, og det virker har selv 508 ;)
3008 II 2.0 Allure Bluehdi

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #3 Dato: 21. September 2011, 22:25 »
Nu må i ikke blande  ledlys og automatisk lys sammen  ,  automatisk lys bruges ikke i danmark da vi kører med kørelys døgnet rundt  automatisk lys er kun at det tænder hvis der f.eks køres ned i en tunnel om dagen  og slukker igen når man kommer ud    , jeg tror at siden det ikke  virker , er det ikke er valgt under klargøring  prøv og hør der hvor bilen er købt
« Senest Redigeret: 22. September 2011, 19:59 af KHJ »

djhyre

  • Gæst
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #4 Dato: 22. September 2011, 20:43 »
KHJ, lige præcis :o)

Og det er der mange nye biler der gør efterhånden... Fordi det nu er lovligt at køre sådan.

Men Peugeot Danmark har også skrevet tilbage på en mail i dag, at nogle af de nye 308 modeller kan, det skal bare kodes i styreboksen (eller hvad det hedder).

Så jeg vil prøve forhøre mig hos forhandleren/værkstedet.

Kunne være meget fedt, hvis den kan komme til det :o)

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #5 Dato: 23. September 2011, 00:13 »
Jeg har set nogen køre med det og vil tro det er sat op som kørelys  da det ikke kan bruges til noget andet  det skal teleindkodes i BSI boksen vil jeg mene  så pøj pøj  se  om det lykkes

djhyre

  • Gæst
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #6 Dato: 08. Oktober 2011, 18:05 »
Efter at have snakket med min lokale forhandler, som fortalte, at bilen ikke er typegodkendt til at køre med lyset sådan (de ville dog sætte bilen til Tyskland, da det jo er lovligt at køre med det, men når den ikke er typegodkendt, så kan den ikke synes med det om 4 år - den tid den sorg), så har jeg yderligere være kontakt med Peugeots tekniske chef i Danmark, som reagerede på deres Facebook, hvor jeg også havde stillet spørgsmålet. Og bil en ER typegodkendt til det, det er ganske enkelt en fejl, at de bliver leveret sådan, samt når de klargøres til salg i Danmark, så er softwaren forkert. Så det bliver der lavet om på fremadrettet, og min får fikset lyset på tirsdag.

Så det er jo lækkert :) Tak for jeres svar herinde.

jb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 358
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #7 Dato: 08. Oktober 2011, 18:22 »
Fik værkstedet til at prøve på min 508, men det ville ikke lykkes.
Har fået kigget på det i dag og nu virker det.
« Senest Redigeret: 10. Oktober 2011, 19:55 af jb »
3008 II 2.0 Allure Bluehdi

djhyre

  • Gæst
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #8 Dato: 10. Oktober 2011, 18:23 »
På 508?

Dem har jeg set flere af køre med lyset sådan? Den skulle da gerne blive leveret sådan?!?

Hvor den tænder og slukker for alm. kørelys afhængigt af lyset udenfor?

Bl.a. derfor jeg blev opmærksom på, om 308 ikke også kunne?

Mystisk...

djhyre

  • Gæst
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #9 Dato: 11. Oktober 2011, 13:53 »
Så blev det fikset i dag :o)

Den er typegodkendt og det hele til det...

Nu kom der dælme spark i LED'erne om dagen, lækkert. Der var også mange der blinkede af mig før, fordi de var så svage! Og heller ingen lys bag på mv. nu. Så nu håber jeg bare, det tænder automatisk, når det bliver mørkt :)

Så 508 skal da også kunne?!?

Fremadrettet bliver 308'er med LED klargjort på denne måde...

jb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 358
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #10 Dato: 11. Oktober 2011, 17:21 »
Er fikset
3008 II 2.0 Allure Bluehdi

djhyre

  • Gæst
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #11 Dato: 11. Oktober 2011, 17:25 »
Hov, havde ikke set, du havde skrevet, at det var fikset :)

Sgu meget fikst :)

Dog oplevede jeg i dag, at min tlf. gik ud, da jeg kørte igennem en tunnel, og lyset tændte.. Hmm.. Måske det var et tilfælde.

508, savle savle... Det må blive næste gang/bil, hehe

jb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 358
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #12 Dato: 11. Oktober 2011, 18:14 »
Citér
djhyre skrev:
Hov, havde ikke set, du havde skrevet, at det var fikset :)

Sgu meget fikst :)

Dog oplevede jeg i dag, at min tlf. gik ud, da jeg kørte igennem en tunnel, og lyset tændte.. Hmm.. Måske det var et tilfælde.

508, savle savle... Det må blive næste gang/bil, hehe


Er også enomt glad for den, køre som en drøm :D
3008 II 2.0 Allure Bluehdi

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #13 Dato: 11. Oktober 2011, 22:01 »
Jeg er ikke helt med på det i skriver " lyset tændte automatisk i tunellen  "  og nu håber jeg bare mit tænder når det bliver mørkt "  og hvorfor nu det   i danmark kører vi med kørelys døgnet rundt  ikke kun i tuneller og når det bliver mørkt  for mig er det i snakker om automatisk tænd og sluk  og det har peugeot ikke brugt  så er i sikker på det i kører med er det rigtige  jeg kan ikke rigtigt se at ledlyset skal lyse noget af tiden og noget andet på andre tider

djhyre

  • Gæst
RE: Automatisk tænd/sluk dagslys Peugeot 308 (2012 model)
« Svar #14 Dato: 12. Oktober 2011, 15:23 »
Bl.a. Peugeot 308 (nogle af de nye modeller) bliver født med LED kørelys. Kørelys i den forstand, at man i dagslys (når lux-tal er højt nok) KUN kører med dette lys, hvor styrken så skrues op på LED'en. Baglygter osv. slukker. Det er mere miljøbevidst. Når det så bliver mørkt (aften, nat, tunnel, bro osv.), så tændes det andet lys op, og LED'en skrues ned. (LED er en meget Co2 venlig lygte).

Bl.a. 308'er med LED lygter er blevet typegodkendt i Danmark til at køre sådan med lyset (ligesom de nye Mondeoer osv.). Hvis de ikke kører sådan, så lever man faktisk ikke op til de tal, som der er opgivet i typegodkendelsen. Peugeot var bare ikke heeelt klar over dette, men det er de så nu.

Det gjorde min fx ikke (ingen nye 308 kører sådan) Det er en fejl, så fremadrettet skal de køre sådan.

Siden 2009/2010 er det blevet lovligt i Danmark at køre sådan (noget EU-halløj, tjek artikel længere nede). Det er for at skåne miljø osv. du må fx også nu køre med kun tågelygter tændt. Der skal bare være en eller anden lovlig form af dagslys/kørelys om dagen på bilerne -> i mit tilfælde LED'en.

Jeg har derfor kæmpet for at finde ud af, hvorfor den IKKE gjorde det, når det nu står beskrevet overalt (inkl. bilens manual). Der er dog ikke leveret så mange af de nye 308'er endnu, så derfor har der ikke rigtig været nogen der vidste noget om det - men til sidst kom jeg i kontakt til Peugeots tekniske chef, som i mit tilfælde kunne opklare misforståelsen.

Derfor du måske også støder på biler, hvor der ikke er lys bagpå mv. (Opel Insignia, Peugeot 508 osv. ser man mange af.)

Men læs denne artikel, så giver det måske lidt mere mening :)

http://www.erhvervsbladet.dk/transport-logistik/lovligt-koere-uden-lys-i-baglygterne

eller her...

http://www.dinepenge.dk/bil/koerelys-kun-noedvendigt-foran-om-dagen