Forfatter Emne: 2,0 hdi 406 2002  (Læst 4745 gange)

bjarneboll

  • Gæst
2,0 hdi 406 2002
« Dato: 22. Februar 2013, 19:34 »
hej alle

jeg har købt min fars peugeot 406 2,0 hdi 2002 st med automatgear. den eneste minus bilen har, er at den har gået 578000km.
nu er der en masse snak om 1,6 model med turbo problemer. er der noget jeg skal gøre på min for at den holder længst muligt? den har kørt som taxi og så havde min far 75km på job, så den har kørt mange lange ture. lyder sund nok i motoren, og ikke så meget underkomp. bruger måske 1 liter olie ved 10000km

men automat gearkassen er mærkbar slidt (tror jeg da)   er der nogle der har forstand på sådan en gearkasse?  nu tænker jeg  evt olieskift? olie addetiv?   den glider en del når den skal i sidste gear når den er kold, men efter ca 3-5 km er der ikke nogle problemer
er det tegn på en færdig gearkasse?

mvh bjarne

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 2,0 hdi 406 2002
« Svar #1 Dato: 23. Februar 2013, 11:31 »
Du skal nok starte med at kontr olien er ok  , lugter den brændt  desuden har gearkassen en oliekvalitetsmåler  hvor du kan se om olien er ok   , det kan også være  ventilerne ikke arbejder som de skal  der er skiftet en del af dem til Borgwarner ventiler   på AL4  som jeg mener den du har kører med

bjarneboll

  • Gæst
RE: 2,0 hdi 406 2002
« Svar #2 Dato: 23. Februar 2013, 13:02 »
ok  er det ikke svært og tjekke olien?  læste et sted at den skal aktiveres i alle gear, og skal være varm, og motoren skal køre imens.. lyder det rigtigt?   står det i hayens håndbog?

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 2,0 hdi 406 2002
« Svar #3 Dato: 23. Februar 2013, 17:49 »
Citér
bjarneboll skrev:
ok  er det ikke svært og tjekke olien?  læste et sted at den skal aktiveres i alle gear, og skal være varm, og motoren skal køre imens.. lyder det rigtigt?   står det i hayens håndbog?


ja det lyder da rigtigt  så langt

midph

  • Gæst
RE: 2,0 hdi 406 2002
« Svar #4 Dato: 23. Februar 2013, 19:07 »
..ja,det står beskrevet i Haynes afsnit 1B side 13 og 14. i min bog...(BEMÆRK,AT MIN ER EN 206 1,4Hdi)!!..hvilken olie du skal bruge,skulle gerne stå i din instruktionsbog..eller forhør hos Peugeot..og ja,den skal køres varm til arbejdstemp....stå på plan niveau i P position,håndbremse trukket,.(om motoren skal være igang,står der ikke noget om og sådan husker jeg det heller ikke) og så skulle påfyldnings/kontrolskruen sidde direkte under batteriet  i siden af gearkassen..(IKKE DEN I BUNDEN AF KASSEN !!:o..med mindre du ved hvad du gør:D.... så vidt jeg husker med automatgear,skal du bruge en special suge/sprøjte til påfyld af olie,som du måske kan købe hos THansen eller lign...HUSK NY PAKNING!!..hvis du ikke har Haynes og ikke kan få den hos THansen,kan du måske ,som jeg gjorde,købe den hos   http://www.birgersbilligebilboeger.dk/  ..ellers spørg,så skal jeg se om jeg kan hjælpe ud fra min bog..mvh Preben
« Senest Redigeret: 23. Februar 2013, 19:15 af midph »