Forfatter Emne: Elektronisk undervogn  (Læst 2167 gange)

jorddyrker

  • Gæst
Elektronisk undervogn
« Dato: 05. Februar 2012, 13:41 »
Hej Peugeotejere,
har købt en 407 3,0 09 2005 for et år siden. Er rigtig glad for bilen som ikke har budt på problemer hidtil undtagen følgende: jeg får, gerne efter nogen tids kørsel, en fejlmelding på "electronic suspension control failure". Herefter låser bilen i sportsindstillingen. Kører jeg videre, ændrer det sig efter et stykke tid tilbage til normal. Hvis jeg stopper bilen og afbryder alt, venter i to minutter, og så genstarter den, er fejlen ovre. Kan dog komme igen. Jeg synes også, at jeg har set, at ESP knappen under fejlmeldingsperioden ikke virker. Jeg kan altså ikke afbryde/henholdsvis tilslutte ESP manuelt. Kan jo blive usikker på, om ESP overhovedet virker som det skal i fejlperioden.
Peugeot i Ringkøbing mener, at der kan være tale om en sensorfejl. Selv tænkte jeg en softwarefejl.
Jeg har ikke fundet noget som helt om elektronisk undervogn her i forummet.
Kommentarer?

mvh
Jørgen Petersen

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Elektronisk undervogn
« Svar #1 Dato: 06. Februar 2012, 19:09 »
Der sidder sensor på hjulophænget for og bag som måler bilens højde

jorddyrker

  • Gæst
RE: Elektroniske undervogn
« Svar #2 Dato: 17. Februar 2012, 14:57 »
Hej KHJ,

tak for svar. Peugeot tilbyder at skifte alle fire følere og skifteboks. Koster 6-8000 kr. Mange penge. Alternativt, at afbryde funktionen. De kan dog ikke helt sige, hvad konsekvensen af dette vil være. Låser den så i den hårde mode, eller i den bløde? - Vil jeg gerne vide.

Er der andre der har erfaringer med dette??

mvh
Jorddyrker

silverfox

  • Gæst
RE: Elektronisk undervogn
« Svar #3 Dato: 18. Februar 2012, 15:28 »
Det virker da mærkeligt at de vil udskifte alle følere og boksen, medmindre de har udlæst fejl på alle de komponenter?

jorddyrker

  • Gæst
RE: Elektronisk undervogn
« Svar #4 Dato: 20. Februar 2012, 14:22 »
Hej Silverfox,

tjah...! Peugeot har ikke oplyst andet end, at der var fejl på udlæsningen. Deres konklusion var, som omtalt, at jeg kunne udskifte een eller flere dele, men de nævnte intet om, at der skulle være fejlmeldinger på konkrete dele. Jeg synes måske det burde være oplagt, og at man så tilbød at udskifte netop de dele.

Men, de har tilbudt alternativ løsning, som altså går ud på at frakoble hele systemet. Som sagt, så ved jeg ikke hvor jeg så står. Altså hvilke afjerdringsmæssige konsekvenser har dette???

Den elektroniske undervogn skulle egentlig være noget særlig fint, forbeholdt topmodellerne, men i mit tilfælde, var jeg helst foruden. - Og hvem har vel brug for at køre så hårdt hele tiden, at de skulle foretrække den hårde undervogn? - Det vil i givet fald koste pænt i benzin, fartbøder, slidte dæk osv., osv. Desuden, er jeg sgu blevet for gammel til den kørestil...og for forsigtig!

Fejlen lader i øvrigt ikke til at være særligt ofte forekommende. Men, jeg hører gerne kommentarer fra kyndige, eller nogen med lignende erfaringer.

mvh
Jorddyrker

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Elektronisk undervogn
« Svar #5 Dato: 20. Februar 2012, 16:59 »
Citér
jorddyrker skrev:
Hej Silverfox,

tjah...! Peugeot har ikke oplyst andet end, at der var fejl på udlæsningen. Deres konklusion var, som omtalt, at jeg kunne udskifte een eller flere dele, men de nævnte intet om, at der skulle være fejlmeldinger på konkrete dele. Jeg synes måske det burde være oplagt, og at man så tilbød at udskifte netop de dele.

Men, de har tilbudt alternativ løsning, som altså går ud på at frakoble hele systemet. Som sagt, så ved jeg ikke hvor jeg så står. Altså hvilke afjerdringsmæssige konsekvenser har dette???

Den elektroniske undervogn skulle egentlig være noget særlig fint, forbeholdt topmodellerne, men i mit tilfælde, var jeg helst foruden. - Og hvem har vel brug for at køre så hårdt hele tiden, at de skulle foretrække den hårde undervogn? - Det vil i givet fald koste pænt i benzin, fartbøder, slidte dæk osv., osv. Desuden, er jeg sgu blevet for gammel til den kørestil...og for forsigtig!

Fejlen lader i øvrigt ikke til at være særligt ofte forekommende. Men, jeg hører gerne kommentarer fra kyndige, eller nogen med lignende erfaringer.

mvh
Jorddyrker

Man kunne jo starte med at skifte de 4 føler de kan da ikke koste de store i  forhold til en ny boks.
prøv evt et andet peugeot værksted
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Elektronisk undervogn
« Svar #6 Dato: 20. Februar 2012, 23:11 »
Tror ikke på at 4 sensorer og en boks er stået af  , alle følere har hver sin fejlkode  så en udlæsning må komme med en mere nøjagtig fejl  medmindre man har taget en helgardering ved et prisoverslag  , jeg ved der kan gå vand i dem  , meeen nok ikke alle fire på en gang

jorddyrker

  • Gæst
RE: Elektronisk undervogn
« Svar #7 Dato: 22. Februar 2012, 10:47 »
Hej igen!

Jeg har nu været hos Peugeot (Ringkøbing) igen. PÅ en længere tur var bilen helt åndssvag og forblev nærmest konstant i Sports-indstillingen. Altså, hård! Hos Peugeot foretog de en udlæsning, som meddelte fejl på alle fire sensorer.

Mekanikeren foreslog, at jeg fik systemet afbrudt, hvilket han så klarede på 20 minutter ved hjælp af en pc. Sådan arbejder den moderne mekaniker; en bærbar, et stik i bilen, inde i kabinen, ikke noget med motorrum her, og så var den fixet!

Bilen kører nu i auto-mode, dvs. komfort. En behagelig oplevelse skulle jeg hilse og sige. Sport må være til lange stræk på autobahn med 170-180 i timen. Ikke noget jeg får meget brug for, tænker jeg.

Nu tester jeg ige dette i en uges tid og så kan det være, at det bliver løsningen.

Tak for indspark fra forummet. MÅske andre kan få brug for at høre om emnet.

mvh/ Jorddyrker