Forfatter Emne: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?  (Læst 389 gange)

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 436
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Dato: 06. December 2025, 10:03 »
Hej

Jeg har brug for lidt sparring angående timing værktøj til en EP6/3F? motor.

Man kan købe diverse på nettet, herunder Temu m.fl. - som dette:
https://gm-tools.eu/36,engine-timing-tool-set-citroen-peugeot-mini-1-4-1-6-16v-vti-thp.html

- og så er der dette:
https://www.ebay.de/itm/127221097408?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D777008%26algo%3DPERSONAL.TOPIC%26ao%3D1%26asc%3D20250528145717%26meid%3Dec66d20753f44d768144301b06dd3884%26pid%3D102790%26rk%3D2%26rkt%3D15%26mehot%3Dnone%26itm%3D127221097408%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D4375194%26algv%3DRecentlyViewedItemsV2DWebWithPSItemDRV2_BP%26brand%3DLaser%26tu%3D01KBSE5B6P6Z9GDTVDJQWPBKYD

Som jeg lige kan se det, må den primære forskel være vinkelmåleren (den lille elektroniske kasse), ud over at værktøjet fra Laser nok er den professionelle udgave.

Mon der er en herinde, der vil dele hvad du selv bruger/har købt?

- og hvad bruger du til at holde igen, når krumtap skal spændes?

Jeg er faldet over dette værktøj, der ser ud til at løse opgave på krumtappen, når remhjulet er demonteret: https://mark-moto.pl/narzedzia-warsztatowe/blokady-rozrzadu/blokada-rozrzadu-bmw/blokada-walu-korbowego-bmw-n12-n14-n40-n42-n45-n46-n52

« Senest Redigeret: 06. December 2025, 22:27 af SR »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.562
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Svar #1 Dato: 07. December 2025, 17:11 »
Jeg har et sæt der ligner det øverste meget, det virker udmærket , så har jeg et hjemmelavet sæt, men det virker kun til motorer uden variabel ventilløft (turbomotorer) jeg har også lavet en nøgle som den på det nederste link, men jeg bruger den ærlig talt ikke, hvis tappen fra sættet til at låse krumtappen ikke kan holde er det for ringe materiale, den sidder trods alt et stykke fra centrum.
Vinkelmåleren er kun til at se hvor meget kæden er ude af justering inden man sætter ny på.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 207 VTI Premium 2008
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.562
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Svar #2 Dato: 07. December 2025, 17:16 »
Det er dette sæt jeg har.
https://www.aliexpress.com/item/32833815969.html [nofollow]
Det ser ud til det sæt du linker til kommer fra England, så skal man huske tolden oveni. Det jeg linker til sendes fra Spanien = ingen told.


Holt
« Senest Redigeret: 07. December 2025, 17:19 af Holt »
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 207 VTI Premium 2008
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 436
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Svar #3 Dato: 07. December 2025, 22:35 »
Tak, Holt

Fin detalje med EU/Non-EU og tak for linket. Jeg har bestilt et venindesæt ;-)

Har du mon også en ide om hvordan man "oversætter" Peugeots koder, f.eks. "3FA" til N14, N16, N18 - altså motormodelbetegnelser.

Jeg kan godt følge dig mht. den modholdsnøgle, men generelt bør man være lidt påpasselig med at benytte timingværktøjer som modhold, men da du nok har lavet flere af disse motorer(?) må du have erfaret at det kan fungere. Jeg er kylling og køber en nøgle :-)


Noget helt andet - af ren interesse.
Hvad er dine erfaringer med højtrykspumpen, benzin. Så vidt jeg har kunne finde ud af, skyldes de fleste fejl manglende olie.
Har du rodet med det og hvor køber du o-ringe og pakdåse mv.? Vil du i så fald dele data?
« Senest Redigeret: 07. December 2025, 23:09 af SR »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.562
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Svar #4 Dato: 08. December 2025, 15:55 »
Angående at oversætte motorkoder er Google AI din ven, jeg spurgte på min kones motorkode og fik dette svar:
hvad modsvarer Peugeot 5fu hos mini
Peugeot motorbetegnelsen 5FU svarer hos Mini til motorerne med koderne N14 B16 A og N18 B16 A (specifikt versionen med 147 kW / 200 HK).
Begge er en del af den såkaldte "Prince"-motorfamilie, som er et samarbejde mellem PSA Peugeot Citroën og BMW.
Specifikationer for 5FU-motoren (også kendt som EP6CDTX):
Type: 1.6 liters firesylindret benzinmotor med turbolader og direkte indsprøjtning (THP).
Effekt: Typisk omkring 147 kW (200 HK).
Anvendelse hos Peugeot/Citroën: Findes i modeller som Peugeot 208 GTi, RCZ og Citroën DS3/DS4/DS5 med højere ydelse.
De tilsvarende Mini-motorer (N14 og N18) blev brugt i anden generation af Mini Cooper S og John Cooper Works (JCW) modeller fra cirka 2007 til 2013.

Jeg har heldigvis aldrig haft problemer med højtrykspumpen på nogle af de biler vi har haft i familien, og har derfor heller ikke rodet med o-ringe eller pakdåser.

Jeg undrer mig lidt over din kode 3FA, når jeg søger den får jeg at vide det er en gearkasse.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 207 VTI Premium 2008
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 436
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Svar #5 Dato: 08. December 2025, 21:56 »
Sorry, mine fingre er åbenbart for tykke til at ramme tasterne på telefonen  ;D

5FA er det korrekte betegnelse. Den med 125 HK.
Ud over turbotryk ved jeg ikke hvilke forskelle der ellers er til den med f.eks. 200HK, der må være den du har.
En chipboks kan ændre det til 165Hk/240Nm på et øjeblik, hvis man synes.

Jeg brugte ChatGPT, hvilket ikke lød så overbevisende,  men jeg er kildekritisk og har ikke kunne finde nogen pålidelig kilde for motorkoder.

Der er skrevet en del om den motor, herunder at det kan være en vedligeholdskrævende motor, omvendt synes det der så nævnes ikke at være noget, der ikke også skal vedligeholdes på andre motorer.
Hvad er dine erfaringer?

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.562
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Svar #6 Dato: 09. December 2025, 20:03 »
Mine erfaringer er for det første kæden, som så mange har skrevet om er kæden et svagt punkt, men vel mest fordi man havde forventet en motor med kædetrukket knastaksler var vedligeholdelsesfri på det punkt, da det viste sig ikke at være tilfældet, er det jo bare at skifte kæden som hvis det havde været en almindelig tandrem. Det tager lidt længere tid og koster lidt mere, men ikke noget alarmerende. Anden ting er tændspoler, når bilen runder 150.000 bør man skifte alle spoler hvis ellers man når så langt, og så er det bare at medbringe en reserve i bilen. tredje ting er stempelringe, det er et utroligt dårligt design som jeg blev ret rystet over at se. Som man kan se på det vedhæftede billede har man lavet olieringen som et u der bliver holdt inde i stemplets spor med en fjeder i stedet for at presse ud mod cylindervæggen, det gør at den ikke skraber olien ordentlig af cylinderboringen når motoren bliver lidt slidt. Jeg har pillet stemplerne ud af min 207 og skiftet til ringe af det gamle design med to tynde fjedrende ringe på hver side af en bølgeskive. Hullerne ved olieringen hvor olien skal returnere når den bliver skrabet af væggen, var blokeret af sod så hårdt at jeg måtte bore det ud. Fjerde ting er pakringene ved ventilstammerne, de var hårde som sten. Efter skift af stempelringe, honing af cylindrene og skift af ventilpakdåser faldt olieforbruget til mellem 5000 og 10.000 km på en liter. femte ting gælder kun THP motoren hvor sod bliver opbygget ved indsugningsventilerne og kræver rens med passende intervaller, men dette gælder alle motorer med direkte indsprøjtning, det har VTI motoren heldigvis ikke.
Man kan sige at når sådan en motor får mange kilometer på klokken, er det ikke for folk uden GDS evner.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 207 VTI Premium 2008
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 436
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Svar #7 Dato: 09. December 2025, 20:43 »
Ja, med de ting du nævner kræver det, at man selv vil og kan skrue - de ting er ikke til at betale sig fra på et værksted, i hvert fald ikke inden for bilens værdi.

Det lyder til, at du har haft fingrene godt inde i de motorer. Ja, det lyder ikke til at være så lige ud ad landevejen som f.eks. en RFJ motor  ;D

Kædekittet synes jeg faktisk lidt pebret, små kr. 3000,- Til sammenligning koster det ca. kr. 1300 til en 2,0 Ford/Volvo/Mazda, benzin, hvor der dog ikke er tandhjul med. Priserne er for FAI, men man kan jo købe andre fabrikater til andre priser.

Oliedeflektorer/paraplyer og hvad de ellers kaldes bliver hårde på alle biler - og så suges der olie med ind.

Bruger du valnødder til at rense indsugning med? Jeg har set nogle kinesermodeller til omkring kr. 3000,-
Hvad bruger du?
Hvad er de indledende symptomerne?

Har du selv udstyr til at hone/adgang til samme?

Tændspolerne holder ca. kr. 250 pr. stk. (NGK) i Tyskland, så det er heller ikke noget der burde vælte en bilejer af pinden, men det er da langt værre det du nævner med de ædlere dele i motoren.

Der er meget delte meninger om den motor, men mon ikke noget af det kan tilskrives for langt mellem olieskift. Der går vel 30.000 km får lampen til service lyser - og det er der mange der følger, desværre.

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.562
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Svar #8 Dato: 09. December 2025, 21:53 »
Jeg har faktisk ikke prøvet at rense indsugning, min egen har jo som sagt ikke direkte indsprøjtning og derfor ikke behov for rens. Min kones forrige bil, en 308 GT 174 havde lige fået renset indsugning lige inden vi købte den, og da et rådyr tog livet af den 3 år senere havde den stadig ikke behov for det. Afløseren blev så en 308 GTI der lige havde fået lavet topstykke, så den skal forhåbentlig heller ikke have renset indsugning foreløbig.
Jeg kan se man kan købe FAI kædekit uden pakninger for 1090,- eller med pakninger for 1278,- hos Autodoc til GTIen
Jeg brugte en simpel 3 bens honeværktøj til et par hundrede og lavede det med motoren i bilen.
Problemet med at købe gamle biler er jo at man ikke har indflydelse på hvordan de er blevet serviceret fra ny, og med de priser man skal give for service på et autoriseret værksted, kan jeg godt forstå man er fristet til at køre alle kilometer mellem service.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 207 VTI Premium 2008
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 436
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Timing værktøj - Prince motor/EP6/3F?
« Svar #9 Dato: 10. December 2025, 08:59 »
Ja, det er kun dem med direkte indsprøjtning der potentielt har problemet, da indsugningen ikke bliver "skyllet" af benzinen.

Hvor meget tager man egentlig ved en honing? - det er vel kun minimale ridser, der bliver "udjævnet" lidt.

Nej, det er faktisk ikke galt til din GTI og ikke meget højere pris end en tandrem. Det er sjovt som mange siger "den har kæde, så der skal ikke skiftes tandrem" - jae, det er jo sådan set teknisk korrekt  ;D men kæder strækker sig og så kan du få støj og forkert timing med sjove motorfejl til følge.

Til min kan man kan godt få kædekit, hvor man kun skifter selve kæden og føringer, som dette: https://www.autodoc.dk/fai-autoparts/7814767

Det kan jo diskuteres om det er nødvendigt, hvis man vil spare lidt penge - og tandhjulene går næppe heller i stykker, men er også slidte, så det er et komplet sæt jeg har omtalt, inkl. pakdåse mv.:
https://www.autodoc.dk/fai-autoparts/7814768#styrekaedesaet

En pakdåse kan man jo bare supplere med, hvis man kun køber kæden.
Plejer du kun at udskifte kæde, strammer og føringer?

Man anbefaler også at udskifte "mellemstykket" som remhjulet bliver spændt fast på, altså den del der går gennem pakdåsen, men jeg synes det lyder lidt voldsomt. Det er nok sådan man gør på de autoriserede værksteder, hvor man nok går med livrem og seler... og så er det klart med til at drive prisen op og man slipper for at diskutere garanti ved en eventulet olielækage fra en gammel del, hvor der måske er slidt en rille i. Ja, du ville nok spænde delen op i drejebænken og polere den.

Ja, servicepriserne er høje - eller rettere, det løber op. Man lokker kunderne ind med pris på kr. 1000-1500 for et lille service, hvor der stort set blot bliver skiftet olie og oliefilter, tjekket lys og påfyldt sprinklervæske - så sælger man olie til kr. 200-300 pr. liter, altså næsten samme pris som man kan købe 4-5 liter for, dobbelt op på prisen for filtre, men sådan er det jo inden for de fleste brancher :D VVS-stumper har der traditionelt været ekstreme avancer på.

Der er kun kunden til at betale og opvarmede venteværelser med te/kaffe/chokolade, dagens avis og kulørte blade, gode stole osv. koster jo - og jeg tror såmænd ikke at det nødvendigvis er en guldforretning af drive autoriseret værksted, men kunderne får en høj regning.
Man skal dog også huske på, at OE-reservedele er dyrere og i mange tilfælde bedre. I hvert fald skal man passe på med når man sammenligner priser. OE-stumper og f.eks. "Ridex", "Stark" osv. fra Autodoc er ikke i samme klasse, men kan sikkert være udmærket i nogle tilfælde. Jeg går selv efter OE-kvalitet.