Forfatter Emne: Startbesvær  (Læst 11058 gange)

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #15 Dato: 21. December 2016, 09:02 »
Citér
jop skrev:
Har set et lignende problem på en 307 HDI 2.0 (DW10ATED). Årsagen var, at brændstofpumpen ikke gav nok tryk til at motoren kunne starte. Motorstyringen aktiverer ikke indsprøjtningsdyserne førend common rail trykket er over en vis minimumsværdi - derfor lyder motoren helt død indtil da.

PP2000 gav følgende målinger når den tørnede på starteren:

- Motorens omdrejningshastighed: 225 o/m
- Målt brændstoftryk: 204 bar
- Forskel mellem målt brændstoftryk og grundværdi for brændstoftryk: 175 bar
- Diesel trykregulatorens RCO: 40%

Bemærk 'Forskel mellem målt brændstoftryk og grundværdi for brændstoftryk' - motorstyringen har bedt om 175 bar større tryk end pumpen kan levere ved 225 o/m, d.v.s. 204 + 175 = 379 bar.

(RCO er duty-cycle signalet til trykregulatoren som sættes fast til 40% under start, så snart motoren er i gang regulerer den ned til en lavere værdi - ca. 18 %)

Et sprøjt dieselstart får motoren til at tænde (på dieselstart gassen), dette øger omdrejningstallet hvorefter pumpetrykket kommer over minimumsgrænsen og motoren starter.

Man kan muligvis også få omdrejningstallet under tørning lidt op ved at have forbrug på batteriet (lys tændt m.v.) førend man prøver at starte. Det varmer batteriet op og giver det lidt større kapacitet, men måske nok til at brændstoftrykket når op over minimumsgrænsen.

Problemet blev løst ved at udskifte de små o-ringe under de tre dæksler på højtrykspumpen - ca. 4 stk. var beskadigede. Herefter kunne højtrykspumpen levere det krævede tryk under tørning. Man kan købe pakningssæt til de fleste højtrykspumper.


Det er bestemt en mulighed og er også selv rimelig sikker på at fejlen ligger i brændstof systemet, nu skal jeg så bare finde ud af hvor...
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #16 Dato: 23. December 2016, 08:14 »
Prøvede her til morgen at bruge håndpumpe inden jeg starter bilen, men synes desværre bare at det gjorde problemet værre, nåede at tælle til 20 inden bilen startede.
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #17 Dato: 23. December 2016, 12:07 »
Prøv at tjekke fejlloggen i PP2000.. Se om der optræder en "startspærre fejl" der er periodisk..

Ved godt at det ER et skud i tågen ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #18 Dato: 23. December 2016, 12:56 »
Ingen fejl melder den...
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #19 Dato: 23. December 2016, 18:45 »
Citér
toyota skrev:
Ingen fejl melder den...


MÅSKE ??? misforstår du hvad jeg mener med "fejlloggen"..

Hvis man kikker i den (medmindre at den er slettet) så vil alle fejl være logget med km tal. Og dér ser man MÅSKE mere end ved en almindelig diagnose.. Og også laaaaangt tilbage i bilens liv ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Startbesvær
« Svar #20 Dato: 23. December 2016, 19:12 »
Har du prøvet at lave en parametermåling når du starter den, brændstoftrykket skulle meget gerne være på 250 bar eller højere
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #21 Dato: 23. December 2016, 21:48 »
Citér
pug407aut skrev:
Har du prøvet at lave en parametermåling når du starter den, brændstoftrykket skulle meget gerne være på 250 bar eller højere


Den starter når den når op på ca 130 bar og derefter er den lynhurtigt oppe på 313 bar.
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Startbesvær
« Svar #22 Dato: 24. December 2016, 12:27 »
Citér
toyota skrev:
Citér
pug407aut skrev:
Har du prøvet at lave en parametermåling når du starter den, brændstoftrykket skulle meget gerne være på 250 bar eller højere


Den starter når den når op på ca 130 bar og derefter er den lynhurtigt oppe på 313 bar.

Hvor lang tid er den om at nå de 130 bar.
Evt et lydklip af hvor du prøver at starte den om morgenen, og her er det startermotorens lyd der er brug for.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #23 Dato: 25. December 2016, 22:30 »
Det er lidt forskelligt hvor lang tid der går, men har måttet opgive projektet midlertidigt, da bilen Idag valgte at smide gearene/koblingen, så den er sendt på værksted.
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #24 Dato: 06. Januar 2017, 16:13 »
Har lagt et lille klip på youtube, den starter dog "hurtigt" 6 sek., lige fortiden bruger den over 10 sek.

https://www.youtube.com/watch?v=zmjjGtV_EvI&feature=youtu.be
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

HDI ejer

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #25 Dato: 11. Januar 2017, 22:46 »
Har du været diverse El-stik igennem til følere osv? Der kan være ir et sted som kan drille og skabe trælse problemer.

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #26 Dato: 31. Januar 2017, 14:19 »
Har nu fundet ad af, at hvis jeg parkere med fronten opad, så er den de 10-15 sekunder om at starte om morgenen, men holder den med fronten nedad, så tager det kun ca. 5 sek.
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #27 Dato: 31. Januar 2017, 14:22 »
Citér
toyota skrev:
Har nu fundet ad af, at hvis jeg parkere med fronten opad, så er den de 10-15 sekunder om at starte om morgenen, men holder den med fronten nedad, så tager det kun ca. 5 sek.


Så er det jo løst ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Startbesvær
« Svar #28 Dato: 01. Februar 2017, 00:49 »
Citér
toyota skrev:
Har nu fundet ad af, at hvis jeg parkere med fronten opad, så er den de 10-15 sekunder om at starte om morgenen, men holder den med fronten nedad, så tager det kun ca. 5 sek.

Det kunne tyde på at det er starteren der er ved at gå fra hinanden
Det kan være huset der sidder lidt løs på soklen, og skal bare spændes til.
Jeg har selv været der hvor man skal malke batteriet helt ned til 9 volt før den starter, pga det meget store ekstra ampere forbrug
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #29 Dato: 01. Februar 2017, 09:18 »
Citér
toyota skrev:
Har nu fundet ad af, at hvis jeg parkere med fronten opad, så er den de 10-15 sekunder om at starte om morgenen, men holder den med fronten nedad, så tager det kun ca. 5 sek.


Nu er vi måske tilbage til trådstarten.. Et brændstoffilter med 20.000 km på bagen.

På så gammel en diesel dyt, KAN det meget vel være delvist stoppet..

Og alt efter hvor meget bilen står med snuden nedad, så er der MÅSKE en forklaring på hvorfor det fænomen hjælper ??

En naturlov vil jo alt andet lige (Med røven/tanken) hævet betyde, at der er en smule mere brændstoftryk på filteret. Og måske lige det, der ved en koldstart, overvinder et delvist stoppet filter ???
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online