Ja, uden en tester kommer man ikke langt med fejlsøgning på bilerne, men netop tolkningen af udlæsningerne, brugerens input, bilens måde at opføre sig på osv. gør forskellen mellem fiasko og succes. Når det så er sagt, kan flere komponenter give nogle af de samme symptomer, så intet er sort/hvidt.
Alle mekanikere der udlæres i dag bruger testere. Nogle kan så lidt mere og kan måle på f.eks. canbus med oscilloskoper og den slags.
Det kan godt være en stor udfordring at stille den korrekte diagnose på en bil - ja, "noget med tændingen", "noget med benzinen" - der kan de fleste være med, men de forskellige sensores samspil i kombination med styringernes regulering kan godt kræve sin mand i kombination med turboer, dynamisk ventilregulering osv. - og et hav af informationer fra måleinstrumenter :-)
Mikhan: Er du sikker på det med autotekniker? - så vidt jeg er orienteret er autotekniker en overbygning på automekanikeruddannelsen, se evt. UG.dk - der fremgår automekaniker, men ikke autotekniker.
Det med autotekniker har jeg fået oplyst fra en der tog overbygningen efter at være udlært som automekaniker, men ok - uddannelserne har det med at skifte navn og dette ligger nok 5-6 år tilbage. Han tog uddannelsen for at specialisere sig, få flere udfordringer end de sædvanlige serviceftersyn, dæksskifte osv. - de ting der trods alt er mest af. Han roder vist mest med el, styring og regulering på bilerne, men det er der jo også masser af.