Forfatter Emne: 206 1.9 D hakker  (Læst 3152 gange)

Lillieholm

  • Gæst
206 1.9 D hakker
« Dato: 26. Februar 2012, 09:47 »
Hej herinde jeg er ny på sitet:)

Jeg har en pug 206 1.9D, den hakker i tomgang og mister nogen gange trækkraft underkørsel, og hakker også under kørsel. Har lige fået skiftet og indstillet dyser på aut. Pug værksted, og gløderørene er også skiftet. Men var til ingen nytte, det er faktisk blevet en smugle værre.

Hjælp!? Nogen herinde der måske ved hva der er galt?

På for hånd tak.

Emil Lillieholm

brugge

  • Gæst
RE: 206 1.9 D hakker
« Svar #1 Dato: 26. Februar 2012, 13:00 »
hej og velkommen.


Hvad med dit brændstoffilter ??? er det skiftet for nylig ?? hvad fejlede bilen ved udsk af gløderør mm ??

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 1.9 D hakker
« Svar #2 Dato: 26. Februar 2012, 15:10 »
Det kan være luft i brændstoftilførslen. Hvis det er filteret vil det nok kun være trækkraft den mangler, den vil nok ikke hakke i tomgang. Det er en god idé at skifte brændstoffilter og at se efter at alle slanger er uden revner og at spændebånd sidder godt. Gløderørene har kun indvirkning før start og kort efter start. Hvis bilen hakker når den er varm har det intet med gløderørene at gøre. Du kan evt. starte med at dræne vand fra brændstoffilteret, hvis man kan det på dit filter. Men hvis der er for meget vand i filteret vil en lampe normalt lyse. Et filter kan holde i mange år og gummipakningerne kan så  blive stive og revne, det kan gøre at den suger luft ind. Når jeg køber en dieselbil plejer jeg at købe et filter også, det har jeg så liggende til det bliver nødvendigt, men kørte med et filter i 5 år og så sugede den luft ind pga. gummipakningen. Hvis du sætter en klar slange på returløbet så kan du se om den smider meget luft retur. Når du så har fundet utætheden vil du kunne se at den sender mindre luft retur. Jeg kender ikke din motor, men ovennævnte er erfaringer fra toyota, vw og ford som jeg har arbejdet med. mvh peter
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Lillieholm

  • Gæst
RE: 206 1.9 D hakker
« Svar #3 Dato: 26. Februar 2012, 20:39 »
Mange tak for hjælpen peter. Jeg har skiftet brændstoffilter og luffilter for ca 2.mnd siden, brændstoffilter fik ny pakning os. Jeg kan se en klar slange fra mit filter at der løber luft i nogen gange, men om det er retur løbet tvivler jeg, den går fra filter ned til pumpen? Bilen hopper i tomgangen og ryger kraftigt, det ligner der er olie i røgen, da sagde værkstedet da os at det ku væree ventilerne?

doc405

  • Gæst
RE: 206 1.9 D hakker
« Svar #4 Dato: 26. Februar 2012, 20:51 »
det kan være utæt filterhus der hvor du tapper vand af

Lillieholm

  • Gæst
RE: 206 1.9 D hakker
« Svar #5 Dato: 26. Februar 2012, 21:22 »
Doc405: evt et link til et billede af det omtalte hus ? Eller et upload?

doc405

  • Gæst
RE: 206 1.9 D hakker
« Svar #6 Dato: 26. Februar 2012, 23:33 »
du følger bare brandstofslangerne også finder du filterhuset.

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206 1.9 D hakker
« Svar #7 Dato: 26. Februar 2012, 23:36 »
Var fejlen der før du skiftede brændstoffilter?  Uforbrændt diesel giver hvidblå røg som når en motor forbrænder motorolie. Det er nok diesel røg du ser. Der kan også være noget alvorligt galt. Det kan være dårlig kompression. Når motoren går i tomgang kan du løsne en omløber af gangen ovenpå dysen. Der hvor du ikke får den til at hoppe mere har du fejlen. Det er den cylinder den ikke tænder på. Der skal komme diesel ud ved omløberen når du løsner den.
Du skriver du har fået gjort noget ved dyserne. Det kunne være smart hvis de havde fået målt kompressionen samtidig.
Jeg har haft en der gik på 3 cylindre de første 10 min efter koldstart. Hvis jeg kørte med lave omdrejninger gik den også på 3. Helt varm og med omdrejninger gik den på 4. Det var en knækket stempelring der havde revet cylinderen og blev til en udskiftning af motoren.

Hvis din fejl opstod efter du skiftede filter så kan det stadig være luft.  Hvis du kører på værksted med en sådan fejl ville det være pænt af dem at måle kompression før de bruger dine penge på at ordne dyser.
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.