Forfatter Emne: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi  (Læst 6578 gange)

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
« Dato: 17. Oktober 2018, 10:09 »
Hej Forum

Min ellers dejlige Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk fra 04/2007 der har gået 195.000km, er begyndt at kunne glide i koblingen hvis man har været lidt hård ved hende, og så lugter hun også lidt.
Det kræver selvfølgelig en ny kobling, men hvordan med svinghjulet? Er der nogen måde at vide om svinghjulet er dårligt, uden at kigge hende for meget under skørterne? Eller bør man bare gøre det, da de har det med at være klar til udskiftning, og man alligevel har skidtet pillet fra hinanden?

Skifter det selv med en kammerat, så det er kun omkostninger til stumperne. Kobling koster ca 800kr, kobling og svinghjul ca 2700kr.

Tillægsspørgsmål! Tror den kommer standard med dobbeltmassesvinghjul, og hvis det skal skiftes, bør jeg så købe nyt dobbelt eller enkeltmasse?
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)

Kolbe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 60
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
« Svar #1 Dato: 18. Oktober 2018, 06:33 »
Jeg ville skifte det, når det nu er et DM svinghjul og de bliver trætte.

Hvis du vil ombygge den til enkeltmasse, så har Autodoc et sæt med kobling og svinghjul til 2342kr

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.057
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
« Svar #2 Dato: 18. Oktober 2018, 08:39 »
Jeg skiftede til enkeltmasse svinghjul på en 406 HDI for nogle år siden - det fungerede perfekt!

mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
« Svar #3 Dato: 18. Oktober 2018, 10:56 »
Hvor stor forskel er der i holdbarheden på enkelt og dobbeltmasse, og hvor stor forskel er der i komfort?

Regner med at købe dette sæt, som er dobbelt: https://www.bildeleshop.dk/sachs/1219780
Men det ville også være muligt at købe dette enkelt: https://www.bildeleshop.dk/valeo/1110369

De små 300kr i forskel er ikke relevant  :)
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.057
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
« Svar #4 Dato: 18. Oktober 2018, 14:39 »
Dobbeltmassehjul holder måske 2 -300000 km - afhængigt af træskoene.... enkeltmasse i princippet evigt.

Jeg syntes ikke der var forskel i komfort..

mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
« Svar #5 Dato: 18. Oktober 2018, 15:45 »
Okay, det er i hvert fald også 100.000km mere end jeg beholder bilen, så tror det ender med en dobbelt masse :)

Takker mange gange for hjælpen.
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.533
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
« Svar #6 Dato: 18. Oktober 2018, 22:16 »
I princippet er en dobbelt masse kobling mere skånsom ved gearkassen, specielt synkromesh ringene, da koblingspladen skal bringes op i samme hastighed som det gear man vælger, det er specielt belastende ved hårde nedgearinger. Koblingspladen til en dobbeltmasse kobling har ingen tunge ekstra dele i navet som pladen til en traditionel kobling, det gør den meget nemmere at sætte hurtig op i omdrejninger.
Jeg tror nu ikke det har den store betydning i moderne gearkasser, men det  var et problem i f.eks. gamle minier hvor synkromesh ringene kun har den halve diameter af moderne ringe, her ville en dobbeltmasse kobling have været en klar fordel, men det var vist ikke opfundet dengang.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Kolbe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 60
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
« Svar #7 Dato: 19. Oktober 2018, 07:09 »
Hvor stor forskel er der i holdbarheden på enkelt og dobbeltmasse, og hvor stor forskel er der i komfort?

Jeg synes at man godt kan mærke lidt ekstra "ryk" ved gearskift, så hvis jeg skal skifte svinghjul igen, bliver det tilbage til dobbeltmasse igen

RTCallesen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Ny kobling på Peugeot 407 1.6hdi
« Svar #8 Dato: 19. Oktober 2018, 08:15 »
Tak for de ekstra svar  :D

Jeg holder mig til en dobbeltmasse, netop på grund af komforten.
Peugeot 407SW 1.6HDi 110hk 04/2007 242.000km (Solgt)
Peugeot 207SW 1.6HDi 92hk Millesim 09/2010 170.500km (Solgt)