Forfatter Emne: Kobling glider - kulance ?  (Læst 9171 gange)

FSH

• Gæst
Kobling glider - kulance ?
« Dato: 10. December 2012, 16:37 »
Min kobling er begyndt at glide efter kun 74000 km og 2½ år

Forhandler har givet pris på godt 9000 kr ... SUK !!!

Har nogen erfaringer med om jeg burde kunne få kulance i sådan en situation ?

Alle service er lavet ved Peugeot

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
RE: Kobling glider - kulance ?
« Svar #1 Dato: 10. December 2012, 18:32 »
Kulance er noget du skal forhøre dig om der hvor du har købt bilen  , det er ikke noget man automatisk er berettiget  til  , det er op til den enkelte forhandler   , der kan være nogen ting som fabrikken  dækker op til et højere km tal og et eller to år mere end de er forpligtet til efter købeloven  , men som du skriver bilen er over garanti

Mh65140

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 10. December 2012, 19:10 »
Du kan jo prøve motorgaranti. Fra 2010 dækker den også gearkassedele. Dog er koblingen over ikke dele som er dækket. Jeg har selv en 308 som er begyndt at glide i kobling. Den er fra 4/2009 og har kørt 74000. Tidligt synes jeg. Tidligere havde en corolla den nåede at køre 350.000 km uden at kobling begyndte at glide.

larsK

• Gæst
« Svar #3 Dato: 10. December 2012, 19:37 »
hvis du har fået lavet alle rep af din bil på samme peugeot værksted vil de nok gerne give dig lidt rabat. har selv haft en godt nok en 407 manden har fået lavet alt hos os samt hans tidligere bil, vi dæggede 50%.

Ole Edslev - 407

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 10. December 2012, 19:39 »
Jeg har været ude for det samme!
Da sagde det var min skyld, men jeg havde en Audi før, hvor jeg satte igang i 2. Gear, det kunne koblingen i Peugeot ikke holde til. Men motoren er også meget kraftigere i Peugeot, så momentet især er stor i det forhold.

Jeg lavede vrøvl over at min kobling var dårlig, meget hurtig efter at en ny i maj 2008 var lavet for 17.000kr den skred i bjergene i Italien, sidste år.
 Men nu efter 20.000 km og en tur til Provence og Italiens bjerge, var der ikke noget i vejen. Vi filede ikke på koblingen, og sørgede for at den havde omdrejninger over 2000, så jeg tror næsten at den kan holde til næste år også.
Man må jo lære at køre den bil.

Ja det var i 2009 vi var udenlands + i 2010 + i 2011+ i 2012 og nu går det stadig uden spor af koblingsproblemer.
Vi fik regningen sat ned med 10%
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

FSH

• Gæst
« Svar #5 Dato: 12. December 2012, 11:45 »
Citér
KHJ skrev:
Kulance er noget du skal forhøre dig om der hvor du har købt bilen  , det er ikke noget man automatisk er berettiget  til  , det er op til den enkelte forhandler   , der kan være nogen ting som fabrikken  dækker op til et højere km tal og et eller to år mere end de er forpligtet til efter købeloven  , men som du skriver bilen er over garanti

Tak for svar,

Motorgaranti og kulance er blevet afvist. Værkstedet vil give 10% = 9000 kr for montering af ny kobling og et leje.
Overvejer at få den skiftet et andet sted - Aunetto i Kolding vil lave samme for 6500 kr - 2500 kr i en juletid er jo også penge...

Mh65140

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 12. December 2012, 11:56 »
Det var træls. Har netop været ude på værksted med min her til morgen. Jeg har købt den i midten af november hos en brugtvognforhandler, så de skifter den for mig uden beregning. Dejligt. Værkfører sagde at de havde en svaghed i koblingen. Men man kan ikke lade være med at tænke om den så skal skiftes 75.000 km senere igen.

silverfox

• Gæst
« Svar #7 Dato: 12. December 2012, 12:58 »
Jeg vil vove den påstand, at der skiftes rigtig mange koblinger utidigt, fordi folk har et forkert brug/kørselsmønster af deres dieselbil. Nogle oplever at deres koblinger kun holder 70-80.000, mens andre kører 200.000 uden problemer. Hvis det var en generel svaghed, ville vi se det på mange flere biler end vi gør.

Mh65140

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 12. December 2012, 13:45 »
Jeg har tidligere set at du har skrevet at mange ikke ved hvordan man skal køre diesel. Kunne du ikke skrive lidt mere konkret, hvordan man skal køre rigtig? Jeg vil gerne undgå koblingskift. Skifter selv lidt over ved 2000 omdr.

Ole Edslev - 407

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 12. December 2012, 18:49 »
Jeg tror at min kobling blev bedre fordi jeg ikke filer på koblingen.
Jeg starter i 1.gear, lige i gang og så i 2. gear slipper koblingen helt og så gi den godt med gas, så farter den frem foran de fleste.

Som sagt jeg startede i 2. gear og filede på koblingen for at komme først, det kunne den ikke holde til.

Slip koblingen aldrig file på den.
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

FSH

• Gæst
« Svar #10 Dato: 12. December 2012, 23:30 »
Citér
silverfox skrev:
Jeg vil vove den påstand, at der skiftes rigtig mange koblinger utidigt, fordi folk har et forkert brug/kørselsmønster af deres dieselbil. Nogle oplever at deres koblinger kun holder 70-80.000, mens andre kører 200.000 uden problemer. Hvis det var en generel svaghed, ville vi se det på mange flere biler end vi gør.

Fair nok - dem der filer på koblingen må regne med at det koster. Jeg kører mest motorvej og har kørt ca. 30-40000 km om året de sidste 15 år - det er min første kobling som glider. Jeg mener, at kvaliteten er for dårlig - kan fabrikken spare 20 kr. pr kobling hos en anden underleverandør - så gør de det - og så tjener værkstederne/forhandlerne jp også på det. Mange mærker har vist prøvet at spare for meget, så det giver badwill hos kunderne. F.eks. Mercedes og VW med dårlige knastkæder.
« Senest Redigeret: 12. December 2012, 23:31 af FSH »

FSH

• Gæst
« Svar #11 Dato: 13. December 2012, 00:22 »
Citér
Mh65140 skrev:
Det var træls. Har netop været ude på værksted med min her til morgen. Jeg har købt den i midten af november hos en brugtvognforhandler, så de skifter den for mig uden beregning. Dejligt. Værkfører sagde at de havde en svaghed i koblingen. Men man kan ikke lade være med at tænke om den så skal skiftes 75.000 km senere igen.

Ja, det frygter jeg også. Har læst flere indlæg på Citronik (andet forum) - vi er ikke alene...

Michael LK

• Gæst
« Svar #12 Dato: 13. December 2012, 14:44 »
En af mine bekendte havde samme problem i hans C3 1,4 HDI, der kørte mekanikeren en tur i den og filede let med koblingen, og så holdt den op med at glide. Forklaringen lød på, at koblingsbelægningen var blevet glasagtig pga. for meget autopilot på lange stræk på motorvej, så den skulle lige gøres ru igen. Det er da forsøget værd at prøve, hvis du alligevel overvejer udskiftning.

FSH

• Gæst
« Svar #13 Dato: 29. December 2012, 22:05 »
Citér
Michael LK skrev:
En af mine bekendte havde samme problem i hans C3 1,4 HDI, der kørte mekanikeren en tur i den og filede let med koblingen, og så holdt den op med at glide. Forklaringen lød på, at koblingsbelægningen var blevet glasagtig pga. for meget autopilot på lange stræk på motorvej, så den skulle lige gøres ru igen. Det er da forsøget værd at prøve, hvis du alligevel overvejer udskiftning.

Hej Michael, tak for tippet som jeg har fulgt op på. Jeg har givet min samme kur efter råd fra en mekaniker: Den fik lidt af grovfilen i bakgear.  Nu kan jeg ikke få den til at glide mere :) Det er så fedt. Bilen har også nærmest kun kørt motorvej med fartpilot og jeg har ikke kunnet fatte at koblingen allerede var slidt op. Det var den så heller ikke  :p

Mh65140

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 29. December 2012, 23:05 »
Dejligt at høre. Det skal jeg huske om 75.000 km. Har netop fået den skiftet på forhandlers regning.