Serviceintervallerne i sig selv ville jeg ikke være bekymret for ud over den del som hedder olie- og oliefilterskift.
30.000 km er i forvejen et langt serviceinterval i min optik, for så vidt angår motorolie, så at trække den yderligere i ørene vil kun være at bede om problemer på den længere bane.
Oliens evne til at bære mistes over tid og olien vil indeholde flere og flere partikler, dels fra forbrændingen, dels metalpartikler. Olien mister således sin evne til at bære metaldelene og holde friktionen på et minimum.
Nu kender jeg ikke dine evner udi bilrep. men du kan med fordel lære at skifte olie, idet der er ret store fortjenester på værkstederne på netop motorolie. Det tager ikke ret lang tid at foretage et olieskift og kan læres af alle.
Selv kører jeg maks. 20.000 km mellem olieskift og skifter oftest pr. 15.000 km. Jeg kører udelukkende benzinbiler.
Et olieskift med ELF olie samt et filter og en bundpropspakning står mig i ca. kr. 300,-
Olien til en moderne dieselbil er lidt dyrere (Low saps).
Et skrækeksempel:
https://www.youtube.com/watch?v=GjwNoLyr3SM