Forfatter Emne: 307 HDI problem  (Læst 8725 gange)

SteffenFriis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
307 HDI problem
« Dato: 15. Juli 2014, 20:07 »
Hej Peugeot Club

Jeg er lige kørt til syd frankrig i min bil, ingen problemer, indtil vi når 100 km fra Nice (20 km fra hvor vi skal bo), der holder vi en pause på 5 min, og da vi kører op på motorvejen igen melder den "ANTI POLLUTION FAULT" i displayet, og motorfejl lampen lyser. Bilen går ud midt på motorvejen, og vil ikke starte for 1-2 minutter.

Efter kort tid starter den igen, motorlampen lyser stadigvæk men vi formår at tilbagelægge de resterende 20 km uden problemer.

Da vi når frem står den 1 times tid, hvorefter vi skal bruge den igen - Her er alle fejl væk og bilen virker som altid. Indtil idag.

Idag skal vi køre 40 km (frem og tilbage) til stranden, og frem sker der intet.. Da vi skal hjem og når vi er 8 km fra hjemmet melder den samme fejl, og det virker som at turboen dør.

Jeg mister stort set alle HK, og bilen kan kun køre mellem 2.000 til 3.000 omdrejninger pr. gear.

Selv på lige strækning har den svært ved at trække sig afsted i 5 gear.

Vi når frem tager noget at spise, og 30 minutter senere melder den stadigvæk fejlen.. Da jeg starter bilen og begynder at køre virker alt normalt, men hurtigt kan jeg mærke det føles som at turboen er væk når jeg rammer det 3 gear.

Jeg har ingen idé om hvad der kan være galt, og de folk jeg spørger siger det er "partikel filteret der er stået af" hvilket er lidt mystisk da sådan et slet ikke er i bilen ;).

Peugoet 307, HDI 90 HK
Årgang 2004
5D Hatchback
Kørt 191.000 km

Nogle der har en idé om hvad det kan være ? Og hjælpe mig, jeg kan næppe køre hjem med 20-30 HK (som det føles til at have).

Så bliver det hvertfald en lang tur.

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: 307 HDI problem
« Svar #1 Dato: 15. Juli 2014, 21:08 »
Det er sgu svært at sige, hvad det kan være. Bilen går i nødprogram, så derfor den reducerede træk kraft. Du er næsten nødt til at få en tester på, for at se, hvad der er galt (sådan én har de helt sikkert på et værksted i Frankrig :))
Det er muligvis din LMM eller EGR der driller, men det kan også være så meget andet.
« Senest Redigeret: 15. Juli 2014, 21:09 af sgt »
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

SteffenFriis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307 HDI problem
« Svar #2 Dato: 15. Juli 2014, 21:13 »
LMM og EGR er rent volapyk for mig.. Men det lyder dyrt?..

Jeg har kontakt med et værksted i nærheden hvor han kan engelsk (sådan da), og tid får jeg imorgen, men vil gerne vide lidt om hvad der er galt selv, inden jeg får taget røven hernede ? :-)

Hvad er en LMM og EGR?

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.056
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: 307 HDI problem
« Svar #3 Dato: 15. Juli 2014, 21:46 »
Citér
Hej.
Egr ventilen recirkulerer udstødningsgassen.
Lmm er formentlig luft-mængde-måleren. Lige nøjagtig den gjorde at min 406'er føltes som en lille tigerunge i stedet for en brølende løve ;-)
Fejlen vil formentlig afsløres med en tester. I nogle tilfælde med periodisk fejl f.eks i relæ til højtrykspumpen  kan man nøjes med at slette fejlen.
I enkelte tilfælde kan du "slette" periodiske fejl ved at afmontere batteriepolerne i 10 min.
mvh
og god tur hjem....

mht priser:
luftmængdemåler 1000 kr og max 10 min til montering
egr ca det samme og en time til monterig da den kan drille lidt

priserne er ca priser og delene kan findes til både det halve og det dobbelte....
« Senest Redigeret: 15. Juli 2014, 21:55 af superpjok »
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

SteffenFriis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307 HDI problem
« Svar #4 Dato: 21. Juli 2014, 23:45 »
Hej alle

Jeg har nu haft den på værksted hernede, og de havde sat computeren til, og kunne ikke finde nogle fejl på bilen.

De prøvede ellers i en times tid, men det lykkedes dem altså ikke, og umiddelbart kan jeg kun "fremkalde" fejlen når bilens kølevand (eller den der temp. måler ved speedometeret) når 90 grader.

Har lige været ude og køre 50 km (samme strækning hvor jeg kun kunne køre 25 km på højlysdag) og der kom ingen alarm.

Jeg prøvede også at fjerne polerne (den ene), hvilket ikke hjalp på noget udover at jeg måtte indstille dato og klokken igen..

Efter jeg har haft fjernet + polen, er der opstået et nyt problem - Et jeg kan leve med men nu spørger jeg lige kort (mest dig Superpjok).

Normalt når du læser via fjernsystemet fra din nøgle, og holder den nede (låse knappen) i 5 sek, så ville bilen automatisk rulle alle vinduerne op hvis de var åbne. Efter jeg har haft polen af batteriet oplever jeg dog at den nægter at lukke venstre rude.. Men ruden virker fint når den skal køres op manuelt. Ved du hvad det skyldes ? :P

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 307 HDI problem
« Svar #5 Dato: 22. Juli 2014, 01:50 »
Citér
SteffenFriis skrev:
Hej alle

Jeg har nu haft den på værksted hernede, og de havde sat computeren til, og kunne ikke finde nogle fejl på bilen.

De prøvede ellers i en times tid, men det lykkedes dem altså ikke, og umiddelbart kan jeg kun "fremkalde" fejlen når bilens kølevand (eller den der temp. måler ved speedometeret) når 90 grader.

Har lige været ude og køre 50 km (samme strækning hvor jeg kun kunne køre 25 km på højlysdag) og der kom ingen alarm.

Jeg prøvede også at fjerne polerne (den ene), hvilket ikke hjalp på noget udover at jeg måtte indstille dato og klokken igen..

Efter jeg har haft fjernet + polen, er der opstået et nyt problem - Et jeg kan leve med men nu spørger jeg lige kort (mest dig Superpjok).

Normalt når du læser via fjernsystemet fra din nøgle, og holder den nede (låse knappen) i 5 sek, så ville bilen automatisk rulle alle vinduerne op hvis de var åbne. Efter jeg har haft polen af batteriet oplever jeg dog at den nægter at lukke venstre rude.. Men ruden virker fint når den skal køres op manuelt. Ved du hvad det skyldes ? :P


Du skal køre vinduet helt ned, derefter lukker du vinduet igen i små ryk til det er helt lukket, nu holder du så knappen inde et øjeblik, nu åbner og lukker du så lige en enkelt gang, så nu skulle det virke igen
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

acdk

  • Gæst
RE: 307 HDI problem
« Svar #6 Dato: 22. Juli 2014, 07:55 »
hej jeg har også haft et problem med min peug  oghavde den til mek, kan kunne ikke finde fejlen, heller ikke med en bosch tester  jeg kørte den på peug værksted det tog under 10 min at finde fejlen dvs de 8 min til opsætning og opstart af com. det kosted 200 kr og de var yderst

SteffenFriis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307 HDI problem
« Svar #7 Dato: 22. Juli 2014, 11:29 »
Citér
acdk skrev:
hej jeg har også haft et problem med min peug  oghavde den til mek, kan kunne ikke finde fejlen, heller ikke med en bosch tester  jeg kørte den på peug værksted det tog under 10 min at finde fejlen dvs de 8 min til opsætning og opstart af com. det kosted 200 kr og de var yderst


Var det med vinduet eller med den der møg irriterende 'Anti Pollution Faulty' ?..

aanonymoss

  • Gæst
RE: 307 HDI problem
« Svar #8 Dato: 22. Juli 2014, 19:44 »
Vores er en benzin og det var tændspolen.

binx

  • Gæst
RE: 307 HDI problem
« Svar #9 Dato: 22. Juli 2014, 20:02 »
Lidt "sjovt" at det er i Frankrig, for vil var ude for nøjagtigt det samme ( det med max 3000 omdr ) i Frankrig sidste år. Jeg var ved at skide en kamel og var bange for ferien sku ende der, men kørte bilen i 3000 omdr i ca 20-30 min, og pludselig kom en skarp duft, og næste gang bilen blev slukket og startet var det væk. Bilen har ikke døjet med noget som helst siden, så hvad det var ved jeg ikke.... Men prøv og kør en tur på motorvejen og hold så høje omdrejninger du kan i så lavt gear som muligt ( gerne 3 )
Det virkede for mig

SteffenFriis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307 HDI problem
« Svar #10 Dato: 25. Juli 2014, 11:09 »
Citér
binx skrev:
Lidt "sjovt" at det er i Frankrig, for vil var ude for nøjagtigt det samme ( det med max 3000 omdr ) i Frankrig sidste år. Jeg var ved at skide en kamel og var bange for ferien sku ende der, men kørte bilen i 3000 omdr i ca 20-30 min, og pludselig kom en skarp duft, og næste gang bilen blev slukket og startet var det væk. Bilen har ikke døjet med noget som helst siden, så hvad det var ved jeg ikke.... Men prøv og kør en tur på motorvejen og hold så høje omdrejninger du kan i så lavt gear som muligt ( gerne 3 )
Det virkede for mig


Min bil har fået sit eget liv, nu gider den ikke melde fejl efter jeg skiftede pærer. Jeg har bedt om en tid ved Peugeot i Fréjus, og den tid er på tirsdag - Der sætter de en tester på (just to be sure), også må vi se hvad den melder.

Men igår da den meldte fejl, der slukkede jeg motoren bagefter, så ville den ikke starte i 1-2 minutter. Da den så kom, kørte den fint igen (dog stadigvæk med fejl) men motorkræften var der.

Men jeg holder lige tråden opdateret, i tilfælde af at folk med samme problem har en idé om hvad der skal gøres.

SteffenFriis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307 HDI problem
« Svar #11 Dato: 30. Juli 2014, 21:20 »
Nå en lille update

Den har været til mekaniker hernede (Peugeot) og da de fik sat en tester på, konstaterede fejl i noget med diesel føleren og skiftede den..

Total pris 300 EUR..

Idag er problemet kommet igen, og skal ind med den igen imorgen kl 8. Det ligner lidt at jeg må udskyde hjemturen til DK da det er tvivlsomt om den er færdig til weekenden.
« Senest Redigeret: 31. Juli 2014, 18:35 af SteffenFriis »

SteffenFriis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307 HDI problem
« Svar #12 Dato: 31. Juli 2014, 18:31 »
Endnu en update.

Nu har man haft en tester på igen, og har fundet ud af at det ikke kun var mit dieselfilter og føleren den var gal med.

Nu er dieselpumpen (højtrykspumpen) også stået af, og det koster så lige 1200 €

Nu er vi oppe på 1500 €, og jeg har måtte forlænge min ferie hvertfald en uge da delene til pumpen skal bestilles hjem.

acdk

  • Gæst
RE: 307 HDI problem
« Svar #13 Dato: 02. August 2014, 09:11 »
det var også fejlen på min peug.  det var højtryks regulatoren på pumpen der ikke fungerede. på peg værksted kostede den 4000- + moms og en uoriginal 1700- + moms dvs  at det er en bosch men ikke i en peug  æske . jeg har senere fundet ud af man kan købe et nyt paknings sæt  - o ring og støtte ring til regulatoren da det typisk er dem der er blevet slidt. koster ca 35 kr

SteffenFriis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 20
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 307 HDI problem
« Svar #14 Dato: 04. August 2014, 22:23 »
Så blev det skiftet..

Og nu virker det :)..

Inden da havde jeg kontakt til C.A. Larsen i Odense NV, og spurgte deres værkfører til råds inden jeg bestemte mig for at punge ud - Primært pga. deres ringe engelsk, og han fortalte at det kostede 8900 kr (eksl. montering og testing) i Danmark, så han mente prisen var OK.

Så jeg bestilte, og nu virker det.

Det var dyrt og jeg håber ikke andre kommer ud for det samme - Tak for hjælpen og de råd jeg har fået, det har været super i en stresset situation.