Forfatter Emne: Eftermontering af partikelfilter.  (Læst 4012 gange)

LudvigPM

• Gæst
Eftermontering af partikelfilter.
« Dato: 13. August 2012, 12:29 »
Jeg er just blevet den stolte ejer af en Peugeot 307 2,0 hdi hk 90 fra 2002.
Dejlig bil, kører skønt, opfylder alle drømme om lasteplads osv...
Men den er ikke født med partikelfilter! Og det giver mig faktisk rigtig dårlig samvittighed at køre rundt og ose, trods de ekstra 1000 kr. jeg fremover skal betale i årligt aflad, sålænge der ikke er filter på bilen.

Jeg har forgæves søgt på nettet for at finde ud af, hvad det koster at få eftermonteret et partikelfilter.
Er der nogen hér som kender en ca.-pris? Eller måske kan fortælle mig, om det ville være billigere at få monteret i Sverige eller Tyskland?

Ole Edslev - 407

• Sr. Member
    • Vis profil
RE: Eftermontering af partikelfilter.
« Svar #1 Dato: 13. August 2012, 13:25 »
Din bil er før det blev aktuelt at have partikelfilter, så kør du blot videre med det, det kan kun blive dyrere.
Min bil er med filteret, og jeg føler ikke at det er billigere at køre af den grund.
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

midph

• Gæst
« Svar #2 Dato: 13. August 2012, 13:58 »
..fik også det råd af folket herinde og endda  af Peugeot,da vi fik at,vide at vi skulle til at betale den tusse ekstra,at det ikke rigtig kunne betale sig,da det ville koste ca. 10.000 at få det monteret,samt alt det der er af vedligeholdelse ect. ..men hvis din samvittighed siger dig noget andet,så prøv i Tyskland f.eks. hos (Google)www.peugeot-thomsen.de ..hvor vi fik lavet en rep. til ca. halv pris af DK..(spørg efter en der taler/forstår dansk,hvis du ikke taler tysk)..det er uden tvivl billigere der p.g.a. moms/arbejdsløn,men hvor meget ved jeg ikke..mvh

LudvigPM

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13. August 2012, 22:29 »
Tak for svarene.

Hvis kun økonomien var afgørende, så er det fuldstændig rigtig, at det bedre kan svare sig at betale den grønne afgift på 1000 kr. - især fordi bilen allerede er ti år gammel.
Det er dog af hensyn til miljøet at jeg gerne vil have partikelfilter på bilen.
Tak for Thomsen.de-tippet - han ser ganske lovende ud. Jeg har en herboende tysk ven som gerne agerer tolk, hvis det skulle blive nødvendigt:)

Ole Edslev - 407

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 14. August 2012, 09:34 »
Det er dejligt at folk er så perfekte og miljø rigtige, at de ser stort på hvad det koster,
Men så må du også fortælle når du har klaret det, hvad du måtte punge ud med for sådan en opgave.
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 14. August 2012, 09:47 »
Hej
Ja det er dejligt at læse om folk, der sætter miljø forud for egen pengepung, det er der ikke så mange der gør, heller ikke mig selv. :)
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

silverfox

• Gæst
« Svar #6 Dato: 15. August 2012, 14:46 »
Eftermonterede partikelfiltre har kun en virkningsgrad på ca 30%, så du lukker en masse partikler ud, selv med et eftermonteret filter.
Hvis du har så store samvittighedskvaler bør du købe en bil med fabriksmonteret filter i stedet.
Når det så er sagt, ville jeg osse køre til tyskland og få det lavet. Det er alt for dyrt herhjemme. Husk at få en attest og at bilen skal til syn i DK for at du kan slippe for den ekstra afgift.