Byb75 skrev:
Hej. Der bliver lige 2 spørgsmål på tiden.
1: Hvor kan jeg se at det kun er Total der er godkendt til Peugeot?
2: Skal filtret skiftes i banjobolten til turbo på en 1,6 HDI, der har kørt 217.000 km.(fra 2006) eller skal filtret bare tages ud og kører videre uden?
Total er ikke den eneste godkendte olie til en 1.6 HDI'er.
I mit servicehæfte er angivet min. kvalitetsniveau: ACEA B4 og API CF og det kan også være andre mærker end TOTAL.
Når det er sagt så kan jeg fortælle, at PSA har fået TOTAL til at udvikle en olie til deres diselbiler, en olie der indeholder meget lidt aske og andre skadelige stoffer.
Jeg har selv købt 4 5 liters dunke af TOTAL QUARTS ENO ECS 5W30 med specifikation ASEA C2. Bemærk at C2 er bedre end C3.
De 20 liter har kostet mig ca. 45 kr. pr. liter inkl. forsendelse.
På grund af ramaskriget over problemer med 1.6 HDI har jeg valgt følgende:
Bundkaret skal skiftes, så al olie/slam kan komme ud i forbindelse med olieskift.
(jeg gider ikke diskutere dette uanset, hvad der bliver sagt, fordi jeg vil ikke blande den nye olie op med 0,5 l af mest slamfyldte olie fra den forrige olie.)
Olieskift: 1 år eller 15.000 km
Kører kun på Shell Express Diesel Fuel Save, fordi den indeholder additiver der renser motoren.
Tilsætter Bell Add Diesel additiv ny formular ved hver tankning og en gang om året får den Peugeots HDI Unik (protection & economy) som er udviklet til PSA diesel motorer. (spørg I bare Peugeot om additiver virker)
Ved olieskift får den også en gang motorrens i olien og 15-20 min i tomgang inden skift.
Det billigt hvis det kan redde turboen, men det giver også bedre kørselsøkonomi.
Med hensyn til banjoboltfilteret, så har jeg i en ældre version af Peugeot service boks fundet en mekaniker instruks om, at filteret skal fjernes med en skrutrækker fra banjobolten og kasseres. Bolten sættes tilbage uden filter. Også Ford har anbefalet at banjofilteret fjernes. Jeg mener at Peugeot har lavet en ny bolt med et grovere filter og det skal jeg tale med dem om fordi princippet om et filter før turboen er rigtig. Det gamle filter har været for fintmasket og sikkert årsag til turbohavari også sammen den 0,5 liter slamolie fra oleskift.
Engang om måneden får den en tur med høje omdrejninger i 2 / 3 gear 3.000-3.500 for at få brændt aflejringer af.
Det er min opfattelse at lave tal for en røggastest, samt et fornuftigt brændstofs forbrug indikerer, at motoren har det godt.
Min sidste test var på 0/0,25 og jeg fik at vide, at det var perfekt og at tallet kun var det halve af hvad det måtte være.
(inden test fik den en tur med høje omdrejninger)
Der er nogle af syns virksomhederne der en gang imellem foretager en test gratis.