Forfatter Emne: Nyt Medlem. Hjælp til 306 1,6 fra 2001 dug på forrude...  (Læst 3536 gange)

Tonni

• Gæst
Hej! Først tak for medlemskab af dette forum!

Jeg har et problem med min 306 1,6 98Hk. Stationcar. som er af modellen Toscana fra 5/2001.
Den har ikke aircon men standard varmeapparat.

Den er begyndt at dugge, og fedte forruden, både når jeg kører med og uden varme.
Ikke bare lidt men så meget at jeg er ved at være nervøs ved at køre i den...

Nu går mine spørgsmål så på, hvordan virker det varmeapparat? Går ud fra der sidder en "køler" et eller andet sted til at give varme. Kan det være den der er blevet utæt? Det lugter støvet og gammelt. Er der et kulfilter i den? Eller er der andre forklaringer på det? Det gør ikke forskel om jeg recirkulerer, eller henter luften ude fra, og det spjæld virker. dugger gør den hele tiden... :(

Er der nogle der ved noget om problemet, vil jeg være dybt taknemmelig for hjælp! Jeg er absolut ikke særlig stiv i det at rode i biler, 306'eren har jeg haft i et år, og det er kun min anden bil. - Den første var en 405'er der desværre måtte dø, da den smed gearkassen og taktremmen skulle skiftes og flere andre ting, før syn...

En Haynes manual der ligger og keder sig, vil jeg også meget gerne høre om! - Kan den erhverves i elektronisk form? eller...?

Forresten jeg har ikke en garage at stå i, men kan måske låne!

På forhånd tak for de tips der måtte komme!!!

Med venlig hilsen
Tonni

superpjok

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: Nyt Medlem. Hjælp til 306 1,6 fra 2001 dug på forrude...
« Svar #1 Dato: 07. Januar 2014, 22:56 »
Hej!
Er den våd / meget fugtig i bunden?
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

Guppy

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 08. Januar 2014, 02:59 »
Med lidt "Fodarbejde" Kan Haynes godt findes elektronisk:)
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Tonni

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08. Januar 2014, 05:31 »
Hej!

Jeg har ikke tjekket om den er våd i måtterne, hvis det er det du mener "super". Men det er da noget jeg vil tjekke så snart jeg skal ud at køre igen... Jeg har vintermåtter i hele året rundt, da jeg kan begrænse børnenes og eget smuds/mudder på den måde. Men da bilen normalt holder i seriefoderal (meget smal garage) når den ikke bliver brugt kan fugt i kabinen vel kun komme et sted fra. Den burde jeg selv have tænkt (douh)...

Tonni

• Gæst
« Svar #4 Dato: 08. Januar 2014, 05:32 »
Og "Guppy".

Tak for info! - Må se... :p

Tonni

• Gæst
« Svar #5 Dato: 08. Januar 2014, 19:10 »
Havde lige fem minutter på arbejde. Så lettede lidt på måtterne og kunne konstatere at bunden var så tør som man kan forvente med det vejr vi har haft de sidste måneder.
Dog var der en smule mere fugtigt ved det øverste af måtten inde ved speederen, op af konsolsiden...
Er bange for at enten er en af slangerne til varmeapparatet, eller selve radiatoren, utæt...
Efter bilen har stået åben i garagen, hele den sidste uge, lader det til at kondenseringen bliver formindsket hvis jeg ikke åbner for varmen (skruer helt ned) og slukker for blæseren.
Men tænder jeg for blæseren, eller sætter varme på, er den gal næsten før motoren bliver varm!

Det lader til jeg må se om jeg kan finde et sted med en god stor garage...

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 08. Januar 2014, 21:08 »
Hej
Det lyder da til at den er utæt i varmeapparat i kabinen, forsvinder der ikke kølevæske?
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Tonni

• Gæst
« Svar #7 Dato: 08. Januar 2014, 21:57 »
Hej Ole!

Det er også det jeg efterhånden er bange for! - Fyldte køleren op i går og så må jeg holde øje med den de næste par dage, og se om der er et svind. - Og hvis. Om der så er et mønster der kan sammenkædes med brug af varmen...

Jeg har en ven med en lift, men da han er offshore lige nu, må jeg bare vente med passende forsigtig brug af bilen! :(

Tonni

• Gæst
« Svar #8 Dato: 10. Januar 2014, 18:02 »
Hmm. Lige en opfølgning...

Desværre viser det sig at den efter 100 km har sænket vandstanden med 10-12 cm i køleren, så der er ikke tvivl om den skal pilles i! :(

Næste skridt bliver at komme ind og finde ud af om det er en o-ring, en slange eller "radiatoren" der er blevet syg!

Mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Tonni

Tonni

• Gæst
« Svar #9 Dato: 13. Januar 2014, 21:30 »
Opfølgning...

Den nåede så netop ikke at få ny radiator i!
d.d. Den 13/1 valgte en uforsigtig VW Transporter så at tilsidesætte færdselslovens §1, og parkere bag i min ellers velkørende bil...
Jeg holdt i et T-kryds, og skulle ind på tilkørselsvejen, fra den gennemgående. Ventede på fri bane for at foretage et venstresving, da modparten tog os direkte bagfra...
Resultater er at bagsmækken ikke kan åbnes, venstre bagdør binder og kofanger, bagtravers oma er beyond repair!

MEN TUSIND tak for de hjælpsomme råd jeg har fået superpjok, guppy og Ole S! Jeg ville ønske de ville have fået den til at leve lidt længere!

Med venlig hilsen
Tonni