Forfatter Emne: Røgtæthed, syn  (Læst 6141 gange)

SVC

  • Gæst
Røgtæthed, syn
« Dato: 10. April 2013, 12:43 »
Har lige haft min 207 1.6 HDi til syn - den dumpede pga. røgtætheden.
Synsmanden sagde, han havde målt en værdi på 3,3 hvor den skulle under 2,3.

Er det dårlig forbrænding, eller hur?

Jeg kører 2x75 km hver dag på hhv. motorvej og landevej. Bruger motorvarmeren. Ok, jeg kører pænt og inden for hastighedsgrænserne aht. dieseløkonomien, men den bliver da gennemvarm og jeg smider en Bell Add 1D+ i tanken midtvejs i service-intervallet - så det undrer mig da lidt, hvis den skulle sode til.

Forslag til, hvad det kan bunde i?
« Senest Redigeret: 10. April 2013, 12:43 af SVC »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Røgtæthed, syn
« Svar #1 Dato: 10. April 2013, 18:05 »
Er der partikkelfilter på   ,  er luftfilteret  rent  

SVC

  • Gæst
RE: Røgtæthed, syn
« Svar #2 Dato: 10. April 2013, 18:24 »
Ikke noget partikelfilter. Luftfiltret skiftet, da den var til service for 3 mnd siden.

Det kan sgu godt være, jeg bare kører for morfar-agtigt, så den er sodet til...
« Senest Redigeret: 10. April 2013, 18:25 af SVC »

larsK

  • Gæst
RE: Røgtæthed, syn
« Svar #3 Dato: 10. April 2013, 19:29 »
du skal bare ud og sprke til den havde samme problem på en bil magen til dumpet til syn kørte en tur på 5 km i 2 gear kørte direkte tilbage til synsstedet og den blev godkendt hvor den var langt under det den skulle..

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Røgtæthed, syn
« Svar #4 Dato: 10. April 2013, 19:53 »
Citér
larsK skrev:
du skal bare ud og sprke til den havde samme problem på en bil magen til dumpet til syn kørte en tur på 5 km i 2 gear kørte direkte tilbage til synsstedet og den blev godkendt hvor den var langt under det den skulle..


Det gjorde jeg også med min 407er ca. 15 km i anden gear med næsten 4000 rpm og den var på 0.7+ mod max 0.5 men den gik igenem synet da han ikke kunne tage den tredie test da testeren døde;)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

larsK

  • Gæst
RE: Røgtæthed, syn
« Svar #5 Dato: 10. April 2013, 20:11 »
dielser skal bare tæskes inden syn, har gjort det lige siden og har aldrig haft andre dielser der forurener..

SVC

  • Gæst
RE: Røgtæthed, syn
« Svar #6 Dato: 19. April 2013, 20:35 »
Undskyld den sene opfølgning - ja, det var selvfølgelig, som LarsK og pug407aut sagde. Den fik en gang servicerens i indsugningen (jeg ved sgu ikke om det var nødvendigt, men det føles nu meget rart lige at være sikker på, at den er renset igennem. Ved jo egentlig heller ikke, hvordan den tidligere ejer har kørt / serviceret den) og en frisk tur på motorvej i 3. gear. Det var så det.

Jeg må hellere ruske den lidt igennem, lidt oftere - jeg kan sgu godt mærke forskel før og efter... :) (eller, det bilder jeg mig i al fald ind)