Forfatter Emne: Prissætning på bil?  (Læst 2111 gange)

SkovHugger

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 17
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • Sdr. Felding
Prissætning på bil?
« Dato: 28. Oktober 2018, 06:11 »
Goddag Peugeot-nørder.

Det er velkendt at værditabet på en bil er ca. 45 % de første 3 år og ligeledes ca 45 % af restbeløbet de næste 3 år og at en bil når "scrap value" efter ca. 15-16 år.
Altså alt andet lige: Bilen taber i værdi samtidig med at den bliver ringere og ringere.

Mit tilfælde er lidt specielt og jeg har en formodning om at jeg har nået det magiske punkt og vendt udviklingen, hvor bilen rent faktisk bliver mere værd og mekanisk/teknisk bedre og bedre.
Jeg mener at have været igennem ALLE 306'erens svage punkter, bla. bagbro og venstre bagskærm og et langt stykke hen af vejen er der tale om en ny bil i kraft af de mange dele som er skiftet

I næste uge skal der skiftes udtræksleje og kobling samt endnu en undevognsbehandling og jeg runder dermed det skræmmende beløb kr. 185.000 i dokumenterede mekaniker-udgifter på 3 år.
Der findes IKKE rust i bilen, den står med skinnende original lak og den bundsolide HDI-maskine som ligger ude foran lyder fabriksny.

Det er en anelse kækt, men jeg vil godt vove den påstand at det er Danmarks mest velholde Peugeot 306 HDI stationcar med alle chancer for at blive en veteranbil.
Der er ingen ekstraudstyr monteret og bortset fra cyklonefælgene hentet fra en GTI som klæder bilen utroligt godt, fremstår bilen fuldstændigt orginal og autentisk, som da den rulle af samlebundet nede i Frankrig for 19 år siden.
Hvad kan sådan en bil være værd?
« Senest Redigeret: 28. Oktober 2018, 09:38 af SkovHugger »
Peugeot 306 2,0 HDi st.car, 1999
340.000 km på klokken

AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
Sv: Prissætning på bil?
« Svar #1 Dato: 28. Oktober 2018, 09:52 »
Min erfaring med de biler som jeg har haft igennem møllen som dig, er at de bliver ikke mere værd, i bedste fald er de lidt letter at sælge, folk se ikke på stand og vedligehold på bilen, men ser hvad de kan købe en magen til for, og hvornår den er synet  ::)
Peugeot 207 RC

SkovHugger

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 17
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • Sdr. Felding
Sv: Prissætning på bil?
« Svar #2 Dato: 28. Oktober 2018, 11:13 »
Hej Axel

Du har nok desværre ret. :'(
Grunden til jeg spørger er, at jeg lige har valgt at få kaskoforsikring på bilen grundet den store risiko der er for at ramme et rå- eller krondyr når jeg kører hjem fra arbejde klokken lort om natten.

Iflg. IF-forsikring skal det gøres inden bilen fylder 20 år, og til min overraskelse sender de ikke længere en taksator ud for at vurdere bilen inden kasko-forsikring.

En omfattende frontskade forårsaget af mødet med et krondyr kan blive ganske bekostelig hvis forsikringen vurderer bilen efter 306'erenes nuværende gennemsnitlige værdi.
Mig bekendt findes der ikke flere nye forskærme og kølerhjelme i Europa og den nye venstre bagskærm jeg fik monteret var den absolut sidste i Europa som det lykkedes mig at finde i Liverpool.

Så spørgsmålet er om jeg burde afmelde kasko-forsikringen hvis bilen vurderes så lavt som du siger?
Peugeot 306 2,0 HDi st.car, 1999
340.000 km på klokken

AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
Sv: Prissætning på bil?
« Svar #3 Dato: 28. Oktober 2018, 11:49 »
Jeg har haft en del 306 og 205 cab. hvis du ser priser på dem, så svinger de meget, jeg fik desværre totalskadet en meget fin 205 CTI for nogle år siden, taksatoren lage ud med en latterlig lav pris, efter noget snak frem og tilbage kunne han godt se at standen på min lå langt over hvad der ellers var på marked. Så det endte med at jeg fik en pris der gjorde min til den dyreste på marked.
Om det er til at skaffe dele eller ej, har ikke noget med prisen at gøre, men det kan dømme den død før tid.
Peugeot 207 RC