Forfatter Emne: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu  (Læst 13542 gange)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #15 Dato: 23. Februar 2013, 21:36 »
Uanset om man mener sagen om bundkarret på omtalte motor er "hetz" eller "oplysning" kan vi vel i det mindste blive enige om at det ikke vil skade motoren at al olien i bundkarret bliver tappet af ved olieskift, det er lidt ligesom at køre med sikkerhedssele, langt de fleste ture redder selen ikke en skid, for mange mennesker kommer den aldrig til at gøre en forskel, men vi tager den alligevel på hver dag (jeg gør ihvertfald) hvis nu man laver det lille indgreb på sit bundkar vil det måske ikke gavne i 99% af tilfældene men det er surt at være den sidste procent.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Eivin

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 29
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #16 Dato: 25. Februar 2013, 08:21 »
Citér
jan53 skrev:
Glem nu alt det her "crap" omtalte problem gælder kun folk eller fæ der ikke har overholdt deres service intervaller samt påfyldt en ikke godkendt olie, der skal ikke modificeres ellers skiftes noget bundkar eller andet (filter)
Det er fri fantasi fra pressen af.
Hvis der var noget om snakken skulle der stå min 2 biler hver dag på "mit" værksted med defekt turbo og det gør der altså ikke på et år har vi haft en skriver 1så glem alt om fejl konstruering og andet snak og forhold jer til virkeligheden


Det er nu ikke helt rigtigt. Min datters turbo stod af på en 4 år gammel 407 -137000 km -  alle service overholdt - til tiden - hos Peugeot. Det var nu virkeligheden for hende.  I parentes bemærket betalte Peugeot halvdelen af udgiften.
Problemet er primært at olieskiftintervallet er for langt - skift hver 10.000 km - så er risikoen væsentligt minimeret - og et ændret bundkar hjælper bestemt også.

mvh Eivin
« Senest Redigeret: 25. Februar 2013, 08:24 af Eivin »
Peugeot 206, 1.6 sw 2006

peupartner

  • Gæst
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #17 Dato: 25. Februar 2013, 11:38 »
Hej .  Jeg var i sidste uge hos Peugeot Tåstrup , med min 1,6 HDI , den driller i NOX forbrændingen .  Da jeg skulle afhente min bil , ventede jeg på værkføren , som talte i telefon med en kunde om bund kar . De fik en længere snak . Han siger at hos dem stikker et "suge" rør op gennem aftapningen og suger det sidste slam ud . Det lyd fornuftigt i mine øre .  Da han var færdig i telefonen , var det min tur .  Skulle lige have bekræftet det igen . Det gjorde han så .  Jeg tror da lidt på peugeot Tåstrup . Simpel oliesuger og sagen er løst  .  

JML_

  • Gæst
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #18 Dato: 25. Februar 2013, 17:05 »
Den med sugerøret er da bedre end ingen ting, men vil altid være meget sporadisk i brug, da mekanikeren ikke kan se hvor han suger henne oppe i bundkarret - og om han får det hele med.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #19 Dato: 25. Februar 2013, 17:28 »
I det nye FDM blad  3/13 side 49  står der der er ingen grund til at skifte bundkar  da det kun hjælper i få tilfælde  , det er bedre at skifte olien for hver  10 - 15.000 km hvis man har et dårligt kørselsmønster   .  så er det ike en ny holdning i forhold til det der blev sagt i kontant

Davidusaf

  • Gæst
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #20 Dato: 27. Februar 2013, 10:13 »
Så vidt jeg ved er service intervallen på 1.6 hdi  på 15k km i forvejen, hvis man følge streng service interval, og ja normalt er nok 20000 km
« Senest Redigeret: 27. Februar 2013, 15:12 af Davidusaf »

Sopmis

  • Gæst
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #21 Dato: 27. Februar 2013, 10:29 »
Citér
Davidusaf skrev:
Så vild jeg ved er service intervallen på 1.6 hdi  på 15k km i forvejen, hvis man følge streng service interval.


På min 207SW fra 2009 er det ved 20K eller et år..

aanonymoss

  • Gæst
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #22 Dato: 27. Februar 2013, 12:20 »
Hej er der problem med min 1.6 benzin fra. 2006 2 mdr. Benziner. T6

aanonymoss

  • Gæst
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #23 Dato: 27. Februar 2013, 12:23 »
El. Den nye tour 308 1.6 hdi? 2012 model. De havde i september md?

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #24 Dato: 03. Marts 2013, 12:19 »
Citér
aanonymoss skrev:
Hej er der problem med min 1.6 benzin fra. 2006 2 mdr. Benziner. T6

Jeg mener aldrig at have hørt om en defekt turbo på en 1.6 benzin B) desuden kokser olien ikke til i samme grad på en benzin.


Holt

PS: ironi kan forekomme i dette indlæg
« Senest Redigeret: 03. Marts 2013, 12:20 af Holt »
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

binx

  • Gæst
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #25 Dato: 04. Marts 2013, 10:20 »
Jeg har haft min 407 til service i dag. Her ( skive ) har de heller ikke skiftet mange turboer, 3 over 5 år, og fik og vide det ikke var nødvendigt så længe man overholder service. De havde pillet 3 banjobolte ud for folk for nylig der insisterede og de så alle fine ud. De biler havde også holdt service

Jabaroth

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
  • Peugeot 307 SW 1.6 HDI MPV
    • Vis profil
RE: Nyt bundkar - klap hesten lidt endnu
« Svar #26 Dato: 18. April 2013, 13:29 »
:)Hej.

Tirsdag den 9.4.2013 fik jeg modificeret mit bundkar hos Peugeotdoktor.dk

Jeg overværede modifikationen, som blev foretaget på følgende måde:

1. olien blev aftappet.

2. en gevindstang på en ½ meter blev skruet op i bundkarret.

3. en kontra møtrik blev strammet op til bundkarret.

4. en konisk top, større end vulsten i bundkarret blev monteret med en stor skive
og en møtrik.

5. sidstnævnte møtrik blev så stille og roligt strammet, så gevindet
til bundproppen og vulsten blev trukket ned, således at vulsten nu er nedad
i stedet for opad.
(Bundkarret er presset ud af en stålplade ligesom en køkkenvask. Stål er smidigt)

6. værktøjet blev afmonteret og den sidste olie løb ud.

7. bundproppen monteret igen og oliefilter blev skiftet og der blev hældt 4,25
liter olie på.

Prisen for olieskift samt modificeringen var på 500 kr.
Jeg plejer at betale 300 kr. for et olieskift (eksklusiv olie), så modificeringen har kostet 200 kr.

Resultat:
Ved olieskift fremover skal der 4,25 liter olie på, mod før 3,75.
Altså 13 % mere ren olie og nu kun 1 % forurenet olie.
(lidt er der tilbage)

Før olieskiftet hældte jeg 1/4 liter Bell Add ServiceRens 3
og kørte med motoren i tomgang 8.000 omdr/min i 60 minutter.

Det var en mærkbar forbedring, bedre træk, bedre motorlyd.

Min bil er 3 3/4 år gammel og har kørt 22.000 km. Jeg kører en del korte ture, så jeg vil fremover forebygge med følgende:

1. Motorolie Total QUARTZ INEO ECS (ACEA C2 (Low Saps))
(hvorfor står det ikke i instruktionsbogen?)

2. Olieskift 1 gang om året inkl. Bell Add Service Rens 3 (30 min i tomgang)

3. Tankning ved Shell Express og tilsætning af en streg Bell Add Diesel additiv  for hver tankning
_________________________________________________________

:)
Den 9.5.2013

Bundkarret er stadig tæt


___________________________________________________________
« Senest Redigeret: 09. Maj 2013, 17:16 af Jabaroth »
Husk, at der altid er et godt svar til ethvert spørgsmål !

mvh
David Jabaroth

:) Peugeot 307 SW 1.6 HDI MPV 2009