Forfatter Emne: Fesen varme 406 1.8  (Læst 7346 gange)

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Fesen varme 406 1.8
« Svar #15 Dato: 11. Marts 2017, 04:38 »
Ja der tænker jeg jo så omvendt - Hvis slangerne er lige varme, tilgang og afgang, så siger det mig at der da må være godt flow gennem radiatoren. Hvis der var væsentlig forskel kunne det vel nærmere tyde på tilstopning. Med mindre der er monteret en shunt-ventil der åbner hvis ikke der er gennemgang i radiatoren. Det tvivler jeg dog på er monteret, og har helle ikke set det før. Tror jeg fortsætter med "Spjældanalysen" Vender tilbage med nyt når jeg får min krop ned i den højde der kræves for en adskillelse af det :)

PS! Mine mail adviseringer var endt i spam-mappen - Det plejer de dog ikke gøre. Men det er vel et led i terrorbekæmpelsen :)
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Fesen varme 406 1.8
« Svar #16 Dato: 11. Marts 2017, 12:08 »
Citér
Guppy skrev:
Ja der tænker jeg jo så omvendt - Hvis slangerne er lige varme, tilgang og afgang, så siger det mig at der da må være godt flow gennem radiatoren. Hvis der var væsentlig forskel kunne det vel nærmere tyde på tilstopning. /quote]

Der falder din teori til jorden. Hvis begge slanger er lige varme, så er der ingen afkøling i varmeapparatet.. Eller kun meget lidt.

Måske en spjæld fejl ?? Men er der meget lidt flow gennem varmeelementet, så kan begge slanger sagtens være varme.. Endda meget varme.

På samme måde som hvis du åbner en vandhane i køkkenet. Fuldt tryk på det varme vand, eller bare en svag stråle, så mærkes vandet lige varmt ;)
« Senest Redigeret: 11. Marts 2017, 12:11 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Fesen varme 406 1.8
« Svar #17 Dato: 12. Marts 2017, 13:45 »
Citér
mikhan skrev:
Citér
Guppy skrev:
Ja der tænker jeg jo så omvendt - Hvis slangerne er lige varme, tilgang og afgang, så siger det mig at der da må være godt flow gennem radiatoren. Hvis der var væsentlig forskel kunne det vel nærmere tyde på tilstopning. /quote]

Der falder din teori til jorden. Hvis begge slanger er lige varme, så er der ingen afkøling i varmeapparatet.. Eller kun meget lidt.

Måske en spjæld fejl ?? Men er der meget lidt flow gennem varmeelementet, så kan begge slanger sagtens være varme.. Endda meget varme.

På samme måde som hvis du åbner en vandhane i køkkenet. Fuldt tryk på det varme vand, eller bare en svag stråle, så mærkes vandet lige varmt ;)


Nææhh! Ikke enig - enig om det kan være en spjældfejl, og vil stadig meget gerne vide hvor jeg skal lede efter det spjæld. Enig i der ikke foregår afkøling i legemet. Men så tror jeg også enigheden ophører. Med min viden om kedelteknik/varmeoverførsel så vil jeg påstå at en stor mængde vand af en given temperatur til hver en tid vil bære mere energi/varme end end en mærkbar mindre mængde. Skulle jeg sætte min hånd under den varme køkkenhane ville jeg også foretrække mindst muligt vand ud af hanen :)

Men skidt med vi ikke er enige ;) Bare en ville fortælle mig hvor f***** jeg finder det spjæld
« Senest Redigeret: 12. Marts 2017, 13:46 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Fesen varme 406 1.8
« Svar #18 Dato: 12. Marts 2017, 14:04 »
Enig eller ej ;)

Det er et faktum at ældre varmeelementer af visse årsager ( måske tæring ?? ) lader vandet smutte direkte mellem indløb og udløb. Uden at tage den normale vej gennem hele elementet. I de tilfælde, så er der næsten samme temperatur på indløb og udløb. Uden at bilen varmer en snus.

Det var sådan set det jeg mente ;)

Men på visse biler, så KAN man bedre se diverse spjæld, hvis man afmontere luftindtagsgitteret ude ved forruden.. (dog uden garanti )
« Senest Redigeret: 12. Marts 2017, 14:16 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Fesen varme 406 1.8
« Svar #19 Dato: 14. Marts 2017, 00:11 »
Citér
mikhan skrev:
Enig eller ej ;)

Det er et faktum at ældre varmeelementer af visse årsager ( måske tæring ?? ) lader vandet smutte direkte mellem indløb og udløb. Uden at tage den normale vej gennem hele elementet. I de tilfælde, så er der næsten samme temperatur på indløb og udløb. Uden at bilen varmer en snus.

Det var sådan set det jeg mente ;)

Men på visse biler, så KAN man bedre se diverse spjæld, hvis man afmontere luftindtagsgitteret ude ved forruden.. (dog uden garanti )


Jo - men hvis det er tilfældet så vil vandmængden jo også være den samme ind/ud og temperaturen dermed den samme. Da jeg var i lære (1977) var der stadig reson i at reparere ting i stedet for at skifte dem, og kan huske vi fik loddet nye elementer ml. top og bund på kølere/Varmelegemer ved et firma der havde specialiseret sig kun i det. Dette var naturligvis spændende at kigge på når de gjorde. Det jeg vil frem til er: Den måde elementerne var opbygget på i 1977 gav absolut ingen mulighed for at det du skriver kan lade sig gøre. Ved godt det er mange år siden, og elementer sikkert er anderledes i dag. Men hvis vandet i sådan et bar skulle ind og vende, ville det ikke blot kræve en utæthed, men også at der pludselig blev direkte forbindelse ml. kamrene i nærheden af slangetilslutningerne. Jeg har aldrig set det ske men som sagt er jeg også gammel ;)

Leder videre efter mit spjæld - og input ang. dette er stadig velkomne.

MVH Flemming
« Senest Redigeret: 14. Marts 2017, 00:12 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Morten Francis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Fesen varme 406 1.8
« Svar #20 Dato: 31. Oktober 2017, 16:12 »
Hej Flemming.

Fandt du nogen sinde det spjæld, og har du fået varmen tilbage i bilen? Jeg har samme problem nu.
Kun fesen varme.

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Fesen varme 406 1.8
« Svar #21 Dato: 02. November 2017, 01:00 »
Hej Morten

Nej, frøs resten af sidste vinter, og besluttede at det var skønnere at pusle med om sommeren, hvilket så heller ikke blev til noget. Der gik lidt fnidder i indlæggene her, mener det var Holt der nævnte spjældet, men det lykkedes mig aldrig at finde noget brugbart. Det kunne jeg så måske selv være kommet med hvis jeg havde gidet at skille det ad.

Jeg gjorde noget andet for ikke så længe siden. Jeg kørte bilen varm og lod den stå i tomgang. Så åbnede jeg udluftningsskruen (Kan ikke huske om der sidder to) Men den ved varmeslangen jeg antog var afgang, længst mod bilens venstre side. Så fik den lov at stå og snøvle i  ca 1½ time. Og jeg bilder mig faktisk ind at den varmer meget bedre nu. Men det kommer jo først på rigtig prøve når det bliver koldt.

Tror ikke jeg kommer i gang med at lede efter det spjæld, da jeg nok skifter bil inden for kort tid (Har arvet :) )

Men det med udluftningen er nemt prøvet, og husk selvfølgelig at toppe op med kølevædske under processen.
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)