Forfatter Emne: 406`er kobling...  (Læst 2376 gange)

JR Peu406geot

  • Gæst
406`er kobling...
« Dato: 03. December 2005, 22:55 »
Hey gutter...

Nedtur, min kobling er begyndt at ruske og har ikke de vilde erfaringer med motorrummet i en 406`er, har skiftet utallige af slagsen på andre biler, men ikke denne :|:(

Har nogle af jer prøvet at skifte den og var det lige ud af landevejen eller var det noget lort ???

Lad mig lige høre hvad der venter mig :|:|:|

J.R.

JanL

  • Gæst
RE: 406`er kobling...
« Svar #1 Dato: 09. December 2005, 00:10 »
Hvor meget har den kørt? Over 200000km?
Har du tjekket dine motorophæng....ikke fordi det ikke kan være en slidt kobling men det er nemmest og billigst at konstatere at gummiet ikke er nedbrudt.
Heldigvis har jeg ikke prøvet at skifte kobling på min så jeg kan desværre ikke bidrage med tips.

JR Peu406geot

  • Gæst
RE: 406`er kobling...
« Svar #2 Dato: 09. December 2005, 21:32 »
Hey JanL

Har ventet længe på en reply :)

Min bil har kørt 193.000 Km. og vil sige at jeg er 90% sikker på at min kobling er færdig, den rusker for vildt når jeg kobler til og sætter igang i 1. gear
Desuden har den oxo fået en anderledes lyd, når man kobler ud, der kommer en slags "skurelyd"  efterhånden som koblingen kommer nedad, ligesom om man kan høre nitterne eller fjedrene larme efterhånden som koblingsnav`et bliver lagt fri :|:(


Sker der noget specielt når ophængene går ??

J.R.

JanL

  • Gæst
RE: 406`er kobling...
« Svar #3 Dato: 11. December 2005, 15:08 »
Ja det lyder 99% sikkert som en slidt kobling....og skurelyden er nok udrykkerlejet som sidder på gearakslen.Lejet følger nok med ved køb af ny kobling ellers skift det endeligt.
Mht skift af kobling tror jeg ikke der er så meget i selvom det er en l..... årstid hvis man står ude.
I modsætning til baghjultrukne biler som jeg er mest vant til er det ikke nødvendigt at demontere gearkassen da koblingen sidder yderst til højre når du står i kigger i motrorummet.
Jeg kunne forestille mig at du blot skal løsne boltene hele vejen rundt og trække koblingshuset ud til højre til du står med det i hånden.
Når den nye kobling skal på skal den centreres som gøres med en aksel i en passende diameter,koblingsboltene spændes derefter med det korrekte moment.
Det må være proceduren i grove træk.

Mvh
Jan

JR Peu406geot

  • Gæst
RE: 406`er kobling...
« Svar #4 Dato: 11. December 2005, 18:17 »
Hey igen..

Ja, lyder som standard proceduren, har skiftet mange koblinger, men var bare ude efter om der var specielle ting lige netop ved 406`eren, som jeg skulle være opmærksom på inden jeg skildte lortet ad..

Har fra andet sted fået at vide at der sidder nogle pakdåser ved trækakselerne som man skal skifte, da der tit er problemer med at få dem tæt bagefter, lækkert at vide inden,så man ikke står og mangler dem søndag eftermiddag ;)

Noget helt andet er at den er holdt med at ruske her i løbet af weekenden, ser lige tiden an i denne uge og krydser fingre...hehehhe:)

J.R.