Forfatter Emne: Strøm til cv  (Læst 11909 gange)

aanonymoss

  • Gæst
Strøm til cv
« Dato: 06. August 2013, 18:58 »
Hej.

Hej.

Har 13v dc mellem 3 og 9(ben).

Er det nok til køleskab m.m i cv?

Tænker om man skal indbygge et batteri og lave strøm i cv om til diode lys. Så man nedsætter forbrug.

Hvad har i gjort.

Hvordan kan jeg selv måle om strømmen er som den skal være i stik på bilen?

Vi har ikke købt cv endnu men overvejer stærkt næste sommer, så er ved at undersøge marked nu.

Det er en 307 1.6 2006 benzin.

Tænker på en vogn der vejer 1000kg. Er det for meget?

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Strøm til cv
« Svar #1 Dato: 07. August 2013, 02:25 »
13 volt spænding er i princippet fint - det er jo spændingen der er tale om der. Det der afgør dit spørgsmål er nærmere hvor meget strøm de enkelte ting forbruger (måles i W(att) Når man har disse to ting kan du vha nedenstående effekttrekant udregne hvor mange ampere det hele belaster dine sikringer og batteri med. P=Effekt målt i watt. U= spænding målt i volt. Og I= Strømstyrke målt i ampere. Trekanten skal læses som et regnestykke - Altså "P /(U x I). Batteriets kapacitet måles jo i AmpereTimer så hvis du kommer frem til 10 ampere og har et 50 amperetimers batteri, er batteriet brugt efter 50 / 10 = 5timer (Og så er det altså helt fladt. Campingkøleskab bruger en del strøm, da det er uden kompressor og derfor kører konstant. Jeg har valgt et lukket 100 AH marinebatteri i CV (Da jeg også har "Mover" på vognen. Diode lys er en fed løsning - Der er jo også PC, TV etc. Men så kører jeg altså køleskabet på gas hvis jeg skal være et sted uden strøm i længere tid. Hvor stor vogn afhænger jo også hvad der står på din reg.att at bilen må trække. De fleste CV har desværre den ulempe at forskellen ml totalvægt og egenvægt er meget lille, så du, bare med fortelt, tøj, præservativer :) m.m. allerede har overvægt (Min Mover og det store batteri åd næsten min lastvægt - så jeg ka' kun læsse 20 prince i vognen for at køre lovligt :)) Håber denne smøre gav mening. Måske er der en  mere pædagogisk og kortere løsning - Men det var mit bud - og spørg bare igen (Er på camping, Så har go' tid;) ).

« Senest Redigeret: 07. August 2013, 02:42 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

aanonymoss

  • Gæst
RE: Strøm til cv
« Svar #2 Dato: 07. August 2013, 07:44 »
Havde tænkt at lave lys om evt. Men med de 13v. Når bilen bare holder stille/uden tændt motor.

Det ville jeg bruge til at lade på et batteri i cv. Det må være bedre. Så kan den også kører uden bilen i nærheden hvis man vil det. Evt med en solcelle på taget. Bare hvis den står lidt. Så får man da lidt strøm på.

Bilen må trække 1075 kg.

Den vi har set på er total 1000. Dens egenvægt er vist omkribg 825-850.

Ikke meget den må laste?

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Strøm til cv
« Svar #3 Dato: 07. August 2013, 23:04 »
Det tror jeg også du bliver gladest for. Lyset inde i CV er jo for det meste 12v alligevel - så det er bare at skifte pærerne. Jeg har desuden brugt LED strips til at lave lidt indirekte lys under overskabene. Det fungerer fint. Hvis du lader CV batteriet fra bilen, er det en go' ide med en afbryder eller ensretter, så bilen ikke trækker strøm fra CV i startøjeblikket. (Nogen siger det ik betyder noget og nogen siger det gør - Jeg har i hvert fald lavet det.) Min vogn er 1000/875 og hvis egenvægten er vejet uden gardiner, hynder m.m. Så vælger man nok at være lovbryder når man køber vognen B) Men også en go' ide med solcellelader, de er vist efterhånden blevet ret effektive og billige .

Go fornøjelse med det
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Strøm til cv
« Svar #4 Dato: 08. August 2013, 14:32 »
Jeg vil kraftigt anbefale dig at monter en lade-booster (ala DAN1212) ved batteriet i CV. Den sørger for korrekte ladespænding til batteriet, 14.4-14,7 V. Derved vil du kunne lade batteriet hurtigere og helt op. Den anden løsning med at forbinde det direkte til bilen vil ikke kunne lade batteriet helt op, og dermed også forkorter levetiden for batteriet. Lad være med at montere ensretter/dioder, da disse typisk æder 1-1,5 V. Så er der ingenting tilbage til ladning.
Køleskabet bliver så forsynet igennem boosteren. Den prioritere ladning på batteri, og det den yderligere kan trække vil ryge til køleskabet.
Prøv at Google DAN1212, og læs lidt mere om den. Jeg har selv én monteret i CV, og det fungere skide godt :D
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

aanonymoss

  • Gæst
RE: Strøm til cv
« Svar #5 Dato: 08. August 2013, 15:36 »
Hvad koster og vejer sådan en?

Hvor købes det billigst

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Strøm til cv
« Svar #6 Dato: 08. August 2013, 15:59 »
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

aanonymoss

  • Gæst
RE: Strøm til cv
« Svar #7 Dato: 08. August 2013, 17:35 »
Ok. Og optima batteri eller hvordan

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Strøm til cv
« Svar #8 Dato: 08. August 2013, 22:31 »
Citér
aanonymoss skrev:
Ok. Og optima batteri eller hvordan


Det er da absolut ikke noget dårligt valg. AGM batterier skulle vist klare opgaven ganske fint. Jeg var dog for nærrig da jeg købte batteri, så det blev kun til et alm vådt fritidsbatteri på 80Ah.

Men er vægten et problem, så prøv at kigge rundt. Der er forskel på, hvor meget de vejer de forskellige typer.
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Strøm til cv
« Svar #9 Dato: 09. August 2013, 01:24 »
AGM-teknologi (Absorbent Glass Mat) Batterier, hvor syren er bundet i glasulds måtter, er et super valg til CV, Hvis man har penge til at tænke langsigtet. Der er mere robuste, og tåler mange flere opladninger/ fulde afladninger. Så vidt jeg kan se er de ca 40% dyrere end alm batt. Man skal også huske at der er forskel på forbrugsbatt (CV) og start batt. der leverer en masse strøm på kort tid. Der er vist ingen nævneværdig vægt forskel på AGM og alm batterier.
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

aanonymoss

  • Gæst
RE: Strøm til cv
« Svar #10 Dato: 09. August 2013, 07:50 »
Ok. Hvor fåes et godt henne? Skal man ellers bruge noget?
Hvordan tester jeg nemmest jeg har fast steøm i stik bag i? Skal vel også have lavet det sådan at den ikke tapper alt bilens strøm?

Hvad camping skal man vælge. Max 1000kg.

Hvad med adria aviva? Den kommer 2014?

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Strøm til cv
« Svar #11 Dato: 09. August 2013, 11:52 »
Citér
aanonymoss skrev:
Ok. Hvor fåes et godt henne? Skal man ellers bruge noget?
Hvordan tester jeg nemmest jeg har fast steøm i stik bag i? Skal vel også have lavet det sådan at den ikke tapper alt bilens strøm?

Hvad camping skal man vælge. Max 1000kg.

Hvad med adria aviva? Den kommer 2014?


Mht valg af campingvogn, så kan du prøve forumet på http://campingferie.dk
Der kan du sikkert få nogle erfaringer som andre har haft med sammensætning af din bil og campingvogn. Der er dog også nogle gamle mænd derinde, som kan lide at diskutere og fluekneppe. Men prøv og se, om du får noget ud af det.
Mht køleskabet på 12V, så køler de sjældent særlig godt på 12V. Hvis du ikke har fast strøm på CV, så får du helt sikkert det bedste resultat ved at køre den på gas.
Mht dit 13 polet stik, så har du fast 12V mellem ben 9+ og 13-.
hvis du vælger ben 10+ og 13-, så har du 12V når der er tænding på bilen. Hvis du bruger ben 10 er du sikker på, at du ikke tapper bilen for strøm, når du ikke kører. Ledningerne til ben 10 og 13 er noget tykkere, da de er beregnet til netop opladning og køleskabsdrift.
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

aanonymoss

  • Gæst
RE: Strøm til cv
« Svar #12 Dato: 09. August 2013, 15:18 »
Ok. Vil nu helst have batteri i cv. Synes det lyder bedre.

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Strøm til cv
« Svar #13 Dato: 09. August 2013, 16:31 »
Hej
Skal prisen være fornuftig, havde jeg nok valgt et af biltema´s AGM
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/

Eller måske dette, dog ikke AGM
http://www.thansen.dk/product.asp?c=9411336080&n=-1040802177&pn=-1021754006

Er prisen ligegyldig, havde jeg nok valgt Optima eller Exide AGM, Men så starter man jo ved 2000 kr og op.

En anden fordel ved AGM er jo også at de kan monteres liggende, hvis det skulle være nødvendigt.
« Senest Redigeret: 09. August 2013, 16:32 af Ole S »
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: batterier
« Svar #14 Dato: 10. August 2013, 01:16 »
Der er mange meninger om T-Hansen, og det er ikke en debat jeg vil starte nu :) Jeg har haft 2 af deres batterier, det første havde jeg forlist bonen til, og det sidste, såkaldt "modelspecifikke" bliver returnerret  i næste uge. Det kan sgu' ikke en gang trække min 1 cylindrede, 650cc motorcykelmotor rundt. Selv om den er udstyret med snøfteventil. Ergo: det leverer ikke nok strøm i start øjeblikket, men jeg kan da sidde på den med lyset tændt og lege jeg kører ;) har ikke prøvet Biltemas Batterier, men mange af deres andre produkter. Og mit indtryk er at man der får go' kvalitet til pengene. Men skal jo så desværre bo i nærheden af en BilTema.

en 1000kg CV kan være indrettet på mange måder. Toilet eller ikke, enkeltseng eller dobbeltseng, køjer til børn antal siddegrupper,størrelse på taglem, størrelse og alder på fortelt og udstyr som aircon. varmt vand etc. Jeg fandt min ved at kigge annoncer og især indvendige billeder på DBA/ gul og gratis. Du kan sagtens finde den der lige præcis passer til dig og din pengepung. Min er en Adria men mit førstevalg ville nok være en Hobby, Nok igen en smagssag
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)