Forfatter Emne: Bil trækker til venstre efter skift at bærearme?  (Læst 4625 gange)

Anderson

  • Gæst
Bil trækker til venstre efter skift at bærearme?
« Dato: 12. Februar 2014, 20:35 »
Hej alle sammen B)

Nu har jeg lige fået fikset motoren på bilen, så nu må jeg heller få fikset styretøjet.

For lidt mere end en uge siden skiftede jeg bærearmene på min Peugeot 206, da de var rent ud sagt livsfarlige! Men efter jeg har skiftet dem, er bilen begyndt at trække til venstre. Hvis jeg slipper rattet, drejer bilen sådan i små ryk mod venstre. Det "hakker" nærmest i rettet.

Jeg mistænker lidt mit højre tårnleje for at være gået, men er ikke helt sikker. Synes jeg kan mærke, når bilen er løftet op, at fjederen hakker når jeg drejer hjulet.

Når bilen står på jorden og jeg stille og roligt drejer rettet frem og tilbage, kan jeg høre en lille klonk lyd fra tandstangen - Måske også  defekte sporestænger eller defekt tandstang?

Mit spørgsmål er så bare, om det højre tårnleje godt nok kan skyldes, at bilen "hakker" imod venstre ;)?

På forhold tak :D

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bil trækker til venstre efter skift at bærearme?
« Svar #1 Dato: 12. Februar 2014, 22:59 »
Hej
Jeg tror ikke på at et defekt tårnleje ville kunne få bilen til at trække.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Anderson

  • Gæst
RE: Bil trækker til venstre efter skift at bærearme?
« Svar #2 Dato: 13. Februar 2014, 20:12 »
Altså der er ikke slør i styrekuglerne, og meget lidt spil i sporestængerne som beskrevet. Men gad vide om det er nok til den ved 5 km/t kan dreje rettet helt over i yderstilling på få meter? Ved højre fart udligner det lidt mere sig selv :)

Danni

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bil trækker til venstre efter skift at bærearme?
« Svar #3 Dato: 14. Februar 2014, 05:27 »
Jeg ville skifte tårnlejer og få bilen sporet.

Anderson

  • Gæst
RE: Bil trækker til venstre efter skift at bærearme?
« Svar #4 Dato: 14. Februar 2014, 11:35 »
Det er i hvert fald første skridt. Så må jeg håbe, at det er det som er skyld i at den trækker ;)

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bil trækker til venstre efter skift at bærearme?
« Svar #5 Dato: 15. Februar 2014, 04:10 »
Hvis den ved 5 km/t kan dreje rettet helt over i yderstilling, tror jeg sq der er noget andet galt end tårnleje, med mindre det er på vej ovenud af inderskærmen, hvilket burde kunne ses (Typisk fejl på gamle Ford Cortinaer). Og da fejlen er kommet efter skift af bærearme, ville jeg starte min søgen der, evt. sammenligne nye og gamle arme. Tårnlejet skal i hvert fald, efter min mening, være mere end alm. smadret for at dreje din bil så meget på få meter.
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Bil trækker til venstre efter skift at bærearme?
« Svar #6 Dato: 15. Februar 2014, 12:05 »
Hej
Jeg er helt enig med Guppy, fejlen vil jeg påstå skal finde andetsteds.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Bagger

  • Gæst
RE: Bil trækker til venstre efter skift at bærearme?
« Svar #7 Dato: 15. Februar 2014, 17:29 »
Jeg ville helt sikkert starte med at få sporet den, det skal man når man har rodet med styretøjet