Forfatter Emne: Sporing efter skift af tårnleje  (Læst 3426 gange)

JesperTroelsgaard

  • Gæst
Sporing efter skift af tårnleje
« Dato: 28. Oktober 2014, 09:59 »
Hejsa

Jeg har en Peugeot 406 1.8 stationcar fra 1997.

Den har netop fået 2 nye SKF tårnlejer foran. De gamle var nedslidte og der var næsten ingen kugler i. ;)

Nu trækker bilen lidt mod højre, når jeg kører.

Udskiftningen foregik ved, at jeg komprimerede fjederen, afmonterede støddæmperen i toppen og kunne få det gamle leje ud og det nye leje ind. Med andre ord, var støddæmperen ikke afmonteret og styrkugle m.v. var ikke afmonteret. Herefter blev det samlet igen.

I samme omgang satte jeg vinterhjul på samt udluftede bremserne (venstre foran, højre foran, venstre bag og højre bag).

Mit spørgsmål går på, om det er normalt, at bilen skal spores efter tårnlejerne er skiftet eller om der er noget andet, jeg skal undersøge først?

sgt

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 332
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • sgt
RE: Sporing efter skift af tårnleje
« Svar #1 Dato: 28. Oktober 2014, 11:20 »
Har du undersøgt bærekugler og styrekugler for slør? De kan godt få den til at trække til siden.
307 T6 SW 2.0 HDi Griffe (RHR) 2005 160.000km
406 st.car 2.2 HDi (4HX) TS 2001 295.000km, solgt

JesperTroelsgaard

  • Gæst
RE: Sporing efter skift af tårnleje
« Svar #2 Dato: 28. Oktober 2014, 11:26 »
Styrekuglerne er skiftet for ca. 1 års tid siden. De virkede ganske fine.

Kan en rotation af fjederen skylde, at den trækker skævt? Altså, hvis fjederen ikke er helt 100% samme sted i fjederskålen, som inden operationen?

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Sporing efter skift af tårnleje
« Svar #3 Dato: 29. Oktober 2014, 05:08 »
Med en måde du har skiftet lejet (Har selv tænkt på om man kunne det) kunne det måske tænkes at du alligevel har rykket så meget i fjederbenet at den er gået ud af justering, hvor støddæmperen er fastgjort for neden. Ellers er der noget i toppen der ikke passer sammen. Kan ikke se at fjederen skulle kunne lave det du beskriver. Hvis dine vinterdæk er slidt på en uheldig måde, eller du har monteret dem "Baglæns" kunne det måske også have indflydelse. Men det burde kun være hjulets Camber-Vinkel der har ændret sig. Og det er ikke en større historie at få den chekket.
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

JesperTroelsgaard

  • Gæst
RE: Sporing efter skift af tårnleje
« Svar #4 Dato: 30. Oktober 2014, 11:30 »
Det var egentlig rimeligt simpelt at skifte uden afmontering, selvom der ikke er så meget plads i toppen. Idet jeg ikke har afmonteret fjederbenet tænker jeg, at Camber må være den samme. Dog ved jeg, at fjederen ikke er 100% samme sted, som da jeg startede - og det kan måske påvirke.

Ingen af bremserne hænger.

Jeg vil i dag lige undersøge, om lejerne sidder korrekt. Jeg skruer lige de 3 top skruer ud og måler ned - for at se, om det er noget, som er skævt.

Så tænker jeg at smide sommerhjulene på igen, for at se, om det er dækkene.

Hvis alt er OK, må jeg lige en tur til Point-S, som kan spore for kr. 799,- inkl. justering.
« Senest Redigeret: 30. Oktober 2014, 13:13 af JesperTroelsgaard »

JesperTroelsgaard

  • Gæst
RE: Sporing efter skift af tårnleje
« Svar #5 Dato: 31. Oktober 2014, 09:38 »
Opdatering:

Sporing i dag og bilen kører fint.
Dog, når jeg har drejet skarpt til højre, så trækker den igen - når jeg så drejer skarpt mod venstre, så holder den op.

Jeg tror, at det højre tårnleje låser eller at der er en eller anden form for modstand deroppe.

Hvilket råd kan I give? Skal jeg give det en gang fedt spray, og så håbe på, at det går i sig selv?

Jeg tænker, at det må være en eller anden modstand mellem top og bund delen af topskålen, som støder mod hinanden.

Jeg tænker også, at med den kraft, som fjederen har, så kan lejet ikke komme til at sidde skævt, så det virker i 90% af tiden og låser i 10%?
« Senest Redigeret: 31. Oktober 2014, 12:07 af JesperTroelsgaard »