Forfatter Emne: Service nu eller senere...  (Læst 1407 gange)

Andene

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: VEJLE
Service nu eller senere...
« Dato: 01. Juli 2020, 18:31 »
Hejsa,

jeg har en Peugeot 308 SW GT 2.0 Diesel, jeg var tidligt til 60.000Km service med den men da jeg havde en laaaaang rejse rundt i Europa og kunne ikke være hjemme med den inden den gik over, den fik service allerede ved 53.000Km nu er vi ved 81.000 og de næste 30.000 er ved at være kørt skal jeg sende den til service nu ned 83.000Km eller vente til jeg kommer til de 90.000, køre mange kilometer om året og 75% af dem er på motorvej.... hvad siger i og hvorfor?

på forhånd tak for hjælpen;-)

Anders 

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Service nu eller senere...
« Svar #1 Dato: 10. Juli 2020, 13:49 »
Serviceintervallerne i sig selv ville jeg ikke være bekymret for ud over den del som hedder olie- og oliefilterskift.

30.000 km er i forvejen et langt serviceinterval i min optik, for så vidt angår motorolie, så at trække den yderligere i ørene vil kun være at bede om problemer på den længere bane.
Oliens evne til at bære mistes over tid og olien vil indeholde flere og flere partikler, dels fra forbrændingen, dels metalpartikler. Olien mister således sin evne til at bære metaldelene og holde friktionen på et minimum.

Nu kender jeg ikke dine evner udi bilrep. men du kan med fordel lære at skifte olie, idet der er ret store fortjenester på værkstederne på netop motorolie. Det tager ikke ret lang tid at foretage et olieskift og kan læres af alle.

Selv kører jeg maks. 20.000 km mellem olieskift og skifter oftest pr. 15.000 km. Jeg kører udelukkende benzinbiler.
Et olieskift med ELF olie samt et filter og en bundpropspakning står mig i ca. kr. 300,-
Olien til en moderne dieselbil er lidt dyrere (Low saps).

Et skrækeksempel: https://www.youtube.com/watch?v=GjwNoLyr3SM