Forfatter Emne: 406 med omdrejningsproblemer?  (Læst 2444 gange)

Zappa

• Gæst
406 med omdrejningsproblemer?
« Dato: 02. Marts 2006, 20:38 »
Jeg har en Peugeot 406. Sidste sommer begyndte den at give problemer med gassen. Når jeg koblede ud røg den op i omdrejninger et par sekunder hvorefter den faldt igen. Efter nogle uger gik den helt amok og svingede helt vild op og ned i omdrejninger i tomgang. Min lokale mekaniker rensede noget som kunne sode til, hvorefter det stoppede.
Ind til nu, hvor problemet kom igen!:( Den er igen blevet renset men det har ikke rigtig afhjulpet problemet. Den stiger stadig i omdrejninger et par sekunder når jeg kobler ud. Ind imellem når jeg starter bilen køre den i vildt høje omdrejninger, hvilket ind til videre kan afhjælpes med at slukke motoren og starte igen et par gange. Jeg kan i tidligere indlæg læse om Stepmotor og potentiometer. Mon det også er problemet for mig? Hvis det er vil jeg også meget gerne have info om hvor det sidder og hvordan det skiftes.

Efter at jeg hentede min bil hos mekanikeren har jeg fået endnu et problem. Der sider ”noget” ca. under airback’en i passagersiden, som står og ”klikker”. Det er vist noget i forbindelse med blæseren og varmesystemet, da lyden forsvinder når jeg trykker på knappen for recirkulation. Det kunne godt lyde som et relæ eller lign. Jeg kan ikke lige finde ud af at komme ind til problemet. Jeg har at pille handskerummet af + det lille plastiklåg som sidder bagved. Men jeg kan ikke umiddelbart se noget. Kan man afmonterer delen hvori handskerummet sidder?

På forhånd tak og Mvh.
Dag Andersen

mt

• Gæst
RE: 406 med omdrejningsproblemer?
« Svar #1 Dato: 03. Marts 2006, 08:12 »
Hejsa.

Problemet med at den klikker bag handskerummet er
din recirkulationsmotor som er færdig. Det er en lille motor
som åbner/lukker for hhv. frisk luft og recirc.

Den nemmeste og billigste måde er at fjerne stikket fra
motoren. så bliver den dejlig stille. ellers kan det koste
over 3500,- (afhængig af peugeot værkstedet) at skifte
motoren.

Håber at dette hjælper dig lidt videre.

Hilsen Martin

Zappa

• Gæst
« Svar #2 Dato: 03. Marts 2006, 10:04 »
Tak for det hurtige svar.
Det vil jeg forsøge. Dog er det lidt underligt at lyden forsvinder når jeg slår recirkulationen til? Men det kunne godt lyde som om at det er en motor der er defekt.
Mit næste problem er så at komme ind til denne motoren :)

mvh
Dag Andersen

mt

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03. Marts 2006, 13:35 »
Hej igen.

På motoren sidder et "halvt" tandhjul som flytter et spjæld. Det
som giver klikket er når tandhjulet når en bestemt position, så
kammer det over og klikker.
Når du så trykker på recirk. knappen, så flytter hjulet sig tilbage
og derfor klikker det ikke.

Hos mig begyndte det også at klikke i den anden stilling, så jeg
trak stikket ud.

Man skal ned i fodbrønden og fjerne det stykke lyd-skum som
dækker op mod handskerummet. Derefter skal du kigge grundigt
 efter et lille stik med 2 ledninger, så vidt jeg husker.
Det sidder rimelig langt oppe (vandret ind mod en rund dims).
Men pas nu på at du ikke trækker et stik til noget forkert :o

Hilsen martin

Zappa

• Gæst
« Svar #4 Dato: 04. Marts 2006, 12:43 »
Hmm..
Nu trode jeg lige at jeg havde løst mit problem med de høje omdrejninger, da jeg havde fundet det link på http://www.hi-speed.dk/, hvor der står hvordan man skifter/renser sin stepmotor. Men min motor ser selvfølgelig ikke ud som på billedet! :(
Måske er der en der kan hjælpe mig med at lokaliserer min stepmotor? Jeg er ret meget i tvivl.

Ps. super tak for svaret mht. blæseren! Jeg har dog ikke fået ordnet det endnu. Jeg skal nok vende frygtelig tilbage med resultatet.;)

mvh
Dag Andersen
« Senest Redigeret: 04. Marts 2006, 12:46 af Zappa »