Forfatter Emne: skift af top pakning 206  (Læst 9283 gange)

leopard2a5

  • Gæst
skift af top pakning 206
« Dato: 26. Februar 2013, 19:23 »
Hej.
håber i kan hjælpe mig lidt.
skal have skifte top pakning på bilen.:(
det er en 206 1,4 benzin årg. 2003
et par spørgsmål der til:

1. hvad skal jeg være OBS på ?

2. hvad moment skal det spændes med ?

3. hvad lang tid skal jeg forvente ca. og bruge på det ? vi er 2 til det. ( har for flere år siden skifte top pakning på andre biler) (( har adgang til et værksted )

4. hvad af værktøj skal jeg bruge, ( tænker på special værktøj ) ?

mvh.
leopard2a5

tha_lime

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: skift af top pakning 206
« Svar #1 Dato: 26. Februar 2013, 21:38 »
Jeg har ikke servicemanualet, men brug en rettholdt og tjekk om toppen er blevet skev.: hvis den er udenfor tolerancene skal du have den slibet på et motorverksted.

Bytte gerne ventiltetninger samtidig som du har toppen af, så får du en fuld overhaling af toppen.
2008 308 1.6 thp 150 premium

leopard2a5

  • Gæst
RE: skift af top pakning 206
« Svar #2 Dato: 26. Februar 2013, 21:52 »
Citér
tha_lime skrev:
Jeg har ikke servicemanualet, men brug en rettholdt og tjekk om toppen er blevet skev.: hvis den er udenfor tolerancene skal du have den slibet på et motorverksted.
hvad er en rettholdt ? er det et vatter pas ?
Bytte gerne ventiltetninger samtidig som du har toppen af, så får du en fuld overhaling af toppen.
hvad forståes med en fuld overhaling af toppen  ?

mvh.
leopard2a5

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.533
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: skift af top pakning 206
« Svar #3 Dato: 26. Februar 2013, 22:00 »
Overhaling = renovering
Retholt = lige skinne til kontrol af en overflades skævhed/hulning


Holt
« Senest Redigeret: 26. Februar 2013, 22:06 af Holt »
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

midph

  • Gæst
RE: skift af top pakning 206
« Svar #4 Dato: 26. Februar 2013, 22:05 »
..hvad er årsagen til,at du skifter toppakning..hvad gør bilen/motoren??..der kunne måske være andet galt end lige toppakning....("retholdt=retskinne=100% lige skinne  til at konstatere skævheder i topstykke)..endvidere skal du samtidig se efter revner både i top og blok..
« Senest Redigeret: 26. Februar 2013, 22:10 af midph »

leopard2a5

  • Gæst
RE: skift af top pakning 206
« Svar #5 Dato: 26. Februar 2013, 22:24 »
Citér
midph skrev:
..hvad er årsagen til,at du skifter toppakning..hvad gør bilen/motoren??..der kunne måske være andet galt end lige toppakning....("retholdt=retskinne=100% lige skinne  til at konstatere skævheder i topstykke)..endvidere skal du samtidig se efter revner både i top og blok..

det virker til den kun går på 3 cyliner
samt den bliver ikke drift varm. bliver kun 70 grader.
samt den starter/ går bedre når den er kold, men efter ca 2 min går den af H til.
samtid med begyndte den også og lyse i fejl i motor styring. dog ikke altid. men det gjort den efter sidste køre tur.
samt den lugte lidt brændt.   ( der er vand på den og olie)
« Senest Redigeret: 26. Februar 2013, 22:52 af leopard2a5 »

tha_lime

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: skift af top pakning 206
« Svar #6 Dato: 27. Februar 2013, 18:37 »
Hei gåen top har en eller flere af symptomerne:
- vand eller olie i afgass (blå røg = olie, hvid røgsky =vand. En kan også måske se vand der sprutter ud af skøder på udstødningen) (vand eller olie lækker til cylinder)
- højt tryk i vandet - bilen koger, du opplever maske at radiator bliver utæt af trykket, eller slangekoblinger sprekker. (Trykk fra cylinder forplanter sig til kølingen)
- Bruger meget olie (olie lækker til cylinder)
- olien bliver hvid/skummer eller er som majonæse (vand i olien)
- bilen vil ikke starte (får ikke nok kompression i cylinder)
2008 308 1.6 thp 150 premium

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: skift af top pakning 206
« Svar #7 Dato: 27. Februar 2013, 19:25 »
Citér
leopard2a5 skrev:
Citér
midph skrev:
..hvad er årsagen til,at du skifter toppakning..hvad gør bilen/motoren??..der kunne måske være andet galt end lige toppakning....("retholdt=retskinne=100% lige skinne  til at konstatere skævheder i topstykke)..endvidere skal du samtidig se efter revner både i top og blok..

det virker til den kun går på 3 cyliner
samt den bliver ikke drift varm. bliver kun 70 grader.
samt den starter/ går bedre når den er kold, men efter ca 2 min går den af H til.
samtid med begyndte den også og lyse i fejl i motor styring. dog ikke altid. men det gjort den efter sidste køre tur.
samt den lugte lidt brændt.   ( der er vand på den og olie)


Hvordan er du kommet frem til det er toppakningen ?  for der er ikke mange af de symptomer du har der tyder på det er den der er årsagen

leopard2a5

  • Gæst
RE: skift af top pakning 206
« Svar #8 Dato: 28. Februar 2013, 15:37 »
Citér
KHJ skrev:
Citér
leopard2a5 skrev:
Citér
midph skrev:
..hvad er årsagen til,at du skifter toppakning..hvad gør bilen/motoren??..der kunne måske være andet galt end lige toppakning....("retholdt=retskinne=100% lige skinne  til at konstatere skævheder i topstykke)..endvidere skal du samtidig se efter revner både i top og blok..

det virker til den kun går på 3 cyliner
samt den bliver ikke drift varm. bliver kun 70 grader.
samt den starter/ går bedre når den er kold, men efter ca 2 min går den af H til.
samtid med begyndte den også og lyse i fejl i motor styring. dog ikke altid. men det gjort den efter sidste køre tur.
samt den lugte lidt brændt.   ( der er vand på den og olie)


Hvordan er du kommet frem til det er toppakningen ?  for der er ikke mange af de symptomer du har der tyder på det er den der er årsagen


Hvad ville i så mene der er galt med den ?