Forfatter Emne: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor  (Læst 9999 gange)

Renebp

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 93
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #15 Dato: 25. Marts 2019, 20:57 »
Prøver at teste den. 😉
Det er nok hvis man kan høre den kører ikke?

Hvis den kører kunne det vel også være en utæt slange eller lignende i det område.

Du får nok et problem med at kunne høre pumpen ?? Den siger ikke meget.. Motoren skal gå på tomgang.
(Men pp2000 testeren kan sætte den igang med kun tænding på)


Det var også den vej jeg tænkte på at gøre det. Har en pp2000😉

SUC

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 29
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #16 Dato: 26. Marts 2019, 06:24 »
Hold nu kæft. Det er lige præcis den fejl min har og som mikhan og jeg også arbejder på.
Min udeføler virker. Min luftpumpe virkede ikke men jeg fiksede det med et tidsstyret relæ.
Bagerste sonde var død og har ikke fået den skiftet.
Olietemp. føleren viser al for lav værdi. Ved ikke om styringen bruger værdien til noget.
Jeg har også den tanke at den over tid får alt for meget fuel.
Har prøvet med tyndere olie men uden effekt.
Min er en Citroen C5. 2.0. 2001.

Renebp

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 93
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #17 Dato: 05. April 2019, 19:54 »
Fik lige målt lidt mere på bilen. Umiddelbart virker luftpumpen til at køre. Men de målte så også olietrykket. Det er ekstremt højt når motoren går dårligt. Og normalt når motoren køre fint. Så nu rettes mistanken lidt mod den del.

SUC

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 29
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #18 Dato: 06. April 2019, 09:25 »
Spændende om du finder noget der. Der HAR været anbefalet tyndere olie hvilket KUNNE tyde på et olietryks problem. Venter spændt.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #19 Dato: 06. April 2019, 09:38 »
Fik lige målt lidt mere på bilen. Umiddelbart virker luftpumpen til at køre. Men de målte så også olietrykket. Det er ekstremt højt når motoren går dårligt. Og normalt når motoren køre fint. Så nu rettes mistanken lidt mod den del.

Nu er jeg ikke ekspert.. Men jeg har lidt svært ved at se problemet med dårlig motorgang/højt olietryk..

Det eneste der ( i min verden ) evt. kan påvirkes af alt for højt olietryk på den motor, er MÅSKE de hydrauliske ventilløftere ??? Men et gæt.

Er oliefilteret nyt/ skiftet ud med et kvalitets filter ????
« Senest Redigeret: 06. April 2019, 11:59 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

SUC

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 29
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #20 Dato: 06. April 2019, 10:52 »
Præcis der jeg vil hen. HVAD der rent faktisk sker i ventilløfterne kunne være rart at vide.

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 581
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #21 Dato: 08. April 2019, 04:15 »
Motoren har kørt med en hel række af defekter og det er næppe sundt.

Jeg ville starte med at få skiftet den temperaturføler.
Generelt bruger motorstyringen en hel række værdier og hvis hvis nogle af disse er falske, har motorstyringen svære vilkår.

Har du haft tester på imens bilen kører? - jeg tænker parametermålinger.
Det klik, du kan høre efter tre minutter må være en form for relæ, så spørgsmålet er, hvad der sker. Det bør parametermålinger kunne hjælpe med.

VH
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Renebp

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 93
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #22 Dato: 08. April 2019, 21:47 »
Jeg ved heller ikke helt hvordan trykket kan gøre så stort forskel. Den har fået skiftet olie/filter hos Peugeot så håber da det er noget som passer. 😉
Og de har haft tester på en del gange. bla. Kompressionstest ved både kold og varm motor. De tal skulle se fornuftige ud. Men de kan ikke helt fortælle hvad der sker når den klikker.
Balladen med olietrykket er kun ved kold motor. Og det skulle eftersigende bliver forholdsvis højt. Hvilket ikke er normalt.

Men nu får vi se hvad resultatet bliver. Pumpen bliver byttet torsdag.

Men enig. Det er ikke sundt i længden med dels forkert timing. Desværre ikke noget jeg har haft roddet med det var en anden der skiftede tandrem for os.😢

Renebp

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 93
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #23 Dato: 30. April 2019, 21:51 »
Pumpen gav ikke nogen forskel. Nu er værkstedes bud fejl på cylinder 3 nu der konstant lægges en p0303. Synes blot det virker mystisk hvis en ventilfejl først opstår efter 1-2 min og så forsvinder igen efter ca 5 min.  Med mindre man holder omdrejningerne lidt oppe over de 800-900 den normalt logger på ved alm. tomgang, indtil den er mere driftvarm.
Så de mener ventil+løfter skal skiftes derpå. Tænker i såfald så må det være anden motor istedet for, må næsten være billigere.

Har testet luftpumpen, spørgsmålet kan så være hvordan hulen testet selve rør systemet til lufttilskuddet.?

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #24 Dato: 30. April 2019, 23:31 »
Hvis du overvejer anden motor, har jeg en bil der snart ryger til skrot med sådan en motor der går udmærket.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Renebp

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 93
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #25 Dato: 02. Maj 2019, 20:41 »
Hej Holt
Ja det har jeg faktisk. Hvad har den gået?

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.500
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #26 Dato: 02. Maj 2019, 21:49 »
Den har gået 300.000 så der er masser af kilometer tilbage, desværre er der bestilt skrotmand til lørdag eftermiddag, så det er nu eller aldrig. den ligger i en 307 fra 2001.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Renebp

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 93
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Peugeot 206 2,0 gti dårlig tomgang ved kold motor
« Svar #27 Dato: 14. Juni 2019, 22:54 »
Lige en opfølgning på denne her sag blot til info for andre.

Vi har nu taget den store tur og der er blevet skiftet både ventiler og løftere på motoren. Umiddelbart virker problemet til at være væk nu. Nu har vi jo af gode grunde ikke kunne teste det med helt kold motor da temperaturen jo er mere end frysepunktet nu😉
Men den virker anderledes og starter samt går fint i tomgang selv efter 6-7 min fra kold (som hvor den har stået natten over.)

Umiddelbart var den kokset godt til i ventilstyr og ved selve ventilerne. Så det tog lidt ekstra tid at få renset det hele af.

Lidt spændt på hvordan det ser ud til vinter igen. Skal nok give en opdatering igen der,