Forfatter Emne: Peugeot 407 - mangler varme  (Læst 4758 gange)

MartinDK

• Gæst
Peugeot 407 - mangler varme
« Dato: 23. December 2013, 11:08 »
Hejsa

Jeg har en 407 SW, HDI 2,0 fra 2009 med 170.000 km, som lige har fået skiftet termostat i forbindelse med tandremsskifte sammen med skift af vandpumpe. Motoren kunne ikke køres varm, så det var ret åbenlyst.Nu hvor den er skiftet, ser motortemperaturen ud til at være normalt men.. så jeg har brug for lidt hjælp:

1) Der mangler varme inde i bilen forstået på den måde, at det trækker. Der er ingen utætheder (og vinduerne er lukkede ;)). Jeg kan manuelt få den til at sende luft ud enkeltvis af alle dysserne uden problemer. Men når den kører på automatik, så kommer der tilsyneladende ikke luft ud af dysserne i instrumentbordet (én i hver side og to i midten). Jeg tvivler meget på, at det er spjældet. Min egen antagelse er,  at det er en af temperatursensorerne inde i kabinen???

2) Motoren bliver varm og også ganske hurtigt. Men den kører op og ned (+-5-7 grader på måleren), hvilket jeg aldrig har set før. Kører jeg økonomisk og har varme på, så kan jeg få motorens temperatur til at falde til 75 grader, når der er 5 grader udenfor. Så noget tyder på,a t det ikke kun var termostaten, der fejlede. Er der andre termostater i køleren? Hvilke andre fejl kan havde den indvirkning?

Mvh Martin
« Senest Redigeret: 23. December 2013, 11:08 af MartinDK »

MartinDK

• Gæst
RE: Peugeot 407 - mangler varme
« Svar #1 Dato: 26. December 2013, 23:05 »
Nogen der ved, hvordan man med sikker konstaterer om det er spjældende den er gal med - uden at adskille hele varmeapparatet?

Holt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
« Svar #2 Dato: 26. December 2013, 23:13 »
Det nemmeste vil være hvis du kan låne et endoskop og føre ned gennem de midterste varmekanaler.

Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

MartinDK

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30. December 2013, 21:04 »
Tak for svaret.. det vil jeg prøve og så håbe, at jeg af den vej kan få be- eller afkræftet den fejl.

Jeg giver en tilbagemelding, når jeg ved lidt mere.

Er der andre der har et bud på, hvad der kan være fejlen??

MartinDK

• Gæst
« Svar #4 Dato: 02. Januar 2014, 12:27 »
Jeg har i dag med et endoskob fået konstateret, er der IKKE er noget galt med de to flapper i varmesystemet/klimaanlæg på min peugeot 407 SW HDI (2009) . Det bekræfter også min egen test, da jeg manuelt kan styre varmen op, ud af centerdysserne og ned på begge zoner og enkeltvist (opdelt). Det ville jeg nok ikke kunne, hvis akslen på flapperne var knækket.

Jeg tror jeg kan beskrive symptomerne lidt nærmere, efter jeg selv testede det:
- Systemet varmer fint.
- På auto kommer der kun varme ud ved fødderne.
- Manuelt kan jeg regulere om varmen skal komme ud de forskellige dysser.
- Når jeg kører temperaturen op, er det først ved Max. at blæseren går rigtigt i gang. Tidligere (som jeg husker det) gik den trinvist op, når jeg skruede op for temperaturen eller der var koldt i kabinen.
- Når jeg skrier temperaturen ned, så går blæseren et hak af gangen op i tempo indtil min. temperatur er valgt, hvor den kører på maks blæser.
- Jeg kan stille blæserhastigheden manuelt trin for trin uden problemer.

Jeg forestiller mig, at der må være en eller flere temperatursensorer i kabinen, der fortæller at der er fodkoldt!! og så regulerer varmen ned til fødderne. Men her er jeg ud og gætte.

Hvad er der så galt med mit varmesystem/klimaanlæg, jeg har helt klart brug for jeres bedste bud og hjælp her..

Godt nytår, Martin
« Senest Redigeret: 02. Januar 2014, 15:40 af MartinDK »

MartinDK

• Gæst
« Svar #5 Dato: 04. Januar 2014, 17:55 »
Er der virkelig ingen, der har et bud på, hvor jeg begynde at lede efter fejlen?

At sende den til Peugeot vil blot resultere i, at de ikke vil bruge tid på at fejlfinde og siger: Betale 15.000 for et komplet nyt varmeanlæg...
« Senest Redigeret: 04. Januar 2014, 19:59 af MartinDK »