Forfatter Emne: Ny med Peugeot, tips til 406'er?  (Læst 1936 gange)

Lasse Kristensen

  • Gæst
Ny med Peugeot, tips til 406'er?
« Dato: 27. Januar 2012, 14:28 »
Hejsa.
Jeg har sammen med kæresten købt en 95'er 406 1,8SL. En fin og meget billig bil, men som selvf. har nogle skavanker der skal rettes.

Motorophængene rasler, er det en typisk sygdom de har? Jeg har bestilt nye..

Speedometer og triptæller virker stort set ikke, kun et par km og så går det ud. Det er et Sagem, jeg har fået indtryk af at dette også er en typisk fejl? Kan man skifte det ud til Jaeger instrumenter - og er de mere holdbare? Og kan man montere instrumenter med omdrejningstæller istedet for ur?

Håndtaget til at udløse tankklappen er knækket og går stramt, er det nemt at skifte? Jeg har ikke studeret det nærmere endnu...

Sidst men ikke mindst, bremselyset i baglygterne virker ikke, men bremsebjælken i bagruden gør... kører de over samme sikring og stoplyskontakt? Altså, er det mine pærer der er defekte?

Håber i erfarne 406'ere kan hjælpe en der er ny i denne model :).
På forhånd tak, mvh Lasse

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Ny med Peugeot, tips til 406'er?
« Svar #1 Dato: 27. Januar 2012, 17:16 »
Citér
Lasse Kristensen skrev:
Hejsa.
Jeg har sammen med kæresten købt en 95'er 406 1,8SL. En fin og meget billig bil, men som selvf. har nogle skavanker der skal rettes.

Motorophængene rasler, er det en typisk sygdom de har? Jeg har bestilt nye..

Speedometer og triptæller virker stort set ikke, kun et par km og så går det ud. Det er et Sagem, jeg har fået indtryk af at dette også er en typisk fejl? Kan man skifte det ud til Jaeger instrumenter - og er de mere holdbare? Og kan man montere instrumenter med omdrejningstæller istedet for ur?

Håndtaget til at udløse tankklappen er knækket og går stramt, er det nemt at skifte? Jeg har ikke studeret det nærmere endnu...

Sidst men ikke mindst, bremselyset i baglygterne virker ikke, men bremsebjælken i bagruden gør... kører de over samme sikring og stoplyskontakt? Altså, er det mine pærer der er defekte?

Håber i erfarne 406'ere kan hjælpe en der er ny i denne model :).
På forhånd tak, mvh Lasse


Jeg har ikke hørt det som typisk fejl  , men har du tænkt på at bilen er  17 år gammel  det kunne have noget med det at gøre   , hvis du kan finde et jaeger instrument kan du bruge det  selv om det er med omdrejningstæller

silverfox

  • Gæst
RE: Ny med Peugeot, tips til 406'er?
« Svar #2 Dato: 28. Januar 2012, 09:24 »
...men du får ikke en fungerende omdrejningstæller af den grund. Omdrejningstælleren skal jo også have et signal.
BMN elektronik i Næstved kan renovere dit instrument, så det kommer til at virke igen. Jeg mener han tager omkring 1000 kr med mos for det.

Defekte motorophæng er ikke atypisk på en så gammel 406. Men at de skulle "rasle" lyder lidt mærkeligt?

Jeg ville nok bare tjekke pærerne i baglygterne inden jeg gjorde mere ud af det problem;-)

Lasse Kristensen

  • Gæst
RE: Ny med Peugeot, tips til 406'er?
« Svar #3 Dato: 29. Januar 2012, 23:15 »
Hejsa.

Næe det er rigtigt, motorophængene er jo også en sliddel :). Det er kun ved bestemte omdrejninger og hastigheder at den "summer" lidt fra højre motorophæng, og så er gaffelophænget på inderskærmen løs i det, så med en udskiftning af disse burde den stoppe med at vibrere så meget.
Mht instrumenterne, så er det fordi det er en vanesag at have omdrejningstælleren... er der meget arbejde i at få den til at virke - synes jeg har læst om en signalboks i modellerne med omdrejningstæller?
Som sagt er den købt som en billig bil, så jeg prøver med et brugt instrument til at starte med, men godt at vide at man kan få det renoveret billigt.
En hurtig google viste bare en håndfuld emner på Bilgalleri og andre steder at jeg ikke var den eneste hvor bremselyset drillede, men jeg må lige chekke de billige løsninger først. Kører al stoplys over samme sikring (hvilken) og stopkontakt?

Men tak for hjælpen - man bliver mere glad for den bil jo mere man får kørt i den :).