Her lidt korrespondance med Peugeot Danmark omkring motorgaranti og bundkar.
Hej XXXX,
Tak for din nye henvendelse.
Det er en udbredt misforståelse, at der ligger 0,4 liter motorolie tilbage efter udtømning af motorolien ved olieskift.
Der ligger maksimalt 0,2 liter motorolie tilbage, hvilket ikke er et problem i forhold til den samlede påfyldte oliemængde, og det er helt normalt, at der ligger lidt olie tilbage i et bundkar ved olieskift.
Der findes ikke et ændret bundkar, der er godkendt af Peugeot, til din bil.
Venlig hilsen / Best regards
XXXX
Kundesupport
Peugeot Danmark
K.W. Bruun Import A/S
Hovedvejen 1
DK-2600 Glostrup
www.peugeot.dkE-mail: crm@peugeot.dk
Tlf:/Phone: +45 43 45 16 22
Fax: +45 43 45 16 30
Fra: XXX
Sendt: 3. april 2013 12:34
Til: Kunderelationer
Emne: RE: Contact US Request from
www.peugeot.dk Hej Peugeot.
Synes bare ikke min motor har godt af, at 0,4 liter gamle olie ikke kommer ud ved olieskift. Hvilket reservedelsnummer har et bundkar med bundprop i bunden af karet og som er godkendt af Peugeot?
From: Kunderelationer [mailto:crm@peugeot.dk]
Sent: 3. april 2013 10:58
To: XXXXX
Subject: SV: Contact US Request from
www.peugeot.dk Hej XXXXX
Tak for din henvendelse vedr. 1,6-HDI-motoren og udskiftning af bundkar.
Da du er en af flere, der stiller spørgsmål til turboladeren/banjobolten/bundkarret på Peugeots 1,6 HDi-motor, har vi udarbejdet nedenstående FAQ, der forhåbentlig kan bevare dine spørgsmål:
Er der et generelt problem med turboladeren på 1,6 HDI?
• Nej, Peugeot har ikke et generelt problem med turboladeren på 1,6 HDi-motoren.
Hvorfor bliver turboen defekt?
• Der kan være flere årsager, f.eks. almindelig nedslidning eller manglende smøring. Det er meget vigtigt, at turboen får den korrekte smøring. En turboladers turbine kører op til 100.000 omdr. i minuttet, så hvis den mangler smøring i bare et kort øjeblik, er turboen ødelagt og skal skiftes.
• En anden årsag kan være dårlig motoroliekvalitet. Peugeot har i samarbejde med TOTAL udviklet en motorolie, som netop er designet til 1,6 HDI-motoren. Alle Peugeot værksteder bruger udelukkende en af Peugeot godkendt motorolie.
• Hvis man sørger for at passe sine olieskift på autoriseret Peugeot værksted, inden for de af fabrikkens valgte tids- og kilometerintervaller og med en godkendt olie, er risikoen for at opleve et nedbrud på turboen pga. manglende smøring minimal.
Hvor længe holder en turbo, hvis man passer sine eftersyn?
• En turbo er en sliddel, men holder normalt mange kilometer. Hvor længe den holder, afhænger meget af bilejerens kørselsmønster, men vigtigst af alt er vedligeholdelse i henhold til fabrikkens forskrifter.
Skal der laves ændringer på min motor?
• Nej der skal ikke laves ændringer på din motor eller motorens bundkar. I forhold til bundkarret (og oplagring af olie-slam) er det vigtigt at forstå, at årsagen til at der dannes slam i olien typisk er, at motorolien har en dårlig kvalitet. Det er således ikke selve bundkaret der kan skabe problemer, og hvis du altid kører til rettidig service på et Peugeot værksted, er risikoen for ophobning af slam i motorolien minimal.
Jeg er i tvivl om min bil er i orden - hvordan sikrer jeg mig, at den holder længst muligt?
• Hvis din bil er serviceret hos en Peugeot forhandler, kan du roligt køre videre.
• Er du i tvivl, om din bil er serviceret korrekt, anbefaler vi, at du tager kontakt til en Peugeot forhandler, der kan hjælpe dig med at foretage en professionel vurdering af din bil.
Til dit specifikke spørgsmål omkring Peugeot Motorgaranti kan vi oplyse, at Peugeot Motorgaranti bortfalder, hvis der monteres motordele, der ikke er godkendt af Peugeot.
Venlig hilsen / Best regards
XXXXXXXX
Kundesupport
Peugeot Danmark
K.W. Bruun Import A/S
Hovedvejen 1
DK-2600 Glostrup
www.peugeot.dkE-mail: crm@peugeot.dk
Tlf:/Phone: +45 43 45 16 22
Fax: +45 43 45 16 30
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: no-reply@kppv2.net [mailto:no-reply@kppv2.net]
Sendt: 30. marts 2013 09:53
Til: Kunderelationer
Emne: Contact US Request from
www.peugeot.dkNuværende bil : Peugeot
Model : 308 SW
Din besked : Hej
Jeg har en 308 SW med en 1.6 HDI motor for at undgå at turbo brænder sammen, vil jeg gerne skifte bundkaret ud med et hvor bundproppen sidder forsænket, således at alt olie kommer ud. Jeg hælder selvfølglig den anbefalede 5-30 total ino C2 igen og orignale oliefilter. Alle service er overholdt hos Peugeot og det har jeg forsat tænkt mig at gøre. Mit spørgsmål er så om motorgarantien stadigvæk dækker efter udskifte af bundkar. På forhånd tak.