Forfatter Emne: Guligt slim fra køllervækse-beholderen  (Læst 2219 gange)

bilpeugeot94

• Gæst
Guligt slim fra køllervækse-beholderen
« Dato: 20. Januar 2013, 16:04 »
Hej alle.
Jeg var så heldig at finde dette forum så jeg kunne stille jer dette spørgsmål.

Jeg købte en peugeot 106, 94er igår og da jeg gennemgik dvs. småting på den idag, lagde jeg mærke til at der var en guligt slim i køllervæskebeholderen, det ligner olie synes jeg. Det er især ved propen at det tykke slim sider, længere nede er det mere i form af tynd væske som det skal være. Nogen der har en ide om hvad det kunne være`? frygter for at det er motorfejl eller toppakning`? Bilen køre som den skal, i hvertfald motoren. Bilen har kun gået lidt under 150.00 km. :|:(

strada

• Gæst
RE: Guligt slim fra køllervækse-beholderen
« Svar #1 Dato: 20. Januar 2013, 16:12 »
Det kunne tyde på at den enten har - eller har haft en utæt toppakning, da det gule olieagtige slim sikkert er blandingen af kølervædske og olie. Du kan få kølesyetemet trykprøvet. Det vil afgøre om den har en utæt toppakning.

nibka - 307

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 20. Januar 2013, 18:33 »
Hej.
Jeg købte min brugte - årgang 2002 PEU 307 benzin sidste år, og da indeholdt kølerbeholderen noget tilsvarende / vidste ikke hvad det var, men tømte anlægget og afmonterede termostaten, hvorefter der blev grundigt gennemskyllet "forfra og bagfra"

Det udtømte var ikke letflydende, og fik oplyst, at det var en sammenblanding af forkerte kølervæsker, der sikkert var blevet suppleret med okkerholdigt brugsvand.

Fik senere skiftet køleren, da bilen "svedte lidt rigeligt" med at trække vores lille campingvogn.   Skilte efterfølgende den gamle køler, som dog kun var fra år 2005, og der var virkelig en effektiv blokering af de fine ribber med snavs og okker - og det selv om der var gennemskyllet i alle retninger.

v h:    Niels

Processen slutter med 2/3 rød kølervæske G12+ og 1/3 de.vand
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 20. Januar 2013, 23:02 »
Der er mange 106ere der gør det der  , men det ligger somregel kun på vandoverfladen  så hvis vandet er fint under det  ville jeg bare suge det op og køre vidre

bilpeugeot94

• Gæst
« Svar #4 Dato: 21. Januar 2013, 23:26 »
Citér
strada skrev:
Det kunne tyde på at den enten har - eller har haft en utæt toppakning, da det gule olieagtige slim sikkert er blandingen af kølervædske og olie. Du kan få kølesyetemet trykprøvet. Det vil afgøre om den har en utæt toppakning.

Hej tak for svaret, er der en måde jeg selv kan prøve og finde ud af om toppakningen er utæt`? Er ikke så god til biler må jeg indrømme. Den kører fint ellers, indtil videre ihvertfald.

bilpeugeot94

• Gæst
« Svar #5 Dato: 21. Januar 2013, 23:29 »
Mange tak for jeres svar.
Hvordan kan jeg selv finde ud af om toppakningen er utæt uden at gå til en mekaniker`? Jeg må indrømme jeg ikke er så god til biler. Bilen kører fint ellers indtil videre.
Jeg mener også det er blanding af olie og køllervæske da det også er fedtet.

Ville det hjælpe bare at tømme væsken og fylde nyt i`? Det har jeg i hvertfald tænkt mig at gøre imorgen.