Forfatter Emne: Guldkorn - Smørring af hjulbolte  (Læst 8628 gange)

Jabaroth

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
  • Peugeot 307 SW 1.6 HDI MPV
    • Vis profil
Guldkorn - Smørring af hjulbolte
« Dato: 23. Januar 2013, 12:44 »
:D Ærede medlemmer af Peugeot Club Danmark.
    (Jeg er ikke ansat hos Peugeot og har aldrig været det, men jeg har købt en Peugeot 307 SW 1.6 HDI og jeg er glad for den)  

Smørring af hjulbolte er der mange meninger om, og de kan altså ikke alle have ret!

I forbindelse med at jeg efter 20.000 km's kørsel byttede om på mine dæk(samme side), oplevede jeg følgende:

:( Da jeg skulle have hjulene af, fik jeg ødelagt en af mine låsebolte,  da den sad meget fast. Jeg fik nu alligevel selv den genstridige bolt af.

:( Jeg kom til at tænke på, hvordan det ville være, hvis jeg et øde sted punkterede, og jeg så skulle skifte et dæk til reservehjulet, og jeg ikke ville være i stand til at få låsebolten af. Lidt sved på panden fik jeg da.

:D Jeg fik en god ide, og besluttede mig for at skrotte låseboltene, fordi så var det problem ude af verden.

:p Nu er det jo ikke smart kun at køre med 3 hjulbolte i hjulene, så jeg henvendte mig til et autoriseret Peugeot værksted for at købe 4 hjulbolte til erstatning for de kasserede låsebolte.  

:o Jeg fik 4 hjulbolte i en kvalificeret stålkvalitet til en rimelig pris, som passede præcist til min bil. Jeg fik at vide at boltene på min bil med alu-fælge skulle spændes med 10 kg eller 100 NM.

Peugeot fortalte mig, at de ikke mere leverede nye biler med låsebolte. Min løsning var altså ikke helt tosset.

:p Nu er det af indlysende grunde sikkerhedsmæssigt vigtigt, at hjulene ikke falder af, så jeg søgte på nettet for at sikre mig, at jeg gjorde det rigtigt.
:( Det blev jeg ikke klogere af, så jeg blev tvunget til selv at tænke (av).

Jeg kom frem til følgende:

:o A: Momentnøgle
Boltene skal spændes med en momentnøgle, fordi det er vigtigt, at de bliver spændt med samme moment, fordi hvis de ikke bliver det, er der risiko for at bremseskiverne bliver skæve. Jeg har købt en billig momentnøgle, der sikkert ikke er helt nøjagtig, men det vigtigste er ikke hvilket moment, der spændes med, men at alle boltene bliver spændt med det samme moment. Mine bolte bliver spændt med det moment, som Peugeot anbefaler nemlig 10 kg eller 100 NM.
Mange spænder forståeligt nok deres hjulbolte for meget, fordi de vil være sikre på, at hjulene ikke falder af. Men de der overspænder deres hjulbolte risikerer eller har oplevet knækede hjulbolte.

B) B: Smørring af hjulbolte.    
:p Det er et følsomt emne:
Peugeot importøren anbefaler, at man ikke smører sine hjulbolte.
Men mine hjulbolte lyder og føles helt forkert, når de ikke er smurt, så jeg har givet dem lidt kobberfedt på gevindet og kun på gevindet. Nu er der mange der vil sige at man ikke skal bruge kobberfedt til smørring af hjulbolte, fordi aluminium og stål ikke kan sammen. Tænk  jer om, selv om det gør ondt! Bolten er af stål og det hul den skrues ind i er også stål, så hvad er problemet?
Jeg er overbevist om at boltene spændes mere nøjagtigt med samme moment, når boltenes gevind har fået lidt kobberfedt eller alu-pasta.
Og det føles rigtigt, når de spændes. Og der er helt sikkert lettere at skifte hjul, hvis uheldet er ude.

:D C: Efterspænding

Efter 500 km's kørsel blev mine hjulbolte efterspændt. Der var ingen af mine bolte, der havde løsnet sig. Momentnøglen klikkede med det samme for alle 16 bolte
Husk, at der altid er et godt svar til ethvert spørgsmål !

mvh
David Jabaroth

:) Peugeot 307 SW 1.6 HDI MPV 2009