Forfatter Emne: P-107 problemer med servostyring.  (Læst 1751 gange)

john-a-hansen

  • Gæst
P-107 problemer med servostyring.
« Dato: 09. Maj 2014, 10:13 »
Problemet begyndte for ca. 5 mdr siden med problemer efter motorstart ved at den elektriske servostyring ikke fungerede og man fik en advarsel ved at det røde P/S advarselslys lyste. Det gik ud efter få minutter og servostyrringen fungerede igen. Andre gange kunne man resette det ved at stoppe motoren afbryde tændingen og genstarte. Senere kom der en periode hvor alt var normalt igen, men herefter blev ferjlen permanent. Da der er tale om en "electric power assisted steering" mister man ikke totalt styrringen, men styrringen fungerer 100%, dog bliver den tung, som på gamle biler uden servostyrring.

Jeg ledte efter løsningen på internettet og kunne se at andre (også udenlandske) havde haft lignende problem, og at synderen oftest var servostyrringens elektriske kontrolboks. Andre havde skiftet såvel kontrolboksen som selve tandstangsstyrringen på autoriseret værksted, hvilket havde kostet 800£ (ca. 8000kr) !!! Jeg tør slet ikke tænke på hvad det havde kostet i DK.

Jeg valgte derfor at få Peugeot til at lave en fejlsøgning (ca.500kr) og de konstaterede også denne gang at det var servostyrringens el-styrreboks der var synderen. En ny ville koste 5000kr + arb. løn !!!

Jeg prøvede at få fat i en hos en autoophugger, hvilket også lykkedes, men de ville kun sælge som et sæt incl. tandstangsstyrringen til en samlet pris på 3000kr.

Løsningen fandt jeg ved en ophugger i Sverige, som jeg fandt på nettet, hvor jeg fik boksen incl. frakt for 1500 DKr.
Jeg bestilte den fredag og den var her tirsdag. Jeg udskiftede den selv, og alt var godt igen. :D

Boksen er placeret i venstre side under instrumentpanelet over koblingspedalen. Det er lidt bøvlet at komme til den øverste af de to skruer der holder den.

En anden mulighed er at der findes firmaer i bl.a. Tyskland som England der har specialiceret sig i at reparere bl.a. disse bokse. Prisen svinger imellem 1500 og 1800 kr incl. frakt og 2 års garanti. Søg evt. på part no. 89650-0H010