Forfatter Emne: 1990 309GTi16 - Spørgsmål til instrumenter?  (Læst 5098 gange)

Peter-309GTi16

  • Gæst
1990 309GTi16 - Spørgsmål til instrumenter?
« Dato: 26. Februar 2013, 22:05 »
Hej

Jeg har netop anskaffet mig en 1990 Peugeot 309GTi16 og da det jo efterhånden er en ældre dame har jeg ingen manual, og har heller ikke kunne finde en på nettet.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med

1) Øverst til højre over omdrejningstælleren sidder en rød lampe.
Den ligner en motor med et K inden i.
Hvad er den til ?

2) Er det normalt at olietryksmanometeret ikke "går hjemmefra" lige med det samme man starter bilen ?
På en af mine andre biler er jeg vant til at den springer op ad scalaen med det samme nøglen drejes

PFT for svar

MVH Peter

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1990 309GTi16 - Spørgsmål til instrumenter?
« Svar #1 Dato: 26. Februar 2013, 22:31 »
Citér
Peter-309GTi16 skrev:
Hej

Jeg har netop anskaffet mig en 1990 Peugeot 309GTi16 og da det jo efterhånden er en ældre dame har jeg ingen manual, og har heller ikke kunne finde en på nettet.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med

1) Øverst til højre over omdrejningstælleren sidder en rød lampe.
Den ligner en motor med et K inden i.
Hvad er den til ?

2) Er det normalt at olietryksmanometeret ikke "går hjemmefra" lige med det samme man starter bilen ?
På en af mine andre biler er jeg vant til at den springer op ad scalaen med det samme nøglen drejes

PFT for svar

MVH Peter


Den lampe er  en lampe der lyser hvis der kommer fejl på den elektroniske styring af  indsprøjtning  ,  olietrykket ændrer sig ikke før det stiger  det kan være olien løber lidt tilbage i filteret  hvis ventilen ikke er tæt og så er længere om at lave trykket   , det kan også være elektrisk fejl


er der en  MI16 motor i den siden du skriver  GTI 16 for de har altid været  8 v   130 hk u kat  og  122 med

Peter-309GTi16

  • Gæst
RE: 1990 309GTi16 - Spørgsmål til instrumenter?
« Svar #2 Dato: 26. Februar 2013, 22:46 »
Tak for hurtigt svar.

Det kan godt være det er en MI16 motor.
Det er en 1,9 16V med røde streger og "16V" på ventilskjoldet

Men hvad mener du med den altid har været 130HK og 8V
Fandtes den ikke som 1,9 16V med 160HK ?
Jeg gik da rundt og troede det var sådan en jeg havde købt :)

MVH Peter

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1990 309GTi16 - Spørgsmål til instrumenter?
« Svar #3 Dato: 26. Februar 2013, 23:01 »
Hej
En 1.9 mi16 har 160 uden kat og lidt mindre med kat, mener 140-150.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1990 309GTi16 - Spørgsmål til instrumenter?
« Svar #4 Dato: 27. Februar 2013, 18:18 »
Citér
Peter-309GTi16 skrev:
Tak for hurtigt svar.

Det kan godt være det er en MI16 motor.
Det er en 1,9 16V med røde streger og "16V" på ventilskjoldet

Men hvad mener du med den altid har været 130HK og 8V
Fandtes den ikke som 1,9 16V med 160HK ?
Jeg gik da rundt og troede det var sådan en jeg havde købt :)

MVH Peter


309 GTI var kun med 8 ventilet motor  på  130 hk og den med kat 123 hk    så det er en MI16 motor fra en 405 der ligger i  tror du den er  synet og godkendt med det ?

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.533
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: 1990 309GTi16 - Spørgsmål til instrumenter?
« Svar #5 Dato: 27. Februar 2013, 20:58 »
Her tager du nu for en gangs skyld  fejl, der findes en 309 GTI 16V, du kan endda få den i model, hvis du googler den bliver du ikke færdig med at læse foreløbig.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Peter-309GTi16

  • Gæst
RE: 1990 309GTi16 - Spørgsmål til instrumenter?
« Svar #6 Dato: 27. Februar 2013, 21:48 »
Hej alle

Tak for alle indspark´ne til detabtten.

Mht. om den er synet og godkendt så kan jeg sige klart ja. Jeg fik plade rtil den i går :)
Bilen har altid kørt som rallybil og er rallysynet herunder godkendt med konstruktive ændringer i motoren (Grp. N knaster)
Jeg troede du mente om den havde fået en anden 1,9 16V motor (fra en 405 MI16) og uden at spille alt for klog på Peugeot'er mener jeg at der stod "MI16" på ventildækslerne på en 405 MI16, hvorimod der står 16V på min. Så umiddelbart er motoren, ihvertfald af udseende, "matching numbers" Den er iøvrigt rullefeltsmålt til ca. 175HK

MVH Peter

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1990 309GTi16 - Spørgsmål til instrumenter?
« Svar #7 Dato: 27. Februar 2013, 23:01 »
Hej
Jeg mener med 99% sikkerhed at der stod 16v og IKKE mi16 på dækslet på min.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1990 309GTi16 - Spørgsmål til instrumenter?
« Svar #8 Dato: 28. Februar 2013, 18:10 »
Citér
Holt skrev:
Her tager du nu for en gangs skyld  fejl, der findes en 309 GTI 16V, du kan endda få den i model, hvis du googler den bliver du ikke færdig med at læse foreløbig.


Holt


Her tager du helt fejl  jeg har taget fejl flere gange     jeg har bare aldrig set den som  16 V i virkeligheden  men ved der er flere der har lagt den i en 205 GTI    og  mht  MI 16 er det modellen på en 405   det stod ikke MI16 på motoren der stod 16v
« Senest Redigeret: 28. Februar 2013, 18:31 af KHJ »