Forfatter Emne: Depollution system faulty  (Læst 8851 gange)

thopela

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Depollution system faulty
« Dato: 04. Februar 2021, 14:01 »
Jeg har et problem med min Peugeot 308, 1,6I 141 HK årg. 2009 kørt ca 130000
En gang imellem, når jeg starter om morgenen, hakker motoren, som om den kører på 2 cylindre og kan sket ikke køre. Lampen "depollution system faulty" lyser og kølemotoren går ofte i gang på max. Jeg stopper motoren og starter igen og kører nu uden problemer, dog synes jeg ikke trækkraften op optimal.
Besøgte et Peugeot værksted, der målte sig frem til at fejlkoden sagde 2 nye tændspoler.
Tændspolerne blev skiftet.
Dagen efter opstod den samme fejl nøjagtig som før,
Ny måling på værkstedet, nu var det noget med benzinsystemet/pumpen ! en omkostning på kr 8000, det lod jeg ikke udføre.
Værkstedet så ingen problemer i at symptomerne gav to forskellige fejlkoder og ville ikke garantere at fejlen hermed var løst.
Er godt klar over, at der efter en fejl er rettet, kan der herefter opstå en ny fejl, men har svært ved at forstå, at symptomerne er de samme.
Det undrer mig at et Peugeot værksted ikke med det diagnosesystem der er til rådighed ikke kan fastslå det rigtige fejl.
Er der nogenher der har haft samme problem eller har en løsning på problemet.

Thomas 307 SW

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 462
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
Sv: Depollution system faulty
« Svar #1 Dato: 05. Februar 2021, 09:58 »
Højtrykspumpen er en svaghed og den er ret dyr. Hvis den ikke leverer nok benzin, kan det give fejlmeldinger på forbrænding.

Mvh. Thomas
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.

thopela

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #2 Dato: 05. Februar 2021, 11:08 »
Hej Thomas  :)
Mange tak for dit svar.
Jeg har en udmærket bil og vil derfor, hvis pumpen er problemet skifte den. ( en omkostning på ca kr 8000)
Tror du at en ny test vil vise samme problem? Værkstedet var dybere nede i fejlkoderne og talte om trykket på nogle ventiler.
Det jeg kan frygte, er om der vises en ny tredje  fejl - og hvis pumpen er skiftet, kan begynde forfra.
mvh
Bjarne

Thomas 307 SW

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 462
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
Sv: Depollution system faulty
« Svar #3 Dato: 05. Februar 2021, 11:32 »
Ja, der er ikke mange med automatgear  :)
System depollution fault er en fælles fejlmelding, for alt der har med forbrændingen at gøre. Det er kun for at få bilen på værksted for udlæsning af fejl.
Min pumpe var på et tidspunkt under mistanke. Det var under brugtvognsgarantien. Da det ikke var pumpen, blev den afmonteret igen og fejlsøgning fortsatte. Den blev afmonteret, da prisen for selve pumpen vist nok var 6500,-.

Men i mine ører lyder det mærkeligt at en ren mekansk drevet pumpe, kan virke igen efter sluk/tænd af motor. Men det vil jeg slet ikke gøre mig til dommer over.

Mvh. Thomas
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.

thopela

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #4 Dato: 06. Februar 2021, 09:53 »
Tak for dit svar Thomas :)
Ja det er en dejlig bil med automatgear, glastag , lædersæder mm. Vil gerne holde den kørende.

Kan problemet med depollution systemet/ højtrykspumpen komme fra benzintanken?

Når jeg åbner tankdækslet kan jeg konstatere et kraftigt undertryk i tanken!

I en tidligere bil jeg havde, var der en form for udluftning i hulrummet foran den højre dør, det kunne stoppes af blade mm, husker ikke hvad symptomerne var dengang, men hulrummet blev renser.

mvh og god weekend
Bjarne




maskot80

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 61
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #5 Dato: 06. Februar 2021, 13:41 »
Hej Det er da helt sikkert at det undertryk gør at pumpen ikke har mere power når den har skabt under tryk. Se om ikke der er et lille hul i tankdækslet der er stoppet.
308 SW       2009   Km  0-266000
207        2009   KM  132000-198000
307 SW  2004    Km 0- 275000
Morris Maskot 1980     KM  81000-81000
Toyota Carina XL Stationcar 0-250000
Toyota Carina XL 5 dørs   80000-210000
Mazda 626                      0- 189000
Mazda 626                      40000-220000
Mazda 323                      0-  40000
Mazda 323                      0-110000
Renault 10                      40000-100000
Renault 8                        80000-110000
Ford Cortina Mk1             60000-100000
Lloyd TS 600

COP

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #6 Dato: 07. Februar 2021, 09:33 »
Depollution system faulty må være alles mareridt. Fejlen dækker over så mange muligheder. På min 207 med THP motor, har det betydet udskiftning af kæde, kædestyr, 2 lambda sonder, tændrør, tændspole, olierør ved turbo og senest højtrykspumpen, over de seneste 4 år.
Det værste er at jeg har følt, at det autoriserede Peugeot værksted også har kæmpe problemer med at stille en sikker diagnose. Så det er med noget usikkerhed jeg har kørt fra værkstedet, efter de forskellige besøg. Nu er det så ved at være et år siden at fejlen har vist sig  :) 
Peugeot 207 1,6 Sport CC Stelnr.: xxxxxxxxx34274689

thopela

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #7 Dato: 07. Februar 2021, 11:39 »
Tak også til COP og maskot80 for Jeres svar.

Med hensyn til undertryk i tanken, her har jeg hørt at nyere biler har et indbygget undertryk, men spørgsmålet er hvormeget. Jeg undersøger det nærmere.

Det som du maskot80 skriver, er netop det jeg frygter. Håber der er en fra Peugeots teknisk afdeling der kan give en plausibel forklaring.

Det er efter min mening, en uheldig tendens indenfor autobrancen, at man stoler blindt på det testudstyret siger, netop fejlen "depollution systemet" viser tydeligt dette problem.

Mit værksted "fandt" problemet med tændspolerne, dagen efter var symtomet det samme , her var det nu benzinpumpen der var fejlen, Er helt sikker på, at hvis den udskiftes vil problemet fortsætte som maskot80 beskriver.
Som kunde oplever man værkstedet slår ud med armene med en bemærkning om, at sådan er det når testudstyret siger det.

Vi mangler den gode gamle mekanikerfagmand, jeg er overbevist om at han findes, men hvor?

mvh og god søndag
Bjarne

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 376
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #8 Dato: 07. Februar 2021, 12:54 »
Det skal måske ses i kombination med kundernes forventninger. Mange tror jo, at værkstederne har en tester som de sætter på bilen og at den fortæller så mekanikeren præcis hvad han skal gøre - og det er der jo ikke mange der vil betale for.... man har jo betalt for en udlæsning.

Reel fejlsøgning kan være utrolig tidskrævende og får man begyndt i "den forkerte ende" og ender med at finde ud af, at fejlen blev sat i systemet af en lille dims til kr. 100,- ja, så er det svært at fortælle kunden, at fejlsøgningen koster kr. 5000,-

Det er måske med til at mange oplever, at værkstederne udskifter dele der så viser sig ikke at have fejlet noget. Selv om det er ret dyrt at køre på værksted, er mange værksteder faktisk ret presset på økonomien og alt skal bare gå stærk for at tingene kan hænge sammen. Så bliver det jo til "på med en tester", udskift delen, slet fejlkoden... bliver den væk - ja, så aflever til kunden og ud med en faktura.

To dage senere tænder fejllampen så igen - samme procedure.

thopela

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #9 Dato: 07. Februar 2021, 13:30 »
Tak til SR
I mit tilfælde troede værkstedet på de fejlkoder der fremkom efter første test og derefter udskiftede tændspolerne.
Også ved den anden test stolede de på fejlkoderne og foreslog udskiftning af højtrykspumpen ( kr 8000) dette afslog jeg fordi man ikke var sikker på om fejlen var løst eller der kom en ny fejlkode dagen efter hvis symtomerne er de samme
Det er den usikkerhed fra værkstedet jeg ikke forstår.

Enten kan man måle sig frem til fejlen eller ikke.
Kan man ikke det, bør det herefter aftalen at nu starter udskiftningen i den rækkefølge fejlkoderne siger og med de ukendte omkostninger! Se indlæg af COB der netop beskriver et sådan forløb.

Helt ærlig, man skriver 2021!
mvh
Bjarne



maskot80

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 61
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #10 Dato: 07. Februar 2021, 13:34 »
Hej JR
du har ret i den betragtning hvor mekaniker stoler blidt på testeren.
Jeg har været ude for at et par bekendte kørte ned ad motorvejen og ved Kolding stoppede motoren pludselig og viste fejl på motor og aircondition
bilen en 207 Hdi blev slæbt til nærmest Peugeot værksted. De konstaterede  at der var fejl på krumtap og aircondition  og ville ikke lave det da der var en halv time til de lukkede.
Bilen blev slæbt hjem til mig, jeg åbnede motor hjælmen og konstaterede at der ingen rem var til generator og kompressor til aircondition
jeg monterede remmen og satte stikket på til krumtap føleren, da den formentlig blev slået af da remmen sprang. Arbejdes tid 15 minutter.
Dårlig service fra et mærke værksted, de burde da hurtigt konstatere hvad fejlen var, hvis de gad at åbne motor hjælmen.

308 SW       2009   Km  0-266000
207        2009   KM  132000-198000
307 SW  2004    Km 0- 275000
Morris Maskot 1980     KM  81000-81000
Toyota Carina XL Stationcar 0-250000
Toyota Carina XL 5 dørs   80000-210000
Mazda 626                      0- 189000
Mazda 626                      40000-220000
Mazda 323                      0-  40000
Mazda 323                      0-110000
Renault 10                      40000-100000
Renault 8                        80000-110000
Ford Cortina Mk1             60000-100000
Lloyd TS 600

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #11 Dato: 07. Februar 2021, 17:04 »
Jeg har samme tester, som PSA værkstederne.
Men NEJ, det er ikke ALTID et universal/vidunder "værktøj" som bare smider en fejlkode, og som præcist fortæller, at det og det er galt.

Især noget som CANBUS (Computer) fejl, har det med at pege evt. fejl et helt andet sted hen, end hvor fejlen reelt er.
De sværeste fejl at finde, er netop "periodefejl" som ikke er tilstede mens testeren er på. (Måske er der ikke engang sat en reel fejlkode)

Endnu værre er det, at idag er mange unge mekanikkere, blevet "Autoteknikkere" (Det hedder det faktisk idag)
Ikke for at nedgøre deres viden, men indimellem syntes logikken mellem fejl og bilens virkemåde "at have visse mangler" ??

Idag er en tester helt nødvendig. Men den kan kun sjældent "stå alene"
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 376
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #12 Dato: 07. Februar 2021, 17:52 »
Ja, uden en tester kommer man ikke langt med fejlsøgning på bilerne, men netop tolkningen af udlæsningerne, brugerens input, bilens måde at opføre sig på osv. gør forskellen mellem fiasko og succes. Når det så er sagt, kan flere komponenter give nogle af de samme symptomer, så intet er sort/hvidt.
Alle mekanikere der udlæres i dag bruger testere. Nogle kan så lidt mere og kan måle på f.eks. canbus med oscilloskoper og den slags.

Det kan godt være en stor udfordring at stille den korrekte diagnose på en bil - ja, "noget med tændingen", "noget med benzinen" - der kan de fleste være med, men de forskellige sensores samspil i kombination med styringernes regulering kan godt kræve sin mand i kombination med turboer, dynamisk ventilregulering osv. - og et hav af informationer fra måleinstrumenter :-)

Mikhan: Er du sikker på det med autotekniker? - så vidt jeg er orienteret er autotekniker en overbygning på automekanikeruddannelsen, se evt. UG.dk - der fremgår automekaniker, men ikke autotekniker.

Det med autotekniker har jeg fået oplyst fra en der tog overbygningen efter at være udlært som automekaniker, men ok - uddannelserne har det med at skifte navn og dette ligger nok 5-6 år tilbage. Han tog uddannelsen for at specialisere sig, få flere udfordringer end de sædvanlige serviceftersyn, dæksskifte osv. - de ting der trods alt er mest af. Han roder vist mest med el, styring og regulering på bilerne, men det er der jo også masser af.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #13 Dato: 07. Februar 2021, 17:57 »
Næ er ikke sikker på noget som helst..

Kun at flere autoriseret værksteder, selv omtaler deres ansatte mekanikkere som "Autoteknikkere" ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 376
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Depollution system faulty
« Svar #14 Dato: 07. Februar 2021, 18:07 »
Nå, sådan  8)

Ja, det er jo ofte sådan, at "ja, vi kan desværre ikke give jer mere i løn i år, men I kan få en ny jobtitel"

For mange år siden hed sådan som stod ved maskinerne hos Novo Nordisk f.eks. først en specialarbejder, så en pakkeoperatør, men i dag hedder det en pakkeriassistent, hvis de ikke også hedder et eller andet fancy på engelsk. Sådan en skal man jo ha' i dag, altså en - helst meget lang - engelsk jobtitel, se f.eks. her: https://www.rockwool.com/group/about-us/careers/vacancies/r0015974dk/
 :) :) :) :)

Ak ja, hvor bruger vi mennesker dog megen tid på at puste os op over for hinanden :-)