Forfatter Emne: Opdateret 6.12.17. 406 vil ikke starte og computer nulstiller  (Læst 6183 gange)

morten70

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 16
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Opdatering 6.12.17.:
Blot til info: problemet fortsatte med at eksistere og den blev bugseret til Peugeot værksted i søndags fordi den slet ikke ville starte - heller ikke efter en længere pause, hvilket plejede at gøre en forskel.

Mandag morgen på værkstedet startede dem upåklageligt. Ærgerligt, for igen var der ikke mulighed for at måle sig frem til en fejl. Men de gav det tip at holde speederen halvt i bund ved start og indtil videre har den ikke fejlet.

Opdatering 17.11.17.:
Jeg har modtaget dette forslag fra FDM:
En anden mulighed kan være, at når bilen startes sprøjtes der en forholdsvist stor mængde benzin i ind motoren, der delvist affedter cylindervæggene for olie. Olien bruges til at tætne motoren indvendig, og hvis bilen stoppes efter 10 M, er det muligt den oliefilm der er fjernet fra cylindervæggene ikke når at blive genetableret. Det vil betyde motoren ikke starter, og hvis der køres lang tid med starteren, bliver det vanskeligt at strømføde styreboksen, der lukker delvist ned. (kan være årsag til displayet skal genindstilles)
 
i kan evt. forsøge først at slukke bilen  ½ - 1 min. efter koldstart. Hvis bilen derefter kan starte, er årsagen beskrevet herover, men hvis problemet ikke er løst, vil jeg anbefale jer, at kontakte en autoelektriker i nærområdet. (Det kan være Peugeot i Fredericia kan anbefale en autoelektriker de arbejder sammen med)

Oprindeligt indlæg:
Jeg har en Peugeot 406 1,6 benzin fra 1998, som har et periodisk problem. Fejlen består i, at bilen af og til ikke vil starte. Det sker flere gange ugentligt, ca. hver 8-10. gang jeg skal ud og køre.

Der sker ét af følgende:
A. Jeg starter bilen, kører 10 m ud af vores garage, slukker bilen, låser garageporten, forsøger at starte bilen igen og nu vil den ikke starte. Startermotoren kører fint og jeg kan høre, at benzinpumpen også kører. Efter nogle forsøg nulstiller bilens computer og på displayet i panelet i midten skal jeg nu vælge sprog og indstille klokken. Herefter kan jeg starte bilen.
B. Jeg kan ikke starte bilen. Startermotoren kører fint og jeg kan høre, at benzinpumpen også kører. Efter nogle forsøg nulstiller bilens computer og på displayet i panelet i midten skal jeg nu vælge sprog og indstille klokken. Herefter kan jeg starte bilen. Altså ligesom A, men med den forskel, at bilen ikke startede i første omgang.

Mit faste Peugeot værksted har forsøgt følgende:
I første forsøg tilsluttede de en computer og den meldte fejl på noget de kaldte et "dobbeltrelæ" og dette blev udskiftet. Diagnosen med computer kostede ca. 2.500 kr. og relæet ca. 500 kr. Fejlen var der fortsat.
I andet forsøg udskiftede de nogle ledninger. De har ikke taget sig betaling for dette forsøg. Fejlen er der fortsat.

Jeg skriver til jer i håb om, at nogen her måske kender til problemet og dermed også en idé til løsning. Siger denne fejl nogen noget?
« Senest Redigeret: 06. December 2017, 13:22 af morten70 »

flimmer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 157
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • www.gl-flimmer.dk
RE: 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #1 Dato: 16. November 2017, 19:57 »
Hej.

Har du prøvet at tykke lidt på gas pedal, når den ikke vil starte?
Er der nogen der har målt batteriet?

Med venlig hilsen
Flimmer
Peugeot Partner/Citroen Berlingo 1.6 2002
Peugeot 406 ST 2.0 1998
Citroen ZX 1.6 1996
Nissan Primera 1.6
Nissan Cherry Turbo 1.5 1986
Nissan Bluebird 2.0 diesel SW
Toyota Carina 2 2.0 diesel
Toyota LiteAce 2.0 diesel

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 581
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #2 Dato: 16. November 2017, 20:14 »
Det lyder pudsigt og hvis der sker en form for reset (ud fra din beskrivelse mht valg af sprog mm ) kunne det måske også være et problem, som relaterer sig til startspærren.

Her på forummet er vi mange, der kan hjælpe med en diagnose vha. originalt testudstyr.

Vh
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

morten70

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 16
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #3 Dato: 16. November 2017, 23:48 »
Ja, lidt gaspedal er forsøgt, men uden ændring - og batteri er konstateret helt OK.

Venligst
Mortren

Citér
flimmer skrev:
Hej.

Har du prøvet at tykke lidt på gas pedal, når den ikke vil starte?
Er der nogen der har målt batteriet?

Med venlig hilsen
Flimmer

morten70

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 16
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #4 Dato: 16. November 2017, 23:50 »
Peugeot værkstedet har kørt en test med diagnosticeringsudstyr og som beskrevet fandt den kun fejl i et såkaldt dobbeltrelæ, som blev skiftet. Men tak for tip med startspærren.

Venligst
Morten

Citér
406st skrev:
Det lyder pudsigt og hvis der sker en form for reset (ud fra din beskrivelse mht valg af sprog mm ) kunne det måske også være et problem, som relaterer sig til startspærren.

Her på forummet er vi mange, der kan hjælpe med en diagnose vha. originalt testudstyr.

Vh

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #5 Dato: 17. November 2017, 12:18 »
Prøv at se hvilken pære og hvordan den lyser når den kan starte, og gør det samme når den ikke kan starte, på startspæren displayet.
Grunden til at jeg skriver det, er at de små kabler bag det display kan knække indvendig

og nu når den nulstiller alt efter gentagene startforsøg, er at der bliver malket for meget strøm af batteriet, for lav spænding kortvarigt
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #6 Dato: 17. November 2017, 12:23 »
Citér
pug407aut skrev:
Prøv at se hvilken pære og hvordan den lyser når den kan starte, og gør det samme når den ikke kan starte, på startspæren displayet.
Grunden til at jeg skriver det, er at de små kabler bag det display kan knække indvendig

og nu når den nulstiller alt efter gentagene startforsøg, er at der bliver malket for meget strøm af batteriet, for lav spænding kortvarigt


Tænker lidt på om der periodevis mistes en "hovedstelforbindelse" til karossen ???

Bl. a. fordi displayet nulstiller sig. Det vil ret sikkert også påvirke diverse styrebokse. Men muligvis ikke stel til motordelen/starteren som stadig fungere ???
« Senest Redigeret: 17. November 2017, 12:24 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

morten70

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 16
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #7 Dato: 17. November 2017, 12:30 »
Men hvis de er knækket, så burde den vel ikke kunne starte efter at displayet nulstiller? Den starter altid efter at displayet har nulstillet (det lille i midten, som viser åbne døre og klokkeslæt).

Citér
pug407aut skrev:
Prøv at se hvilken pære og hvordan den lyser når den kan starte, og gør det samme når den ikke kan starte, på startspæren displayet.
Grunden til at jeg skriver det, er at de små kabler bag det display kan knække indvendig

og nu når den nulstiller alt efter gentagene startforsøg, er at der bliver malket for meget strøm af batteriet, for lav spænding kortvarigt

morten70

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 16
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #8 Dato: 17. November 2017, 12:34 »
Jeg kan godt se din pointe, men det er jo total mærkeligt, at den altid starter efter, at displayet har nulstillet. Det har den gjort hver gang. Så først laver jeg 8-10 forsøg på starteren, som kører upåklageligt. Så blinker alle displays og så er ur/sprog nulstillet. Derefter kan jeg stille sprog og ur og starte bilen.

Citér
mikhan skrev:
Citér
pug407aut skrev:
Prøv at se hvilken pære og hvordan den lyser når den kan starte, og gør det samme når den ikke kan starte, på startspæren displayet.
Grunden til at jeg skriver det, er at de små kabler bag det display kan knække indvendig

og nu når den nulstiller alt efter gentagene startforsøg, er at der bliver malket for meget strøm af batteriet, for lav spænding kortvarigt


Tænker lidt på om der periodevis mistes en "hovedstelforbindelse" til karossen ???

Bl. a. fordi displayet nulstiller sig. Det vil ret sikkert også påvirke diverse styrebokse. Men muligvis ikke stel til motordelen/starteren som stadig fungere ???

morten70

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 16
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Opdatering: fejl løst
« Svar #9 Dato: 06. December 2017, 13:21 »
Blot til info: problemet fortsatte med at eksistere og den blev bugseret til Peugeot værksted i søndags fordi den slet ikke ville starte - heller ikke efter en længere pause, hvilket plejede at gøre en forskel.

Mandag morgen på værkstedet startede dem upåklageligt. Ærgerligt, for igen var der ikke mulighed for at måle sig frem til en fejl. Men de gav det tip at holde speederen halvt i bund ved start og indtil videre har den ikke fejlet.

Speedi

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 39
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Opdateret 6.12.17. 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #10 Dato: 09. December 2017, 10:56 »
prøv at undersøge benz trykket, selvom pumpen køre er det ikke sikkert at den levere det tryk som den skal, hvilken også kan få euceren til at melde fejl på relæet

morten70

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 16
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Opdateret 6.12.17. 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #11 Dato: 09. December 2017, 12:19 »
Kan det godt være at benzinpumpen således kun giver for lidt tryk periodisk?

Speedi

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 39
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Opdateret 6.12.17. 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #12 Dato: 09. December 2017, 12:23 »
ja

morten70

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 16
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Opdateret 6.12.17. 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #13 Dato: 09. December 2017, 12:27 »
Tak. Giver det mening, at den så altid godt vil starte, hvis man trykker speederen lidt ned fordi man derved kompenserer for det lavere benzintryk?

Speedi

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 39
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Opdateret 6.12.17. 406 vil ikke starte og computer nulstiller
« Svar #14 Dato: 09. December 2017, 12:33 »
Kommer lidt an på hvad der er galt med den, hvis du f.eks køre med en pumpe fra en 1.1 motor og selv har en 1.4 kan trykket være for lille og ved omkring 2-3000 rpm dør motoren.

Dette med din, hvis det er pumpen, regner jeg med er fordi selve "pumpe hjulet" måske sidder løst, da selve pumpe motoren altid lyder til at køre som normalt, og til tider også levere det rigtige tryk, men til andre tider er der bare ikke rigtig tryk på. Har oplevet det et pr gange, men endnu ikke haft tid til at skille en af og se hvad der er sket i dem. Tager du en pumpe fra en større motor, vil du opleve for høj omdrejninger.

Hvis du har et meter fra f.eks en kompressor, så kan du bruge det til at se hvilket tryk den levere, men svært hvis den er ustabil.