Forfatter Emne: Elbagrude 406 st.car  (Læst 1453 gange)

Fibr

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 27
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Elbagrude 406 st.car
« Dato: 24. Januar 2012, 22:38 »
Hej , har lige udkæmpet en større kamp for at få min elbagrude til at virke igen.
Følgende fremgangsmåde kan benyttes :
Hvis lyset i kontakten til elbagruden lyser når den er tændt er sikringen i motorrummet ok og der kommer spænding ud af relæet til elbagruden, lampen sidder på udgangen af relæet.
Hvis der er 12-14V målt på terminalerne på elbagruden er tråden i ruden afbrudt.
Hvis der er under 12-14V målt på terminalerne på elbagruden , f.eks 5-8V , tjek stelforbindelsen på den ene terminal på elbagruden.Hvis stelforbindelsen er ok så kan det være at + til elbagruden er knækket hvor den kommer ud øverst i venstre hjørne af taget ved bagklappen.Mål spændingen her med en spids målepind på voltmeteret ved at stikke den gennem isoleringen på + til elbagruden så langt inde under taget som muligt.
 Hvis der er under 12-14V , f.eks 5-8V her , så sidder der 2 multistik under fodstøtten på gulvet i førersiden.Der er et rødt og et sort stik , i det sorte stik er der en tyk grå ledning , den går til elbagruden.Tjek om  stikbenene på den grå ledning i multistikket er sorte/brændte eller om plasticen har været varm/smeltet .Mål evt. spændingen på den grå ledning der kommer oppe fra relæet på begge sider af det sorte multistik med elbagruden tilsluttet og tændt, hvis der er 12-14V på grå ledning oppe fra relæet og under 12-14V , f.eks 5-8V på den anden side af det sorte multistik så er der en dårlig forbindelse i multistikket.Rens stikbenene på de grå ledninger med en lille skruetrækker og kontaktrens , hvis det ikke er nok så lod en ledning fra den grå ledning der går ind i multistikket til den grå ledning på den anden side af multistikket.
I motorrummet sider en 25 eller 30A sikring til elbagruden.
Relæet til elbagruden er et stort gult relæ der sidder sammen med andre relæer oppe under instrumentbordet i venstre side , helt ude til venstre bag sikringsboksen.Fjern sikringsboksen , den kan skubbes til den ene side og tages ud af dens holder.Gennem det hul det skaber kan man nå relæet med besvær.Relæet er et timerrelæ og kan ikke erstattes med et alm. relæ.
Det røde og sorte multistik sidder bag fodstøtten på gulvet i førersiden.Fodstøtten fjernes ved at skrue følgende ud : en torx skrue i bunden af fodstøtten,en 10mm bolt øverst på fodstøtten, en 10mm bolt der holder grebet til at åbne motorhjelmen og en 10mm møtrik øverst oppe over fodstøtten, den sidder inde i et sort plastrør.