Forfatter Emne: Hvilken olie bruger I?  (Læst 5302 gange)

coppicat

• Gæst
Hvilken olie bruger I?
« Dato: 28. Januar 2006, 15:24 »
Endnu et rookie spørgsmål... Hvilken motor olie bruger I 405 ejere? Har fået enbefalet 15W-40 fordi min bil er ved at være noget gammel - og så ved jeg ikke engang hvad 15W-40 står for - er det ikke noget med hvor tykt flydende olien er?

JR Peu406geot

• Gæst
RE: Hvilken olie bruger I?
« Svar #1 Dato: 28. Januar 2006, 21:05 »
Hejsa..

Tjek dette link, der bliver der lige forklaret lidt om olie og hvad talene betyder..

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=8190

Tjek også linkene i bunden af siden...

Held og lykke  ;)

J.R.
« Senest Redigeret: 28. Januar 2006, 21:09 af JR Peu406geot »

coppicat

• Gæst
« Svar #2 Dato: 31. Januar 2006, 11:14 »
Ja man hører godt nok noget forskelligt rundt omkring. Min lokale Peugeot mekaniker siger at man skal bruge 10-40 af mærket Elf, og inde fra Peugeot Danmark har jeg fået denne mail:
"Der er intet krav om hvilket mærke motorolie man skal anvende. Hvad der derimod anbefales er, at anvender en god kvalitetsolie (min. ACEA A3/API SJ/SL): kvalitetsangivelse som kan findes på oliedunken!"
Hvad bruger I andre Peugeot 405 kørere derude?

@ligator

• Gæst
« Svar #3 Dato: 01. Februar 2006, 00:49 »
til sådan en ældre sag skal ville jeg nok bruge 10-40

jesper-mi16

• Gæst
« Svar #4 Dato: 09. Februar 2006, 18:16 »
du skal bruge den olie der står forskrevet til netop din model da den blev lavet. har en en 405 mi16 og der står forskrevet at den skal bruge 5W40. hvis det er en 1,6er så vil jeg tro det er 10W40 og du kan bruge den olie der falder i din smag. bare ikke t-hansens lorte olie. for at spare den skide 10er... så køb enten ved opug eller en reservedels lager. nok det sidste da det nok er billigst. håber det kunne bruges.

@ligator

• Gæst
« Svar #5 Dato: 10. Februar 2006, 20:07 »
ja men problemet ligger bare i at hvis det er en ældre motor dur det ikke noget hvis at du bruger for tynd olie

JR Peu406geot

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10. Februar 2006, 20:28 »
Køb du nu bare en god fuldsyntetisk kvalitets olie i 5w-40 eller 10w-40, så sker der ikke noget med din motor, det værste du risikerer er at du får et lille olie forbrug alt efter hvor slidt din motor er, men det kan jeg nu ikke se det store problem i..
Køber du derimod en tyk olie for at få mindre olie forbrug,så får du samtidig en dårligere smørring i den øverste del af motoren ved start og det syntes jeg da er være end olie forbrug, er motoren slidt, så er den slidt, sådan er det....hehe

J.R.